Seinäjoki markkinoi vanhoilla tiedoilla – onko kaupungin markkina-alue oikeasti Suomen kuudenneksi suurin?

Tieto perustuu tutkimukseen, joka on on julkaistu vuonna 2011.

markkinointi
Seinäjoen uuden keskustorin avajaisia juhlitaan lauantaina 27. huhtikuuta.
Seinäjoen kaupunki on satsannut markkinointiin. Uusia toimijoita tarvittaisiin myös kaupungin keskustaan.Pasi Takkunen / Yle

Seinäjoen kaupunki markkinoi itseään osin vanhentuneilla tiedoilla. Väittämä, jonka mukaan Seinäjoki on Suomen kuudenneksi suurin markkina-alue, perustuu liki kymmenen vuotta vanhaan galluptutkimukseen. Kuitenkin sitä viljellään useissa yhteyksissä kaupungin markkinoinnissa.

Seinäjoen kaupungin kehittämispäällikkö Sami Mäntymäki ei suoralta kädeltä osaa sanoa, mistä kaupunkien markkina-alueita selvittänyt tutkimus löytyisi.

– Se taisi olla nimeltään suuri vaikutusaluetutkimus ja sen tekemisestä on kyllä jo useita vuosia aikaa. Tarkkaa vuotta en nyt muista, toteaa Mäntymäki.

Mäntymäen mainitsema suuri vaikutusaluetutkimus on julkaistu vuonna 2011 ja sen on tehnyt TNS Gallup. Tutkimusta ei enää löydy verkosta.

Markkinat muutoksessa

Johtaja Päivi Kauppinen markkinatutkimusyritys Kantar TNS Oy:sta kertoo, että suuri vaikutusaluetutkimus tehtiin viimeisen kerran juuri vuonna 2011.

Kauppisen mukaan maalaisjärkikin sanoo, että tilanne ei enää ole sama kuin kahdeksan vuotta sitten.

– Lähtökohtaisesti ja yleisellä tasolla voi sanoa, että kaupan rakenne ja ihmisten ostokäyttäytyminen on tuossa ajassa muuttunut aika lailla. Ilman uutta tutkimusta on mahdotonta tietää, mihin suuntaan tilanne on esimerkiksi Seinäjoen alueella sen jälkeen kehittynyt.

Kauppinen muistuttaa, että esimerkiksi verkkokaupalla on ollut viime vuosina vaikutusta markkinoihin.

Tieto pitäisi päivittää

Kehitysyhtiö Into Seinäjoen viestinnästä vastaava Sanna Männikkö myöntää, että markkina-alueväitteelle ei ole ajantasaista perustetta, ja siksi sitä pyritäänkin pitämään kampanjoissa ja markkinoinnissa taka-alalla.

– Siitä on ollut puhetta, että tieto pitäisi saada päivitettyä.

Väitettä toistetaan kuitenkin edelleen muun muassa kaupungin ja Into Seinäjoen verkkosivuilla. Se on listattu esimerkiksi yrityksille suunnatussa investseinajoki.fi -sivulla yhdeksi perusteluksi, miksi kaupunkiin kannattaa investoida.

Missään yhteydessä ei mainita, mihin tieto kuudenneksi suurimmasta markkina-alueesta perustuu.