Lada ja ylpeä siitä

Etiopian kaduilla kiitää Neuvostoliitosta maahantuotuja Ladoja. Mutta koska 1970-luvun autoille on hankalaa löytää varaosia, Ladat tulevat pian tiensä päähän.

Etiopia oli kommunistinen diktatuuri vuosina 1974–87. Maata johti sotilasjuntta, jolla oli läheiset suhteet Neuvostoliittoon.

Silloin kaduille ilmestyi Lada-autoja. Ne maalattiin sinisiksi ja niistä tuli Addis Abeban taksibisneksen tukipilari.

Tilahun Gole osti Ladansa kolme vuotta sitten. Hän on ylpeä taksistaan, josta maksoi reilut 2 000 euroa.

Autot ovat muun muassa maahantuontiveroista johtuen kalliita Etiopiassa, eikä Tilahunilla olisi varaa uudempaan autoon. Lada vaatii kuitenkin paljon polttoainetta.

Autot syövät toisensa. Jos Ladaan on saatava varaosa, ei tarvitse kuin ajaa toisen Ladan perässä, niin oikea osa kyllä tipahtaa tielle jossain vaiheessa.

Tilahun Gole

Ladoja on myös tuotu etenkin Alankomaista, ja monessa on edelleen NL-kyltti. Tilahunin taksi on tarrojen perusteella viettänyt aikaa Tanskassa.

Vuosituhannen alussa pääkaupunki Addis Abeban kaduilla ajoi noin 20 000 Ladaa, nyt jäljellä on arvioilta enää noin 10 000.

Uberin kaltaisia taksipalveluita ei vielä juurikaan Etiopiassa ole, ja taksit poimivat asiakkaansa kaduilta. Kilpailu on kovaa.

Addis Abeban Ladoja kutsutaan leikkimielisesti myös “kirpputakseiksi”.

Vaikka auto olisi vanha, on tärkeää, että se näyttää hyvältä.

Tilahun Gole

Chelot Madahanalam -kirkon takana Addis pesee jopa 25 Ladaa päivässä.

Suurin osa niistä on ok-kunnossa. Ja jos yksi hajoaa, siitä saatavat osat antavat lisäaikaa muille Ladoille.

Addis

Ladat kulkevat alati hupenivilla varaosilla Addis Abebassa. On vain ajan kysymys, milloin ne tulevat tiensä päähän.

Tekijät

Toimittaja

Liselott Lindström

Valokuvaaja

Fredrik Lerneryd

Julkaistu 7.12.2019