Teiden talvihoitoluokkia korotettu keskivilkkaasti liikennöidyillä teillä

Hoitoluokan korotuksella on iso merkitys esimerkiksi polanteen poistossa.

teiden kunnossapito
Lumitöiden tekoa aura-auton kyydistä katsottuna
Arkistokuva.Timo Heikura / Yle

Teiden talvihoitoa on parannettu myös muilla kuin vilkasliikenteisillä pääteillä. Pohjois-Savon ely-keskuksen alueella talvihoitoluokkia korotettiin vuoden alussa pääteillä noin 900 kilometrin sekä keskivilkkailla maanteillä noin tuhannen kilometrin matkalla.

Keskivilkkaalla tiellä hoitoluokan noston edellytyksenä oli 800 ajoneuvon keskimääräinen vuorokausiliikenne. Tällaisia teitä on ympäri Pohjois-Savoa muun muassa Suonenjoella, Kaavilla ja Sonkajärvellä.

Näiden teiden hoitoluokka nousi 1b:hen, joka tarkoittaa, että tie hoidetaan melko korkeatasoisesti. Liukkautta torjutaan pääosin ilman suolaa. Sitä käytetään vain syys- ja kevätliukkailla sekä liikenneturvallisuutta erityisesti vaarantavissa ongelmatilanteissa.

Hoitoluokan korotuksella on iso merkitys. Pykälää alemmassa hoitoluokassa tie on yleensä joko osittain tai kokonaan polannepintainen, eikä suolaa käytetä lainkaan.

Pienillä sivuteillä talvikunnossapitoon ei ole kuitenkaan tullut aiempiin vuosiin verrattuna suuria muutoksia.

– Pieniä parannuksia on tullut ja tulee kilpailutuksen myötä, mutta ne ovat niin pieniä, etteivät ne mahdollisesti näy tienkäyttäjälle, kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen Pohjois-Savon ely-keskuksesta kertoo.