Ruokakaupat siirtävät vastuuta enemmän asiakkaille

Päivittäistavarakaupassa digitaalisia palveluita kehitetään kovaa vauhtia. Palveluiden avulla asiakkaiden kaupassa käynnistä halutaan tehdä sujuvaa ja nopeaa.

Jyväskylä
Ruokakaupan sisäänkäynti.
Antti Seppälä / Yle

Itsepalvelukassat ruokakaupoissa ovat jo arkipäivää ympäri Suomen - ja se on vain kehityksen jäävuoren huippu. Erilaisia palveluita asioinnin sujuvoittamiseksi on lukuisia: muun muassa ruokakauppojen verkkokaupat, kotiinkuljetukset ja viimeisimpänä Suomessa ruokakauppoihin tulleet skannerit.

Ulkomailla vastaavanlaiset palvelut ovat jo hyvin yleisiä. Esimerkiksi Ruotsissa kaupoissa olevat skannerit ovat olleet käytössä jo pidemmän aikaa. Jyväskylään skannerit rantautuivat Keljon Prismaan kuluneella viikolla, ja ne on otettu positiivisesti vastaan. Jyväskylä on yksi S-ryhmän pilottikohteista kokeilussa.

Keskon myyntijohtaja Antti Rajala kertoo, että Keskon vastaavassa kokeilussa yksittäisissä palautteissa on noussut ilmi se, kuinka skannerit nopeuttavat asiointia ruokakaupoissa.

– Erityisesti lapsiperheiden vanhemmat ovat sanoneet, että lapsiperheen näkökulmasta helpottaa asiointia huomattavasti. Jonottamisvaiheessa lapset voivat turhautuvat, ja skanneri helpottaa sitä kun kassalla jonotus menee nopeampaa, ja voi maksaa esimerkiksi itsepalvelukassalle, Rajala sanoo.