Odotatko lääkäriaikaa tai laskua? Näin postilakko vaikuttaa asiointiin Sosterin ja Essoten alueilla

Mikäli postilakko alkaa maanantaina, osa asioinnista siirtyy puhelimella ja verkkoon tehtäväksi. Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosteri ja sote-kuntayhtymä Essote pidentävät paperilla toimitettavien laskujen maksuaikaa.

Postilakko
Sosterin kyltti Savonlinnan keskussairaalalla.
Kuvituskuva. Postilakko vaikuttaa terveydenhuollon asiointiin eri puolilla maata. Esa Huuhko / Yle

Lääkäriaikaa odottavan kannattaa varmistaa, mitä kautta saa tiedon uudesta ajanvarauksesta näillä näkymin maanantaina alkavan postilakon aikana. Valtakunnansovittelijan mukaan lakko on alkamassa maanantaina. Esimerkiksi sote-kuntayhtymä Essote lähettää yleensä 300–400 kirjettä päivittäin, joten lakko aiheuttaisi paljon järjestelyitä.

Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosteri ilmoittaa uusista ajanvarauksista lakon aikana tekstiviestillä, puhelimitse tai Hyviksen sähköisen asioinnin kautta.

Sähköisen asioinnin tunnukset voi tehdä netissä Sosterin kotisivuilla (siirryt toiseen palveluun). Myös Essote kehottaa käyttämään mahdollisuuksien mukaan sähköistä asiointia kotisivujensa kautta kirjautumalla (siirryt toiseen palveluun).

Myös sote-kuntayhtymä Essote hoitaa ajanvarauksia soittamalla potilaalle. Puheluita hoitavat osastonsihteerit.

– Puhelimitse kutsuttavia tulee olemaan todella paljon. On lisäksi haastavaa, miten esimerkiksi tutkimusohjeita sisältävät potilasohjeistukset saadaan puhelimitse hoidettua. Haasteeksi nousee myös asiakkaiden tavoitettavuussekä heidän mahdollisuutensa ottaa ohjeistusta vastaan, kun soitamme, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Johanna Pulkkinen osastonsihteeripalveluista.

Sosteri toimittaa Kelalle menevät todistukset suoraan Kelalle sähköisesti. Mikkelissä Essotesta lähtevä Kelan posti viedään suoraan Kelalle.

Laskujen maksuaikaa pidennetään

Todistukset ja lausunnot noudetaan Sosterin toimipisteistä. Sosteri pidentää paperilaskujen maksuaikaa postilakon takia kahdella viikolla, mutta e-laskut toimivat tavalliseen tapaan.

Myös Essote pidentää paperilla lähetettävien laskujen maksuaikaa. Tällä hetkellä Essoten laskujen maksuehto on 21 vuorokautta, mutta se pitenee lakon aikana 28 vuorokauteen.

Essoten vanhus- ja vammaispalveluiden asiakasohjeita, tiedotteita ja päätöksiä sekä hakemusten tilanteita voi kysyä suoraan palveluneuvosta tai Essoten palveluohjauksen toimipisteistä. Tarpeen vaatiessa asiakkaisiin ollaan yhteydessä myös puhelimitse.

Essoten vanhus- ja vammaispalvelut on laittanut tällä viikolla tietoa kuljetuspalvelumuutoksesta, joka tapahtuu vuodenvaihteessa.

– Emme tiedä, ovatko nämä tiedotteet ehtineet perille. Uuden asiakasohjeen postitus tästä asiasta on heti joulukuun alussa. Lakolla voi olla vaikutus tämän asian ymmärtämiseen, jos asiakasohjetta ei saada heille ennen vuodenvaihdetta, kertoo vammaispalveluiden palvelupäällikkö Anne-Maarit Paunonen.