Venäjä rakentaa Suomen rajan lähelle jättimäistä moottoriurheilukeskusta, jonka taustavoimista ei pidetä ääntä – KymiRing ei pelkää kilpailua

Venäjällä odotetaan uuteen keskukseen myös suomalaisia kisaturisteja.

Kotimaa
Igora Drive Karjalankannaksella. Lähtösuora ja katsomo.
Kari Saastamoinen/Yle

Korkean harjun laelta avautuvat huikeat näköalat yli Karjalankannaksen metsien aina Laatokalle saakka. Olemme Sosnovossa noin 50 kilometriä Pietarista luoteeseen Igora Resortin laskettelukeskuksessa. Täällä on hotelli, kylpylä, jäähalli ja vuokramökkejä.

Nyt aivan laskettelukeskuksen viereen on valmistumassa myös suuri moottoriurheilukeskus Igora Drive, jonka taustavoimista on vaikea saada selvyyttä. Keskuksen tulevaisuudenodotukset ovat sitäkin selkeämmät.

”Tarkoituksena on tehdä Igora Drivestä legendaarinen kilparata, jossa järjestetään maailmanluokan kilpailuja”, Igora Driven tiedotteessa kerrotaan.

Igora resort kahvilarakennus laskettelurinteen vieressä
Igoran Resortin -laskettelukeskuksesta avautuvat huikeat näkymät Karjalankannakselle. Kari Saastamoinen/Yle

Sijoittajat hämärän peitossa

Igora Drive on suunniteltu ja rakennettu venäläiseen tyyliin mahtipontisesti ja kitsastelematta. Kaikesta näkee, että rahaa ei ole säästetty.

Moottoriurheilukeskuksen taustavoimat eivät sen sijaan pidä ääntä itsestään. Igora Driven edustajat päästivät Ylen tutustumaan keskukseen, mutta eivät antaneet haastatteluja eivätkä vastanneet Ylen tiedusteluihin keskuksen sijoittajista tai investointien suuruudesta.

Venäjän mediassa olleiden tietojen mukaan Igora Driven taustalla on venäläinen Rossiya -pankki ja Venäjän presidentin lähipiiriin kuuluva pietarilainen suurliikemies Juri Kovaltshuk.

Kymmenen moottorirataa

Moottoriurheilukeskuksen mittakaava on vaikuttava. Noin 100 hehtaarin alueelle valmistuu 10 erilaista moottoriurheilurataa. Mukana on esimerkiksi enduro-, motocross-, driftaus-, karting- ja supermoto -radat.

Alueella panostetaan erityisesti erilaisiin autourheilun harrastusmahdollisuuksiin ja koulutustoimintaan.

Keskuksen on suunnitellut saksalainen arkkitehti Hermann Tilke, jonka yhtiö on piirtänyt 75 moottorirataa eri puolille maailmaa, muun muassa useita F1-ratoja.

DTM kilpailu ensi toukokuussa

Alueen neljä kilometriä pitkä päärata on saanut Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n luokituksen, joka merkitsee, että radalla voidaan järjestää kansainvälisia GP-kilpailuja. Lokakuun alussa Igora Drive solmi kolmen vuoden sopimuksen saksalaisen vakioautoluokan kilpasarjan DTM:n kanssa.

Ensimmäinen DTM-osakilpailu järjestetään Igora Drivessä ensi vuoden toukokuun 29.-31. päivinä. Saksalaissarjassa uuteen kisapaikkaan ollaan selvästi tyytyväisiä.

Frederic Elsner DTM päällikkö Igora Drive pääsuoralla.
DTM:n tapahtumajohtaja Frederic Elsner on erittäin tyytyväinen Igora Driven puitteisiin.Kari Saastamoinen/Yle

– Kaikki täällä on yksinkertaisesti mahtavaa. Parasta mitä voi olla, mestaritasoa, DTM:n tapahtumajohtaja Frederic Elsner hehkuttaa alueen mahdollisuuksia.

Igoraan odotetaan suomalaisfaneja

DTM-sarjaa on jo aiemmin ajettu Venäjällä Moskovan lähellä. Saksalaissarjaa kiinnostaa Venäjällä erityisesti suuri markkina autourheilufaneja.

Myös Suomen rajan läheisyys Igora Drivessä antaa uusia mahdollisuuksia.

– Odotamme, että saamme tänne paljon myös suomalaisia moottoriurheilufaneja, DTM:n Frederic Elsner sanoo.

Igora Drive Karjalankannaksella. Näkymä moottoriradan mutkista.
Kari Saastamoinen/Yle

Hän uskoo, että suomalaisia autourheilufaneja kiinnostaa DTM-sarjan lisäksi myös samassa yhteydessä ajettava uusi naisten W-sarja, jossa kilpaillaan Formula 3 -autoilla.

– Yksi sarjan kärkikuljettajista Emma Kimiläinen on myös tulossa tänne, Elsner huomauttaa.

Kilpailija KymiRingille

Igora Driven sadan hehtaarin moottoriurheilukeskuksen ajatus näyttää samankaltaiselta Iitin seudulle valmistuvan KymiRingin kanssa. Molemmissa keskuksissa on tarkoitus järjestää kansainvälisten kisojen lisäksi monenlaista muuta moottoriurheiluun ja ajokoulutukseen liittyvää toimintaa useilla eri radoilla.

KymiRingin toimitusjohtaja Markku Pietilä ei ole huolissaan mahdollisesta kilpailusta venäläiskeskuksen kanssa.

– En näe, että tässä ainakaan suoraa kilpailua tulee. Pohjoismaiden ja Venäjän moottoriurheilumarkkinat ovat kuitenkin aika erillään toisistaan, Pietilä sanoo.

Hän näkee toisiaan lähellä sijaitsevien moottoriurheilukeskusten voivan jopa tukea toisiaan.

– Logistisesti voisi ajatella, että keskuksista voi olla hyötyä toisilleen. Logistiikkakustannukset ovat merkittävät, jos järjestetään isoja tapahtumia tai sarjoja.

– Silloin on mahdollista, että tapahtumia järjestetään esimerkiksi peräkkäisinä viikonloppuina tai parin viikon välein, jolloin siirtymiset ovat järkeviä, Pietilä sanoo.

Työt loppuvaiheessa

Moottoriurheilukeskuksen laajalla alueella tehdään vielä maansiirtotöitä. Myös pääkatsomossa ja siihen liityvissä tiloissa on viimeistelyt käynnissä. Päärata näyttää kuitenkin käytännössä valmiilta.

Igora Drive Karjalankannaksella. Rakennustyömaa ja taustalla maamerkki ja katsomo.
Keskuksessa tehdään vielä joitakin maansiirtotöitä. Kari Saastamoinen/Yle

DTM:n edustaja onkin tyytyväinen asioiden edistymiseen.

– Rakennustyöt ovat jo pitkällä. Meillä ei ole epäilyjä, etteikö rata valmistuksia ajoissa kevään kilpailuun, Frederic Elsner sanoo.

Myös radan läpiajanut BMW-tallin kärkikuljettaja Marco Wittmann on tyytyväinen.

Saksalainen DTM kisakuljettaja Marco Wittmann
BMW-tallin kuljettaja Marco Wittmann.Kari Saastamoinen/Yle

– Rata on mielestäni mielenkiintoinen. Erityisesti pidin viimeisistä kurveista, jotka ajetaan ylämäkeen. En ole ennen nähnyt tällaista aikaisemmin, Wittmann sanoo.