"Nyt on kuollutta" – Lakko ei pysäyttänyt Postin paketteja, mutta pienten verkkokauppojen asiakkaat se karkotti

Asiantuntija: "Pienyrittäjien tuska näkyy kilometrien päähän".

Postilakko
Postin kuorma-auto Ilmalan lajittelukeskuksessa Helsingissä maanantaina 11. marraskuuta 2019.
Postin kuorma-auto Ilmalan lajittelukeskuksessa Helsingissä maanantaina 11. marraskuuta 2019. Vesa Moilanen / Lehtikuva

Miten suomalainen verkkokauppa selviää, kun Posti on lakossa?

Facebook-yhteisö Verkkokauppiaat antaa siitä synkän kuvan. Kymmenen tuhannen jäsenen keskustelufoorumissa yrittäjät ovat vaihtaneet kokemuksia mm. seuraavaan tapaan:

– Miten teillä on lakko vaikuttanut kaupankäyntiin kotimaassa? Itsellä fiilis, että jarru on nyt päällä ja ei oikein uskalleta tilata.

– Viikonloppuna pysähtyi kaupankäynti täysin. Tällä viikolla on harvakseltaan tilauksia tullut, mutta ei ollenkaan sitä määrää mitä normaalisti.

– Ärräpussi ja Matkahuolto toimii. Vähän ruuhkaa, mutta ihmekös se.

– Nyt pitäs mun alalla olla kiireisin aika... Alkaa huolettamaan toden teolla.

– Meillä on marraskuussa yleensä käyty hyvin kauppaa. Nyt on kuollutta.

– Viime kuukauden myynti oli kaikkien aikojen paras ja pelkäänpä, että tästä kuusta tulee se kaikkien aikojen huonoin

– Tilauskanta hiipui lähes nolliin. Kun hittituotteet lähtee kirjeenä, on lähetysvaihtoehdot vähissä... ja jos pistän pakettina, loppuhinta nousee pilviin :(

– Myynti on hiukan hiipunut, koska varmaankin osa asiakkaista ajattelee Matkahuollon olevan tukossa ja Postipakettien olevan jumissa.

... ja niin eteenpäin.

Facebook-yhteisön jäsenet ovat pääosin mikro- ja pk-yrittäjiä. Suuremmissa verkkokaupoissa, kuten Musti ja Mirrissä, lakosta ei ainakaan vielä olla yhtä huolissaan.

Nea Ikonen
Lemmikkitarvikeketju voi tarpeen tulleen ohjata asiakkaitaan verkosta myymälöihinsä. Pelkkä verkkokauppa on haavoittuvaisempi. Kalevi Rytkölä / Yle

Postin ulkomaiset kilpailijat soittelevat

Lemmikkieläinten ruokaa ja varusteita myyvän Musti ja Mirrin maajohtaja Juhana Lamberg sanoo, että toistaiseksi kauppa on käynyt ja myös paketit ovat liikkuneet hyvin.

Eräs selvä muutos on kuitenkin havaittavissa.

– Meillä on kaksi palveluntarjoajaa, Posti ja Matkahuolto, ja tällä hetkellä asiakkaat valitsevat enemmän sitä Matkahuoltoa, Lamberg sanoo.

Toinen muutos on se, että Musti ja Mirri on saanut tavallista enemmän ulkomaisia yhteydenottoja. Kansainväliset logistiikkayhtiöt näkevät lakkoilussa pelipaikan.

– Osa näistä palveluntarjoajista haluaa hyödyntää tilannetta ja on siksi lähtenyt soittokierrokselle. On vaikea kuvitella, että se olisi ihan sattumaa.

Isot kauppiaat kiinnostavat Postin ulkomaisia kilpailijoita. Musti ja Mirri aikoo kuitenkin jatkaa Postin ja Matkahuollon varassa.

Lambergin mukaan paketit liikkuvat Postissa yhä entiseen malliin. Musti ja Mirrissä seurataan kuitenkin tilanteen kehittymistä – niin Postin kuin Matkahuollonkin osalta.

– Sitähän me emme tiedä, seuraako tästä tilanteesta ylikuormittumisia Matkahuollon päässä.

Verkkokaupan asiantuntija: "Lähes pakokauhua"

Verkkokauppa-asiantuntija Leevi Parsama.
Verkkokaupan asiantuntija Leevi Parsaman mukaan Postin lakko herättää pk- ja mikroyrittäjissä "lähes pakokauhua".Ari Welling / Yle

Musti ja Mirrin postipaketit liikkuvat yhä. Saman vaikutelman saa myös Ylen toimittaja, joka teki testimielessä verkko-ostoksia kahdessa eri kaupassa maanantain ja tiistain aikana.

Molemmat paketit saapuivat Postin palvelupisteisiin kahden vuorokauden kuluessa tilauksesta. Näyttää siltä, että Posti selviää vuokratyövoiman turvin mainiosti.

Saavatko verkkokauppiaat siis huokaista helpotuksesta, kun toimittajakin sai tilauksensa?

– Sinulla on käynyt vain tuuri, arvioi verkkokaupan asiantuntija Leevi Parsama.

– Posti on lakkoillut ennenkin ja verkkokauppiaat tietävät, että parin päivän ajan ruuhka vielä jotenkin purkautuu. Mutta kuormitus kasvaa koko ajan. Erityisesti pk-yritykset katsovat tilannetta kauhuissaan, koska ne elävät pitkälti kädestä suuhun.

Parsama johtaa Business Finlandissa suomalaisen verkkokaupan kehitysohjelmaa ja pyörittää siinä sivussa 10 000 verkkokauppiaan Facebook-yhteisöä, josta poimimme myös tämän artikkelin alussa nähdyt kommentit.

Myynti sakkaa ja tunteet kuumenevat

Kommentoijat tuntuivat olevan enemmän huolissaan asiakaskadosta kuin jumittuneista paketeista.

Leevi Parsama uskoo, että havainto on oikea. Lakko vaikuttaa hänen mukaansa yritysten myyntiin välittömästi. Ihmiset käyvät verkkosivuilla, mutta entistä harvempi heistä ostaa, koska pelkää, ettei tuote kuitenkaan saapuisi ajoissa perille.

Myynnin sakkaamisen lisäksi lakko tulee Parsaman mukaan aiheuttamaan painetta asiakaspalvelussa.

– Kuluttajat kyllä tietävät, että Posti on lakossa. Siitä huolimatta he ovat yhtä närkästyneitä siitä, jos paketti ei ole tullut.

Musti ja Mirrin kaltaiset ketjut ovat tilanteessa vahvoilla, koska he voivat ohjata asiakkaita liikkeisiin. Yksinomaan verkkokauppaa tekevät yhtiöt ovat tukalammassa tilanteessa, jos pakettien virta pysähtyy.

Facebook-yhteisössä Parsama joutui turvautumaan keskiviikkona sensurointiin, kun verkkokaupan kehittämistä koskeva keskustelu muuttui poliittiseksi huutamiseksi.

– Kyllä siitä paistaa pienyrittäjien tuska kilometrien päähän. Ne, jotka ovat kulkeneet näitä lakkoja aikaisemminkin läpi, suhtautuvat rauhallisemmin.

Ulkomaiset hyötyvät

Viime kädessä tilanteesta hyötyvät Parsaman mukaan ulkomaiset verkkokaupat. Kuluttajat tietävät, että niillä on usein kumppaneinaan kansainvälisiä tomittajia.

– Marraskuu on verkkokaupassa jo joulusesonkia. Tämä tulee iskemään siihen ja lujaa.

Parsaman mukaan suomalaiset verkkokauppiaat ovat reagoineet sen verran kuin voivat. He ovat esimerkiksi saattaneet nostaa Matkahuollon toimitukset ykkösvaihtoehdoksi.

– Mutta kyllä sekin alalla tiedetään, ettei Matkahuolto pysty hoitamaan koko sitä taakkaa, mikä Postista voi tulla. Ei se koneisto ihan niin vahva ole.

Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
Asiakkaita olisi tulossa enemmän kuin voi ottaa? "Emme me pysty käyttöönottoja kovin suurta määrää tekemään tällaisessa tilanteessa", Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola sanoo.Janne Mikkilä / Matkahuolto

Matkahuolto joutuu sanomaan "ei"

Postin lakkoillessa Matkahuolto on saanut rutkasti lisää paketteja kuljetettavakseen.

Toimitusjohtaja Janne Jakolan mukaan toimitusmäärät olivat jo ennen lakkoa lähes kolmanneksen kasvussa viime vuoteen verrattuna – ja lakkoviikon kuluessa kasvu on vain kiihtynyt.

– Kasvu tulee valtaosin olemassa olevilta asiakkailta, jotka ovat käyttäneet meidän sekä Postin palveluja, hän sanoo.

Uusille asiakkaille Matkahuolto joutuu myymään jopa ei-oota. Jos verkkokauppias haluaa toimittaa suuria määriä paketteja, noista paketeista on saatava tieto sähköisesti järjestelmiin. Tällainen projekti vaatii aikaa.

– Emme me pysty sellaisia käyttöönottoja kovin suurta määrää tekemään tällaisessa tilanteessa. Siksi joudumme valitettavasti sanomaan kokonaan uusille asiakkaille usein ei.

Matkahuollon toimitukset kulkevat kuitenkin Jakolan mukaan tällä hetkellä hienosti.

– Seuraamme verkoston toimintaa poikkeusmenettelyllä ja meillä on palaverit aamuin, illoin. Tiedämme tasan tarkkaan, missä mennään. Olemme kyenneet vastaamaan tarpeeseen poikkeuksellisen hyvin.

Postin ongelmat ovat Matkahuollolle mahdollisuus kasvattaa markkinaosuuttaan. Yhtiö avasi uudet verkkopalvelunsakin sopivasti juuri ensimmäisen lakkoviikon tiistaina.

– Meidän tavoitteemme on kasvattaa tunnettuuttamme myös satunnaisten paketinlähettäjien piirissä. Ajankohta oli onnellinen sattuma, Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola sanoo.

– Markkinoilla on paljon kuluttajia ja yrityksiä, jotka etsivät vaihtoehtoja.