Savonlinnan lentoasemalla harjoitellaan suuronnettomuuden varalle – harjoitus perustuu hieman muunneltuna tositapahtumiin, jossa matkustajakone ajautui ulos kiitotieltä

Savonlinnan lentoasemalla järjestetään isompi suuronnettomuusharjoitus joka toinen vuosi.

lento-onnettomuudet
Raf Avian logolla varustettu lentokone lumisella Savonlinnan lentokentällä
Savonlinnan lentokentällä sattui viime tammikuussa onnettomuus, jossa matkustajakone ajautui ulos kiitotieltä. Kalle Purhonen / Yle

Savonlinnan lentoasemalla järjestetään keskiviikkoiltana lento-onnettomuusharjoitus, jossa matkustajalentokone ajautuu laskeutuessaan pois kiitotieltä. Harjoituksessa keskitytään ensihoidon ja pelastustoiminnan yhteistyöhön ja testataan lentoaseman pelastussuunnitelman toimivuutta.

Savonlinnan lentokentällä sattui viime tammikuussa onnettomuus, jossa matkustajakone ajautui ulos kiitotieltä. Palopäällikkö Antti Peltonen Etelä-Savon pelastuslaitokselta kertoo, että lento-onnettomuusharjoitus perustuu hieman muunneltuna tositapahtumiin.

Viime tammikuussa Airlinkin siirtolennolla olleen koneen laskeutuminen meni pitkäksi, se ajautui sivuun kiitoradalta ja pyörähti noin 90 astetta ympäri sivuttaissuunnassa. Koneessa oli tapahtumahetkellä vain miehistö eikä tilanteessa aiheutunut henkilövahinkoja.

– Tässä harjoituksessa on matkustajat mukana ja onnettomuudessa useita loukkaantuneita, Peltonen kertoo.

Peltonen sanoo kiitotieltä ulosajautumisessa olevan omat vaaransa. Laskutelineet voivat esimerkiksi pettää koneen alta, polttoainetankit hajota tai siivet katketa. Peltonen vertaa kiitotieltä suistumista autokolariin.

– Jos koneella on paljon vauhtia, niin se voi pyörähtää. Liike-energian äkkiä muuttuessa voi kyydissä olijoille tulla vammoja.

Yhteistoiminnan testausta

Onnettomuusharjoitukseen osallistuu yhteensä lähes kolmekymmentä pelastustoimen, ensihoidon ja lentoaseman työntekijää. Potilaita on parikymmentä, joista suurin osa on alaikäisiä. Ensisijaisesti harjoitellaan yhteistyön sujuvuutta.

– Toki tällainen suuronnettomuusharjoitus palvelee myös isommassa mittakaavassa: se voi yhtä hyvin olla vaikka isompi liikenneonnettomuus, miksei rakennuspalokin, Peltonen sanoo.

Peltonen muistuttaa lentoaseman toimivan pelastussuunnitelman koostuvan monesta palasesta: nopeasta valmiusajasta, osaavasta henkilöstöstä ja hyvin suunnitelluista toimenpiteistä.

– Kun oikeassa onnettomuustilanteessa siihen on harjoiteltu toimintamalli jo valmiina, niin se työ on silloin tehokkaampaa, turvallisempaa ja parempaa potilaille.

Lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus joka toinen vuosi

Savonlinnan lentoasemalla järjestetään isompi suuronnettomuusharjoitus joka toinen vuosi. Harjoituksen sisältö tulee pelastusalan ammattilaisille yllätyksenä ihan niin kuin tositilanteetkin.

Ensihoitaja Kaisu Raassina Etelä-Savon pelastuslaitokselta sanoo yllättävien tilanteiden olevan ensihoitajan työssä päivittäisiä.

– Koskaan ei voi tietää, mitä päivä mukanaan tuo. Suuronnettomuus tehtävänä on harvinainen, niin on erittäin hyvä, että pääsemme harjoittelemaan sitä käytännössä.

Raassina osallistuu ensimmäistä kertaa lentoasemalla järjestettävään suuronnettomuusharjoitukseen.

– Ensimmäisenä herää ajatus isosta potilasmäärästä. Jos lentokoneessa on sattunut onnettomuus, niin voisi kuvitella, että on paljon haastavissa olosuhteissa olevia potilaita.

Otkesin raportti julki lähiaikoina

Onnettomuustutkintakeskuksen tammikuisen onnettomuuden tutkimukset ovat loppusuoralla. Palopäällikkö Antti Peltonen sanoo Otkesin raportin olevan viimeisellä lausuntokierroksella, ja se julkistetaan lähiaikoina.

– Käsittääkseni Savonlinnan lentoasemalla se on vakavin onnettomuus, joka on koskaan täällä sattunut.

Lue myös:

Savonlinnan lentokoneonnettomuudessa kiitotie oli kunnossa – nyt tutkitaan, miten konetta lennettiin

Savonlinnan lentokoneonnettomuuden tutkinnassa huomio kiitoradan kunnossapitoon – Finaviaa kehotettu juuri tarkistamaan kenttien hoitotoimet

Savonlinnassa matkustajakone ajautui ulos kiitotieltä – lennot peruttu, ei henkilövahinkoja