Postilaisia tukevat lakot laajenivat ratapihoille – junien tavaraliikenteessä häiriöitä

VR Group laskee tukilakon merkitsevän miljoonan euron menetystä päivässä

lakot
Veturi Kouvolan ratapihalla
Yli 600 Raideammattilaiset JHL ry:n jäsentä aloitti postilaisia tukevan lakon tiistaiaamuna junien tavaraliikenteessä. Tukilakko näkyy erityisesti alan suurimmilla työpaikoilla eli Tampereen, Kouvolan, Kotkan, Haminan ja Imatran ratapihoilla.Pyry Sarkiola / Yle

Rautateillä kulkevan tavaraliikenteen työt ratapihoilla ovat pysähtyneet tänä aamuna postin lakkoa tukevan työtaistelun vuoksi.

Tämän ja huomisen päivän aikana ratapihojen työntekijät eivät esimerkiksi huolla tai kunnosta tavaraliikenteen kalustoa. VR Groupin mukaan kello 6 alkanut tukilakko pysäyttää käytännössä kaiken tavaraliikenteen rautateillä kahdeksi päiväksi.

– Ne junat, jotka ovat lähteneet liikkeelle ennen lakkoa ajetaan perille, mutta sen jälkeen lakon vaikutukset alkavat näkyä, sanoo liikennejohtaja Nina Mähönen.

Henkilöliikenteeseen lakko ei vaikuta. Tavarankuljetuksessakin vaikutukset kohdistuvat pääosin teollisuuden toimituksiin.

– Normaali kuluttaja ei juurikaan huomaa lakosta aiheutuneita häiriöitä, sanoo Raideammattilaiset JHL:n (siirryt toiseen palveluun) varapääluottamusmies Mika Heikkilä.

Ratapihat seisovat keskiviikkoiltaan saakka

Tiistaiaamuna alkanut raideliikenteen ammattilaisten tukilakko on ensimmäinen kolmesta rautateiden tavaraliikennettä koskevasta lakosta, jotka ajoittuvat kahdelle päivälle, tiistaille ja keskiviikolle.

Raideammattilaiset JHL ry:n ensimmäinen tukilakko pysäyttää tavaraliikenteen käsittelyn. Lakko päättyy tiistai-iltana kello 22.

Rautatiealan Unioni RAU (siirryt toiseen palveluun) puolestaan aloittaa omat tukitoimensa tiistai-iltana kello 21, jolloin se pysäyttää tavaraliikenteen ohjaamisen eli käytännössä tavarajunien turvalaitteiden käytön vuorokaudeksi.

Keskiviikkoaamuna ratapihojen työntekijöiden tuki postilaisille jatkuu, kun tavaraliikenteen kaluston huollot ja kunnostukset pysähtyvät. Niitä jatketaan keskiviikkoiltana kello 23, ellei Postin työehtosopimuskiistassa päästä sopuun sitä ennen.

– Tässä on kyse laajasta solidaarisuuden osoituksesta Postin työntekijöille. Työnantajan olisi hyvä muistaa, että työntekijät ovat ihmisiä, eivät mitään heittopusseja, sanoo varapääluottamusmies Mika Heikkilä.

Miljoonien hintalappu

Työt tavaraliikenteen ratapihoilla ovat pysähtyneet kello 6. Julkisten ja hyvinvoinnin alojen liiton raideammattilaiset eivät tukilakon aikana käsittele tavaravaunuja eivätkä huolla tai kunnosta kalustoa.

Raideammattilaiset JHL ry:llä on noin 4 000 jäsentä. Heistä lakon piirissä on noin 600 tavaraliikenteen ratapihojen ammattilaista.

Eniten lakossa olevia on suurimmilla työpaikoilla eli Tampereen ratapihalla sekä Kaakkois-Suomen ratapihoilla Kouvolassa, Kotkassa, Haminassa ja Imatralla.

VR Groupin mukaan tukilakoilla on mittavat taloudelliset vaikutukset. Liikennejohtaja Nina Mähösen arvion mukaan tavaraliikenteen menetykset ovat noin miljoona euroa päivässä.

– Kun kuljetukset pysähtyvät, tuottoa ei tule, kiteyttää Mähönen.

Vaiheittain tiistai- ja keskiviikkoiltana päättyvien tukilakkojen jälkeen ratapihojen ja tavaraliikenteen arki pyritään saamaan normaaliin päiväjärjestykseen mahdollisimman pian, koska tukitoimet puretaan välittömästi lakon päätyttyä.

– Poikkeuksia tavaraliikenteessä voi silti olla usean päivän ajan, sanoo Nina Mähönen.

Lisäksi Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n (siirryt toiseen palveluun) jäsenet aloittivat tänään päivän vaihduttua tukitoimina ylityö- ja työvuorojen vaihtokiellon. Tukitoimet kestävät aina sunnuntaihin 8. joulukuuta kello 24:ään saakka.