Kanta-Hämeen keskussairaala: Puhelin ja sähköinen Oma Raitti -palvelu auttavat postilakon ajan

Keskussairaalasta lähetetyt kirjeet eivät kulje asiakkaille postilakon aikana.

keskussairaalat
Sairaalan käytävä.
Poliklinikat tavoittelevat potilaita postilakon aikana joko puhelimella tai tekstiviestillä.Anne-Maria Niskanen / Yle

Kanta-Hämeen keskussairaala joutuu turvautumaan poikkeusjärjestelyihin vastaanottoaikojen ilmoittamisessa. Lakko keskeyttää Kanta-Hämeen keskussairaalan paperisten ajanvarauskirjeiden, tutkimusohjeiden ja sairauskertomusten kulkemisen. Pahimmassa tapauksessa lakon vaikutukset voivat ulottua jopa ensi vuoden puolelle.

Keskussairaalassa onkin päätetty laajentaa muiden yhteydenpitokanavien käyttöä. Esimerkiksi kaikkien poliklinikoiden tarkoituksena on tavoittaa puhelimitse tai tekstiviestillä kaikki asiakkaat, joille annetaan vastaanottoaika lakon aikana.

Lisäksi vastaanotoilla käyville asiakkaille pyritään antamaan kaikki hoitoihin liittyvät jatkoajat ja hoito-ohjeet kotiutuessa mukaan tai soitetaan ajat potilaille myöhemmin.

Jos asiakkaalta saadaan lupa, niin tutkimusohjeita voidaan lähettää myös suojatun sähköpostin avulla.

Sen sijaan potilaiden sairauskertomukset ja hoitopalautteet postitetaan lakon päätyttyä normaaliin tapaan. Niitä voi tarvittaessa seurata Omakanta-palvelusta.

Keskussairaalasta toivotaan, että asiakkaat ottavat käyttöönsä Oma Raitti -palvelun, mistä näkee kaikkien poliklinikkavastaanottojen ajat ja paikat.