Tampere siirtää historiallisen hylyn ratikan tieltä – koenosto onnistui suunnitelmien mukaan

Näsijärwi-hinaajan hylkyä kuljetetaan veden alla noin 500 metrin päähän nykyisestä paikastaan.

Näsijärvi
Vedenalainen kuva Näsijärven pohjassa olevasta hylystä.
Höyryhinaajan hylky on maannut Näsijärven pohjassa yli 130 vuotta.Maija Huttunen / Nordic Maritime Group Oy

Tampere siirtää Näsijärven pohjassa makaavan höyryhinaajan hylyn. Siirron valmistelut olivat käynnissä maanantaina iltapäivällä.

Näsijärwi-hylky kuljetetaan pois nykyiseltä paikaltaan, Pölkkylänniemen edustalta, koska Tampere aikoo täyttää järveä hylyn kohdalla. Tampereen ratikan toisen vaiheen on määrä kulkea Näsijärven rannan edustalle tehtävällä tekosaarella.

Saarelle on suunniteltu myös muuta rakentamista. Vesistötäytön lupakäsittely on vielä kesken.

Hylyn siirto on tarkoitus aloittaa tiistaina aamuyöstä. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, hylky on uudessa paikassa muutamassa tunnissa. Uuteen paikkaan Santalahden sataman edustalla on matkaa 500 metriä.

Pohjasta irrotettu hylky näkyy Näsijärven pinnalta.
Maanantain koenostossa hylky tuli hieman näkyviin.Eveliina Salo / Nordic Maritime Group Oy

Hylyn siirto kokonaisena voi onnistua

Suunnitelmana on nostaa hylkyä pohjasta lautalla olevan nosturin avulla sen verran, että hylky alkaa kellua.

Arkeologisten tutkimusten perusteella tiedetään, että hylyn pohjarakenne on säilynyt melko ehjänä. Tämän vuoksi sen siirtäminen kokonaisena voi onnistua. Maanantaina tehty koenosto lupaa hyvää.

– Hylky on tosi kestävä, joten se pystytään todennäköisesti siirtämään kokonaisena, sanoo siirtoa valvova meriarkeologi Eveliina Salo.

Ennen koenostoa rungon lujuudesta ei ollut varmuutta, joten hylky on varauduttu siirtämään myös useassa osassa.

Salon mukaan sääolosuhteet huomioidaan tarkkaan. Tiistaina aamuyöllä pitäisi olla sopivan tyyntä.

– Tuuliolosuhteet ovat suurin huolenaihe, ettei hylky keikkaisi matkalla, Salo sanoo.

Hylyt, Näsijärvi
Hinaaja Näsijärwestä ei ole löytynyt kuvaa, mutta sen sisaralus s/s Tampere oli rungoltaan samanlainen.Jani Aarnio/Yle

Museovirasto myönsi luvan siirrolle

Näsijärwi-hinaaja rakennettiin Tampereella vuonna 1874. Hylky upotettiin veteen vuonna 1884, kun sen tilalle tuli uusi metallirunkoinen laiva.

Sukeltajat löysivät laivan jäännökset 1980-luvulla, mutta silloin ei selvinnyt, mikä alus järven pohjassa makaa. Hylky tutkittiin vedenalaisessa inventoinnissa vuonna 2015. Vasta tämän jälkeen höyrylaivahistorioitsija Juhani Valanto selvitti, että kyse on Rosenlewin ensimmäisestä höyryhinaajasta Näsijärvellä.

Lautalla oleva nosturi Näsijärvellä.
Urakoitsija siirtää hylyn lautalla olevalla nosturilla.Eveliina Salo / Nordic Maritime Group Oy

Hylyn meriarkeologiset tutkimukset tehtiin Museoviraston edellyttämällä tavalla kesällä 2019. Museovirasto on myöntänyt hylyn siirrolle luvan. Siirron alustava kustannusarvio on noin 30 000 euroa.

Hylyn on tarkoitus toimia tulevaisuudessa sukelluskohteena alan harrastajille. Uudella paikalla veden syvyys on noin 13 metriä ja hiekkapohja on samantyyppinen kuin nykyisessä paikassa.

Lue lisää:

Historiallinen hylky uhkaa jäädä rakennustöiden jyräämäksi – tutkijat hälyttivät 79 vuotta höyrylaivoja tutkineen harrastajan selvittämään sen salaisuuden

Maija Huttunen sukeltaa päivät historiallisten aarteiden perässä ja pyörittää lopun aikaa kyläpanimoa – "Näin oman näköistä elämää ei voi suunnitella"