Sotkun raivaamisen ihanuudesta saarnaava Marie Kondo avasi nettikaupan – myydäkseen koteihin lisää tavaraa

Japanilainen siisteysguru sanoo myyvänsä vain sellaisia tuotteita, jotka täyttävät hänen KonMari-menetelmänsä vaatimukset.

Marie Kondo
Marie Kondo, KonMarin perustaja.
Marie Kondon kodinjärjestelyoppaita on myyty yli 30 maassa. Hän esittelee KonMari-menetelmäänsä myös Netflixin tänä vuonna julkaisemassa televisiosarjassa.AOP

Japanilainen järjestelyasiantuntija Marie Kondo on noussut menestyskirjailijaksi kirjoittamalla siitä ilon tunteesta, jonka turhasta tavarasta eroon pääseminen ihmiselle tuottaa.

Nyt Kondo kuitenkin haluaa ihmisten ostavan lisää tavaraa. Ja mieluiten häneltä itseltään.

Miljoonia kirjoja yli 30 maassa myynyt Kondo avasi tällä viikolla internet-sivustollaan (siirryt toiseen palveluun) nettikaupan.

Kaupan on – kirjojen lisäksi – erilaista kodintavaraa ja kylpytuotteita. Kondon nettikaupasta löytyy esimerkiksi lasinen teekannu (25 dollaria), messinkisiä tarjoiluvälineitä (kauha 96 dollaria) sekä vaaleanpunaiset nahkatohvelit (206 dollaria).

Japanin suurin nettikauppa Rakuten ilmoitti (siirryt toiseen palveluun)aiemmin tänä vuonna ryhtyvänsä yhteistyöhön Kondon kanssa.

KonMari-vaatimukset täyttyvät

Sanomalehti The Wall Street Journalin haastattelussa (siirryt toiseen palveluun) Kondo sanoo valinneensa nettikauppansa myymät tuotteet itse. Hän kertoo myös varmistaneensa, että ne täyttävät hänen kirjoistaan tutun KonMari-menetelmän vaatimukset:

– Otin jokaisen tuotteen käteeni ja kysyin itseltäni, tuottaako se minulle iloa, hän kertoo yhdysvaltalaislehdelle.

Kondo perustelee nettikaupan avaamista sillä, että ihailijat ovat halunneet tietää, millaisia tuotteita hän itse käyttää.

Hän kuitenkin tunnustaa, ettei itse käytä kaikkea myynnissä olevaa. Mutta vakuuttaa, että kaikki myytävä noudattaa KonMari-metodin maailmankuvaa.

– Tarkoituksena on rohkaista ihmisiä valitsemaan sellaisia tavaroita, jotka tuottavat iloa heille itselleen, hän sanoo.

Karsimisen ja ostamisen ristiriita

The Wall Street Journal kysyi Kondolta, eikö hän näe ristiriitaa tavaroiden vähentämisen puolesta puhumisen ja uusien tavaroiden myymisen välillä.

Kondo vakuuttaa, ettei hänen tarkoituksensa ole saada ketään ostamaan liikaa tavaraa.

Mutta hän uskoo, että materian vaikutus ihmiseen toimii molempiin suuntiin: vääränlaiset tavarat voivat suistaa ihmisen sisäiseen kaaokseen, mutta oikeanlaiset tavarat voivat tehdä kodista turvasataman.

Onko ihmisten Kondon mielestä nyt siis tarkoitus ostaa uutta korvaamaan vanhoja tavaroita, talouslehti kysyy. Esimerkiksi yksi uusi ensiluokkainen kulho neljän vanhan tilalle?

– Minulle on tärkeintä, että ympäröit itsesi tavaroilla, jotka tuottavat sinulle iloa. Jos käytössäsi nyt oleva kulho tuottaa sinulle iloa, en kannusta korvaamaan sitä millään.

Aiheesta aiemmin:

Uusiin asuntoihin tehdään vain niukasti kaappitilaa, varastobisnes kiittää – Tutkija: ”riski, että asumiskustannukset nousevat”

Maija Ikonen saattaa siivota salaa ystäviensäkin kotona: "Tällainen mä olen, aina vähän siivoamassa!" – Nuoret aikuiset puunaavat somen ja mielenrauhan takia

KonMari-metodilla elämän kaaos järjestykseen? – "Moni on viimein huomannut elävänsä tavaratulvassa"