Varoitustekstit mainoksiin ja pelikoneiden ruuduille, arvat piiloon kassoilta – näin asiantuntija suitsisi Veikkauksen markkinointia

KKV:n johtavan asiantuntijan mukaan Veikkaukselle olisi nyt hyvä hetki parantaa vapaaehtoisesti mainontansa vastuullisuutta.

Veikkaus
arpoja
KKV:n johtava asiantuntija Helena Tuorila ehdottaa, että arvat siirrettäisiin myymälöissä pois näkyvistä lukittuihin kaappeihin.Ismo Pekkarinen / AOP

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksen mukaan Veikkaus ei aina noudata omia markkinoinnin vastuullisuusperiaatteitaan.

Raportin laatineen KKV:n johtavan asiantuntijan Helena Tuorilan mielestä tuntuu tragikoomiselta, että Veikkauksen mainonta on sellaista, että yhtiö ei itse noudata kirjoittamiaan periaatteita.

Veikkaus korostaa toimivansa vastuullisesti, mutta Tuorilan mukaan käytännössä Veikkauksen mainonta kyseenalaistaa sen, miten vastuullisesti Veikkaus toimii.

– Veikkauksen tuotteet ovat sellaisia, että ne aiheuttavat riippuvuutta. Ne aiheuttavat erilaisia sosiaalisia, taloudellisia ja yhteiskunnallisia haittoja samaan tapaan kuin alkoholi ja tupakka, Tuorila sanoo.

Varoitustekstit mainoksiin ja pelikoneisiin

Siksi Veikkauksen tulisi KKV:n mielestä mainostaa entistä enemmän erilaisia vastuullisuustoimenpiteitä eli sitä, miten rahapelaamisen kanssa ongelmiin ajautuneet ihmiset voisivat saada apua tai vähentää pelaamistaan.

Tuorilan mukaan käytännössä Veikkauksen mainoksista voitaisiin rajata esimerkiksi kolmasosa varoitusteksteille, joissa kerrottaisiin rahapelaamisen aiheuttavan riippuvuutta ja mistä peliongelmaan saa apua.

Pelikoneisiin varoitustekstit voisi toteuttaa siten, että pelaajan käynnistäessä pelin, ruudulle tulisi ensin varoitustekstit ja vasta hetken kuluttua voisi aloittaa pelaamisen.

– Sitten sopivissa kohdissa vaikka kesken pelaamisen tulisi muistutus, että rahapelaaminen aiheuttaa riippuvuutta ja apua saat näistä ja näistä paikoista.

Veikkauksen vastuullisuusperiaatteissa todetaan myös, ettei yhtiö kohdista pelien markkinointia alaikäisille.

KKV:n johtavan asiantuntijan Helena Tuorilan mukaan jo pelikoneiden sijoittelu kaupoissa näkyville paikoille muistuttaa pelaamisesta ja voidaan siten katsoa mainostamiseksi esimerkiksi alaikäisille.

Pelikoneet, arvat ja kupongit pois näkyvistä

Siksi pelikoneet voitaisiin siirtää sivummalle aulasta, esimerkiksi piiloon sermin taakse tai erilliseen valvottuun tilaan, jonne alaikäiset eivät pääsee.

Tupakkatuotteiden tapaan kassoilla olevat rahapelit, kuten arvat ja Lotto-kupongit voitaisiin siirtää pois näkyvistä lukittuihin kaappeihin. Asiakas saisi niitä erikseen myyjältä pyytämällä.

Tuorilan mukaan Veikkauksen mainonnassa on ongelmallista myös yhteisen hyvän korostaminen. Eli sen painottaminen, että hävityt rahat menevät suomalaisten hyväksi.

– Rahapelaamisesta on tehty tietynlainen kansalaisvelvollisuus ja muistutetaan, että muistithan tehdä Loton ja Eurojackpotin. Miksi yhtälailla ei muistuteta, että rahapelaaminen voi aiheuttaa myös haittoja?

Tuorila katsoo, että nyt olisi hyvä tilanne Veikkaukselle ottaa opiksi virheistään. Veikkaus voisi parantaa markkinointinsa vastuullisuutta vapaaehtoisesti esimerkiksi yllä mainittujen keinojen avulla.

Lisäksi Tuorilan mukaan arpajaislainsäädäntöä tulisi tarkentaa markkinointi- ja mainontasäännösten osalta. Samaten poliisihallituksen ohjeet pitäisi päivittää vastaamaan nykyhetkeä.

Lue lisää:

KKV:ltä rankat pyyhkeet: Veikkauksen markkinointi ei noudata omia vastuullisuusperiaatteitaan – kannustaa pelaamaan