Kotkan Kantasataman uuden satamaterminaalin kustannusjako on selvillä – kaupungille maksettavaa lähes 300 000 euroa

Suurin osa rahoituksesta tulee Suomen, Venäjän ja EU:n yhteisestä hankeohjelmasta.

matkustajaliikenne
sataman portti, satamavarso, matkustajaterminaali, Kotkan Kantasatama
Tällaisesta portista voi lähitulevaisuudessa päästä autolla laivaan Kotkan Kantasatamassa. Matkustajaterminaali rakennetaan portin takana olevalle Itälaiturin alueelle, jonka varastotiloja otetaan matkustajaterminaalin käyttöön.Yle / Vesa Grekula

Kotkan Kantasatamaan tulevan uuden matkustaja- ja rahtiterminaalin kustannukset ovat selvillä.

Uuden terminaalin perustaminen maksaa kaikkiaan 2,2 miljoonaa euroa. 80 prosenttia rahoituksesta tulee Suomen, Venäjän ja EU:n yhteisestä hankeohjelmasta.

Haminan-Kotkan satama vastaa hankkeen toteutuksesta.

Kotkan kaupungin osuus on noin 1,3 miljoonaa euroa, josta jää maksettavaa hankeohjelman rahoituksen jälkeen 280 000 euroa. Summa on jaettu kaupungin budjetissa kahdelle seuraavalle vuodelle.

Kaupungin osuuteen kuuluu esimerkiksi matkustajaterminaalin rakentaminen sekä Kantasataman liikennejärjestelyt varsinaisen sataman alueen ulkopuolella. Kaupunki lunastaa kohteet myöhemmin itselleen.

Haminan–Kotkan satamayhtiö vastaa muun muassa turvallisuusjärjestelyistä, matkustajien käyttöön tulevasta laivaan vievästä kävelysillasta ja liikennejärjestelyistä satama-alueen sisäpuolella.

Kymen Vesi -yhtiön osuus koostuu jätevesilaitteistosta.

Uuden matkustajaterminaalin rakentaminen alkaa ensi vuonna. Haminan–Kotkan sataman tavoitteena on avata säännöllinen matkustajalaivareitti ensisijaisesti Pietariin.

Kotkan kaupunginhallitus päättää kaupungin, satamayhtiön ja vesiyhtiön yhteistyösopimuksesta ensi viikon maanantaina.