Tutkimus: Lapset astuvat englanninkieliseen vapaa-aikaan yhdeksänvuotiaina

Lasten englannin kielen käyttö kasvaa kymmeniä prosentteja ensimmäisten kouluvuosien aikana.

englannin kieli
Poika pelaa konsolipeliä.
Englanti on pelien, internetin ja television valtakieli. Kuvituskuva.Mårten Lampén / Yle

Jyväskylän yliopiston soveltavan kielentutkimuksen keskus on tutkinut kieltenopetuksen varhentamisen vaikutuksia.

Tulokset kertovat, että koulunsa aloittaneet lapset ovat erittäin motivoituneita oppimaan vieraita kieliä, ja myös vanhemmat pitävät varhaisempaa aloitusta hyvänä ideana.

Huonona varhaista aloitusta pitää vanhemmista vain yksi viidestäkymmenestä.

Ikäkausi on kuitenkin otettava opetuksessa huomioon, sanoo soveltavan kielitieteen yliopistonopettaja Kristiina Skinnari Jyväskylän yliopistosta.

– Vieraan kielen opetus ei saa kuormittaa oppilaita, jotka eivät osaa välttämättä vielä lukea eivätkä kirjoittaa. Opetuksen täytyy olla leikinomaista ja toiminnallista, sellaista, joka sopii siihen ikävaiheeseen, hän sanoo.

Tutkimuksen yllättävin tulos liittyy kuitenkin lasten vapaa-aikaan. Riippumatta siitä, mitä kieltä lapsi on ensimmäisenä vieraana kielenä koulussa opiskellut, 9-vuotiaana englanti ottaa vallan vapaa-ajalla.

– Toisen ja kolmannen luokan välillä tapahtuu aikamoinen hyppäys ja nousu siinä kuinka paljon englantia käytetään, sanoo professori Ari Huhta soveltavan kielentutkimuksen keskuksesta.

Tutkimuksen mukaan liki puolet kolmasluokkalaisista esimerkiksi pelaa englanninkielisiä pelejä päivittäin tai lähes päivittäin. 2.-luokkalaisissa osuus on kolmannes, ja 1.-luokkalaisissa neljännes.

Suhdeluvut ovat vastaavat myös englanninkielisen musiikin kuuntelussa ja englanninkielisten tv-ohjelmien katselussa.

Erot englannin kielen käytössä vapaa-ajalla saattavatkin selittää osan siitä, miksi yhtä kauan englantia opiskelleiden oppilaiden kielitaito on niin eri tasoilla. Kolmasluokkalaiset joko oppivat englannin kielen sanastoa nopeammin kuin nuoremmat – tai ovat jo oppineet sitä vapaa-ajallaan.

Kyse saattaa olla myös lumipalloefektistä. Kielitaidon karttuessa englanninkielinen materiaali on entistä mielekkäämpää, ja ajan viettäminen englannin kielen parissa parantaa kielitaitoa entisestään.

Huhta, Ari & Leontjev, Dmitri 2019: Kielenopetuksen varhentamisen kärkihankkeen seurantapilotti. Loppuraportti. (pdf) (siirryt toiseen palveluun)