Seinäjoen markkinointitempaus: Joulupukki voisi muuttaa Pohjanmaalle, poroparkki on jo valmiina – Lapissa ei suostuta: "Koti pysyy Rovaniemellä"

Joulupukilla on julkisuusarvoa, joten hahmon käyttäminen kuntamarkkinoinnissa houkuttaa.

joulupukki
Joulupukki
Joulupukin hahmoa on hyödynnetty Rovaniemen markkinoinnissa jo vuosikymmeniä. Pyyntöjä pukin hyödyntämiseksi tulee vuosittain useita, mutta Rovaniemi pysyy rekisteröitynä Joulupukin kotikaupunkina.Bikka Puoskari / Yle

Yhtä maapallon tunnetuimmista julkkiksista, Joulupukkia, hamutaan joulun alla avustamaan kaupunkien markkinoinnissa. Tuorein avaus tuli Seinäjoelta, minne Joulupukkia pyydettiin muuttamaan joulunalusajaksi.

Pukin vastaus on yksiselitteinen: koti pysyy Lapissa.

Avaruuden pääkaupungiksikin julistautunut Seinäjoki houkutteli pukkia muuttohommiin muun muassa sosiaalisen median kanavissaan.

Seinäjoella Joulupukin houkuttelemista kaupungin ostoskeskusten markkinointiavuksi perustellaan muun muassa sillä, että Pohjanmaalta löytyy monenlaista jouluista osaamista.

– Joulupukki voi hyödyntää Suomen suurimman joulukinkkupajan Atrian antimia. Ja jos reenjalakset kuluvat, apuun voi kutsua maailman ainoaa potkukelkkatehdasta Eslaa, tiedotteessa kehaistaan.

Atrian tuotevalikoimaan kuuluu myös poronkäristys.

Pukki: Koti pysyy täällä Rovaniemellä

Mutta mitä sanoo muuttoaloitteeseen vanha valkoparta itse? Joulupukilta kun tunnetusti riittää ymmärrystä kaikille.

– Minähän olen kotonani missä vain. Mutta kyllä se varsinainen koti on ja pysyy täällä Rovaniemellä, Joulupukki vastaa.

Virallisen muuttopyynnön Joulupukille esitti Seinäjoen kaupunki kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäen viranomaispäätöksellä. Rovaniemen kaupunki suhtautuu varauksin haluun omia Joulupukki.

Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen muistuttaa, että Joulupukin kotikaupunki on rekisteröity tavaramerkki, jota ei noin vain napata.

– Joulupukki on universaali hahmo ja hänen palvelunsa ovat tietysti varmasti myös seinäjokelaisten saatavilla. Se, että Joulupukki joutuisi etsimään uuden asuinpaikan on tietysti ihan eri asia, Lotvonen sanoo.

Visit Rovaniemi Oy:n toimitusjohtajan Sanna Kärkkäisen mukaan virallisessa Joulupukin kotikaupungissa Rovaniemellä havitteleviin pyyntöihin on jo saatu tottua.

– Tämä on meille omalla tavallaan arkipäivää, kyselyjä ja tiedusteluja tulee paljon, yleensä ulkomailta. Meille tämä joulubrändin edistäminen ja arvojen mukainen toiminta on ihan päivittäistä työtä, Kärkkäinen sanoo.

Pysäköintipaikan asvalttiin maalattu poron kuva.
Seinäjoella valmistettiin poroparkkeja joulupukkia varten osana uutta markkinointikampanjaa.Into Seinäjoki Oy

"Kun jotain tehdään, tehdään näyttävästi"

Seinäjoen kehitysyhtiö Into Seinäjoki Oy:n markkinointijohtaja Sanna Männikön mukaan pohjalaiset arvasivat, että avaus herättää keskustelua.

– Olemme päättäneet, että kun jotain tehdään, tehdään se niin näyttävästi kuin mahdollista ja haetaan aina kansallista ja jopa kansainvälistä huomioarvoa, Männikkö sanoo.

Kuntamarkkinoinnissa räväkät avaukset ovat yleistyneet viime vuosina. Kunnat ovat uskaltaneet siirtyä perinteisestä, vakavasta elinkeinojen ja tonttien mainostamisesta jopa huumorilla höystettyyn kampanjointiin.

– Markkinoinnin pitää mennä tunteisiin eikä se saa olla hajutonta ja mautonta. Se on tietoisten riskien ottamista, sanoo Kuntaliiton markkinointijohtaja Eija Rautiainen.

Rautiaisen mukaan markkinoinnin ammattilaisia käytetään yhä useammin apuna kampanjasuunnittelussa ja markkinoinnissa näkyvät yritysmainonnasta tutut keinot. Suurien massojen tavoittaminen kuntamarkkinoinnilla on kuitenkin vaikeaa.

Seinäjoen kampanjan tavoitteet ovat puhtaan kaupalliset, eikä sitä kiistetä: kaupungissa lasketaan, että jos alueen kauppatarjonta kelpaa itse Joulupukille, kelvannee se myös muille.

Seinäjokelaisten, kuten muidenkaan Joulupukkiin uskovien, ei missään tapauksessa tarvitse olla huolissaan. Joulupukki vakuuttaa ehtivänsä myös lakeuksille tänäkin jouluna – tosin vain käymään.

– Tottahan minä jouluaattona siellä menen käymään. Taisi olla kaupunginjohtajallakin melkoisen pitkä se toivelista siellä.

Lue myös:

Tubettaja muuttaa vuodeksi Sodankylään ja markkinoi kuntaa somessaan – 2 500 euron kuukausipalkka herättänyt närää kuntalaisissa

Kuntamarkkinointi on vaikea laji, mutta tärkeä – Seinäjoen uusi brändi herätti laajasti huomiota

Merikarvian peitonheilutustalkoot eivät ruuhkauttaneet neuvolaa – lapsiperheisiin satsaaminen kannatti silti