Timo Latvala kirjoitti ylioppilaaksi 74-vuotiaana – vasta kaksi vuotta sitten löytyi syy, miksi kirjoittaminen oli niin vaikeaa nuorena

Tamperelainen insinööri jäi usean kerran luokalle, koska hänen keskivaikeaa lukihäiriötään ei löydetty. Sinnikkyys toi lopulta ylioppilaslakin.

ylioppilaat
ylioppilas
Tamperelainen Timo Latvala kirjoitti ylioppilaaksi 74-vuotiaana. Nuorena lukio jäi kesken. Marko Melto / Yle

Kymmenvuotiaana Timo Latvala sai ehdot kansakoulussa kirjoittamisesta. Ehdot tarkoittivat silloisessa peruskoulussa sitä, että aineen joutui uusimaan.

– Kansakoulussa kirjoittaminen oli minulle heikkoa ja sitä myötä kaikki aineet olivat heikkoja, enkä tahtonut päästä eteenpäin, Latvala kertoo.

Kuudennella luokalla Timo Latvala oli kaksi vuotta vanhempi kuin muut, sillä hän jäi kaksi kertaa luokalle.

Timo Latvala saattoi kirjoittaa äidinkielen aineeseen kolme T-kirjainta ja yhden M:n, kun olisi pitänyt kirjoittaa kaksi.

Koulunkäynti oli vaikeaa, mutta jotenkin Jyväskylässä silloin asunut Timo Latvala pääsi lukioon.

– Lukio jäi kesken ensimmäisen vuoden syksyllä. Huomasin, ettei lukiosta tule mitään. Monet ajattelivat, ettei se poika pärjää, Timo Latvala kertoo.

Keskivaikea lukihäiriö

Lukion jääminen kesken jäi kaihertamaan mieltä. 54 vuotta myöhemmin Timo Latvala päätti korjata asian.

Torstaina selvisi, että hän kirjoitti ylioppilaaksi Tampereen aikuislukiosta.

– Koko elämäni muut tuntuivat ajattelevan, etten ole lukumiehiä. Itse en ajatellut niin. Isä on Pohjanmaalta. Sieltä tulee sellainen asenne, ettei anneta periksi.

Vasta kaksi vuotta ennen ylioppilaskirjoituksia selvisi, miksi kirjoittaminen oli ollut niin vaikeaa koko elämän ajan.

Erityisopettaja tuli Timo Latvalan luokkaan ja kertoi, että on mahdollista tehdä lukitesti. Timo Latvala osallistui testiin.

Hänellä todettiin keskivaikea lukihäiriö.

Siitä syystä hän ei osannut kirjoittaa sanoja oikein. Tämä oli helpottava tieto.

– En ollut niin tyhmä kuin olin kuvitellut.

Lukihäiriön ansiosta Timo Latvala sai kirjoittaa kaikissa aineissa kaksi tuntia kauemmin kuin muut. Lopulta hän kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa lyhyen matematiikan, pitkän ruotsin, äidinkielen ja terveystiedon.

Saavutuksessa auttoi sinnikkyys.

– Olen yrittänyt opiskella omin päin. Vaikka päätäni lyön seinään, lyön sitä aika pitkään.

Ruotsissa insinööriksi

Matematiikka oli tuttua insinöörin työstä. Lukion kesken jäämisen jälkeen nuori Latvala pohti, mitä vaihtoehtoja hänellä on.

Koska kädentaidot olivat hyvät, hän päätti mennä Lahden kotiteollisuusopettajaopiston harjoituskouluun. Tämä oli edellytys, jos aikoi opettajaksi.

Kesken koulun vaatimukset muuttuivat niin, että opettajaksi haluavalla pitikin olla ylioppilastutkinto. Taas meni yksi ovi kiinni elämässä. Timo Latvala suuttui ja lähti Ruotsiin.

Hän toimi rakennuksilla töissä. Ruotsissa pääsi ilman kokeita tekniseen oppilaitokseen. Tahti koulussa oli kova, ja Timo Latvala jäi luokalle kielen takia. Sisukkuudella hän kuitenkin valmistui insinööriksi.

Työnjohtajana Tampereella

Ruotsista matka vei Tampereelle työnjohtajaksi. Aluevientipäällikkönä ja rakennusinsinöörinä lukihäiriöstä ei ollut haittaa.

– Kirjallista työtä ei ollut paljoakaan, se yleistyi vasta ennen eläkkeelle pääsyä tietokoneiden takia.

Timo Latvala ehti olla kymmenisen vuotta eläkkeellä, kun hän huomasi, että nythän olisi aikaa vaikka hankkia ylioppilaslakki.

Tampereen aikuislukiossa hän oli porukan vanhin.

– Ajat sitten koulussa oli kuri ja opettajalla oli auktoriteetti. Nyt auktoriteetti ei pelannut ja luokassa oli hälinää. Se vaivasi minua alkuun, ettei täällä pysty oppimaan kun kaikki huutavat.

Tietokonehommat olivat uutta

Uutta koulussa oli myös digitaalisuus. Nykyään ylioppilaskirjoitukset ovat sähköiset. Tietokone piti olla mukana joka tunnilla.

– Opettajan täytyi tulla aukaisemaan minulle kone ensimmäisellä tunnilla. Siitä se sitten pikku hiljaa lähti. Minulla oli aika korkea kynnys käyttää iPadia, nythän se on oiva väline.

Matematiikan Timo Latvala ehti kirjoittaa vuosi sitten paperilla, kun sen sai niin tehdä.

Torstaina selvisi, että Latvala kirjoitti matematiikasta arvosanan B, ruotsista M:n ja terveystiedosta B:n. Miten kävi murheenkryyni äidinkielessä?

– Kirjoitin mediasta ja sosiaalisesta mediasta, joka ei ole minulle niin tuttu. Pelkäsin ymmärtäneeni aiheen vähän väärin, mutta kyllä se B sieltä tuli.

74-vuotiaalla on mielipiteitä ja omia ajatuksia paljon, mutta äidinkielen tekstitaidon kokeessa oli vaikea välillä pysyä aiheessa.

Timo Latvala uskoo, että opiskelu on parantanut muistia.

Ylioppilasjuhlat perhepiirissä

Timo Latvalalla on kaksi aikuista lasta, jotka ovat molemmat ylioppilaita Svenska Samskolanista. Viidestä lapsenlapsesta kukaan ei ole vielä lukioiässä. Koko suku on ylpeä Latvalan saavutuksesta.

Ylioppilasjuhlat vietetään perhepiirissä joulukuussa.

Mikä on tuoreen ylioppilaan seurava tavoite?

– Olen ajatellut, jos alkaisin lukea ranskaa.

Lue lisää:

Kouluajan kauhukokemukset saivat Markku Bergin auttamaan muita lukemisen ongelmista kärsiviä

Kaisa ja Uula Jouste menivät naimisiin 18-vuotiaina rikkoakseen perinteitä – nyt he kirjoittavat yhdessä ylioppilaiksi

Onnea uusille ylioppilaille! Ylen ylioppilaskoneesta näet syksyllä valmistuneiden nimet