Pikkukunnan baari nosti natsikyltin seinälle – Auschwitzin keskitysleirimuseo twiittasi huolensa

Auschwitzin museo tuomitsi kärköläläisen baarin natsisloganin. Professori Markku Jokisipilä pitää kylttiä hyvän maun vastaisena.

Kärkölä
Lappilan Tankki-baari
Juha-Petri Koponen / Yle

Auschwitzin keskitysleirimuseo arvostelee Kärkölässä sijaitsevan kyläbaarin toimintaa.

Puolalaismuseo on twiitannut paheksuntansa kapakan seinäkyltistä, joka on samanlainen kuin Auschwitzin keskitysleirin portilla toisen maailmansodan aikana. Kyltissä lukee "Arbeit macht Frei", ja teksti on yksi Saksan natsihallinnon tunnetuimpia symboleja.

Keskitysleirin museon twiitissä todetaan, että on tuskallista nähdä, kuinka kylttiä käytetään tällaisessa yhteydessä.

Auschwitzin keskitysleirillä tapettiin toisen maailmansodan aikana yli miljoona ihmistä. Leirillä surmattiin juutalaisten lisäksi muun muassa romaneja, venäläisiä sotavankeja, puolalaisia ja seksuaalivähemmistöjen edustajia.

Kyltistä uutisoi ensimmäisenä Seutu4 (siirryt toiseen palveluun). Baarin omistaja Jussi Koskinen kertoi lehdelle ripustaneensa kyltin baarin seinään "huvikseen ja piruuttaan". Koskinen on vuosia harrastanut armeijakaluston haalimista, ja baarin ulkopuolella on esimerkiksi tykki ja muuta armeijan rekvisiittaa. Ylelle hän kommentoi Auschwitzin museon twiittiä.

– Mitään ideologiaa ei ole taustalla, voidaan siihen laittaa kaveriksi vaikka Pohjois-Korean iskulauseitakin. En minä mikään natsi ole. Kyllähän sen tiesi, että meteli nousee, Koskinen kommentoi Ylelle.

Lappilan Tankki-baari
Tankki-baarin omistaja Jussi Koskinen on vuosia harrastanut armeijankaluston keräämistä, ja se näkyy myös baarin kalustuksessa. Juha-Petri Koponen / Yle

Laki ei kiellä

Suomessa laki ei kiellä natsi-Saksan symbolien käyttöä kuten joissakin muissa Euroopan maissa. Poliittisen historian professori Markku Jokisipilän mukaan on kuitenkin erikoista, että tällaista symboliikkaa halutaan laittaa esille anniskeluravintolaan.

– Voi oikeutetusti kysyä, onko tällaisen kyltin oikea paikka anniskeluravintolan seinässä. Ymmärrän heitä, jotka katsovat, että tällaisen kyltin ripustaminen on hyvän maun vastaista ja epäkunnioittavaa joukkomurhan uhreja kohtaan.

Jokisipilän mukaan suomalaiset tuntevat hyvin historiaa eivätkä ole unohtaneet maailmansotien aikaisia tapahtumia.

– Eurooppalaisessa vertailussa meillä on keskimääräinen historian taju ihan hyvällä tasolla. Keskustelu osoittaa sen, että tätä on pidetty hyvän maun vastaisena.

Koskinen on kertonut, ettei kyltin ripustamiseen liity ideologista taustaa. Tutkija Markku Jokisipilä ei ole huolissaan siitä, että symbolin nostaminen tikunnokkaan olisi merkki jostakin suuremmasta ilmiöstä.

– En lähtisi yleistämään mihinkään suuntaan. Uusnatsismi, joka tästä on tullut monilla mieleen, on poliittisena ajatussuuntana Suomessa marginaalissa.

– Sananvapauden piiriin tämä asia menee. Se on kyltin ripustajan omaa pohdintaa, millaisen viestin sillä sitten antaa.

"Mautonta ja sivistysmätöntä"

Sinebrychoff on ilmoittanut (siirryt toiseen palveluun) (ESS.fi) lopettavansa yhteistyön baarin kanssa. Omistaja Jussi Koskinen toteaa Ylelle, ettei tällainen määräily tehoa häneen.

Hänen mukaan Lappilan kyläläisiltä on tullut yksi palaute kirjeenä postilaatikkoon.

– Saman verran käy asiakkaita kuin aikaisemminkin. Kyltti pysyy toistaiseksi, ehkä jossakin vaiheessa voin vaihtaa tilalle ”kuntouttavaa työtoimintaa”.

Sosiaalisessa mediassa ja kylällä aihe on kuitenkin kirvoittanut mielipiteitä. Osa kyläläisistä pitää kohua herättänyttä kylttiä harmittomana, toiset taas mauttomana.

Mautonta, säälittävää ja sivistymätöntä, lataa Lappilassa asuva Laura Savolainen. Savolainen ei kuitenkaan usko, että taustalla olisi poliittinen kannanotto.

– Minulla on saksalaisia kavereita, enkä ole heitä nyt ihan äkkiä tänne kutsumassa lomaa viettämään.

Laura Savolainen
Lappilassa asuva Laura Savolainen uskoo, että kyltti on ripustettu provosoimaan. Juha-Petri Koponen / Yle