Vasemmistoliitto ehdottaa autoilijoille lisärahaa biokaasuun tai bioetanoliin siirtymiseksi – moitti taas yksityisiä hoivayhtiöitä veronkierrosta

Vasemmistoliitto kirjasi puoluekokouksessa tavoitteekseen muun muassa Naton isäntämaasopimuksesta irtautumisen.

Vasemmistoliitto
Li Andersson
Vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Anderssonin puhe sunnuntaina 17.11. 2019 Kuopiossa.

Vasemmistoliitto nimeää verotuksen ratkaisuksi niin hoiva- ja tuloerojen tasaamiseen kuin ilmastonmuutoken torjumiseen ja hiilineutraaliuteen siirtymiseksi.

Puheenjohtaja Li Andersson hyökkäsi linjapuheessaan jälleen yksityistä hoivabisnestä vastaan, ja nosti niiden veroratkaisut osasyyllisiksi vanhusten hoivapalveluiden huonoon jamaan.

– Skandaalin keskiöön joutunut Esperi Care on loistava esimerkki siitä, miten hoivabisnes toimii. Sama yhtiö, joka epäonnistuu huolehtimaan hoivan laadusta ja riittävästä hoitajamäärästä, ei ole kolmen viime vuoden aikana maksanut senttiäkään yhteisöveroa Suomeen.

Andersson on arvostellut pörssiin listaamattomien yritysten osinkotuloverotuksen huojennuksia. Rinteen hallituksen ohjelmaan on kirjattu, ettei yritysten verotusta kiristetä.

Satasia tai tonneja kukkaroon auton muuntamiseen vähäpäästöiseksi

Vasemmistoliitto lisäisi vähäpäästöisten autojen käyttöä korottamalla "muuntotukea" eli konvertointitukea niille, jotka muuntavat polttomoottoriautonsa biopolttoaineita käyttäviksi.

– Yksi ratkaisu siirtymän vauhdittamiseksi voisi olla esimerkiksi se, että yhden vuoden ajan valtio maksaisi biokaasukonvertoinnin lähes kokonaan kaikille halukkaille, Andersson sanoi.

– Bioetanoli- ja biokaasukonvertoinnin tukeminen on järkevä ja kustannustehokas tapa tukea pienituloisia ilmastotyössä, Andersson sanoi.

Biokaasuautoksi muuntamisen arvioidaan maksavan 2000 - 4000 euroa, ja bioetanolikonversion 300 euroa. Lisäksi hintaan tulee työn kustannukset.

Kustannukset valtiolle korkeintaan "kymmeniä miljoonia"

Biokaasutukea on jo nyt mahdollista saada tuhat euroa, ja etanoliautoon 200 euroa, mutta Anderssonin mukaan mahdollisuus tunnetaan huonosti. Yhteensä kuuden miljoonan euroa tukea on liikenne- ja viestintäministeriön mukaan haettu 15 prosenttia.

– (Muuntamiselle) voisi olla tyyppikohtainen kattohinta, jonka ylimenevästä osasta valtio korvaisi suuren osan, Andersson kertoo.

Valtiolle koituvat kokonaiskustannukset riippuvat Anderssonin myös siitä, kuinka moni päätyisi muuntamaan auton biopolttoainekäyttöiseksi.

– Nähdäkseni puhutaan korkeintaan kymmenistä miljoonista, Andersson arvioi euromääriä.

Valtion tulisi Anderssonin mukaan myös osallistua tankkausinfran rakentamiseen eli lisätä biokaasun tankkauspisteitä ympäri maata.

Irti Naton isäntämaasopimuksesta?

Vasemmistoliitto teki sunnuntaina tavoiteohjelmaansa kirjauksen, jonka mukaan puolue vaatii Naton isäntämaasopimuksesta luopumista. Suomi on allekirjoittanut sopimuksen (siirryt toiseen palveluun) vuonna 2014.

Puolueen tuoreen kirjauksen mukaan "Suomi ei hae Naton jäsenyyttä. Vasemmistoliitto vaatii isäntämaasopimuksen käsittelyä eduskunnassa ja pyrkii kumoamaan isäntämaasopimuksen."

Puheenjohtajan mukaan vasemmistoliitto aikoo ottaa näkemyksen puheeksi muiden hallituskumppaneiden kanssa sopivassa tilanteessa, mutta ei povaa sen toteuttamiselle kummoista tukea.

– Aika yksin ollaan tämän vaatimuksen kanssa. Saattaa olla, ettei se tässä hallituskokoonpanossa tule etenemään, Andersson sanoi.

Yritystuet ympäristöystävällisille firmoille

Myös yritystukia Andersson ohjaisi niille yrityksille, jota muuttavat toimintaansa ympäristöystävällisemmäksi.

– On fiksumpaa ohjata yritystukia siihen suuntaan, että ne kannustavat yrityksiä päivittämään liiketoimintamallinsa kestäviksi sen sijaan, että ilmastokriisin torjunta tekisi liiketoiminnasta mahdotonta.

Anderssonin mukaan ilmastonmuutoksen vastaiset toimet ja ihmisten toimeentulon parantaminen eivät ole toisilleen ristiriitaisia asioita. Ranskan keltaliivien kapinointi on hänen mukaansa esimerkki, mitä tällaisesta vastakkainasettelusta voi seurata.

– Ilmastokriisiä ei maksateta tämän maan pienituloisilla, Andersson vetosi.

Pienituloiset ja teollisuus halutaan mukaan ilmastotalkoisiin.

– Me emme halua tehtaita pois Suomesta, vaan haluamme tehdä esimerkiksi Raahen terästehtaasta hiilineutraalin.

Andersson väläyttää myös julkisen liikenteen lipun hintojen madaltamista.

– Jos haluamme ihmisten käyttävän joukkoliikennettä nykyistä enemmän, sen pitää näkyä matalampina lippujen hintoina ja parempana palvelutasona.

Sunnuntai on vasemmistoliiton kolmipäiväisen puoluekokouksen päätöspäivä. Kokous pidettiin Kuopiossa

LUE MYÖS: Vasemmistoliitto valitsi Li Anderssonin jatkokaudelle: "Olen syvässä liikutuksen tilassa", isoin yllätys oli Mikko Koikkalaisen nousu puoluesihteeriksi

Li Andersson: Yksityisille hoivakodeille sanktio, jos hoitajamitoitus ei täyty, oppositio on unohtunut ajamaan "Audi-miesten" ja "mersupersujen" etuja