Postin lakon tukitoimista mittavat taloudelliset tappiot vientisatamalle – tavarajunia ei pureta ja laivat voivat jäädä saapumatta

Huomenna käynnistyvä AKT:n ylityö- ja vuoronvaihtokielto viivästyttää satamissa operoitavien laivojen aikatauluja.

Postilakko
Rahtialuksia HaminaKotkan satamassa lastauksessa.
Hamina-Kotkan satamassa laivojen operointi jatkuu, mutta ylityökielto vaikuttaa lastattavien alusten aikatauluihin. Mikko Savolainen / Yle

Postin lakkoa seuranneet eri ammattiyhdistysten tukitoimet (siirryt toiseen palveluun) halvaannuttavat jo satamien toimintaa.

Reilun viikon kestänyttä Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n työnseisausta tukevat osaltaan jo Auto- ja Kuljetuslan Työntekijät ry, Julkisten hyvinvointialojen liitto JHL, Merimiesunioni ja Rautatieläisten Unioni RAU.

Suomen suurimman vientisataman Hamina-Kotka Satama Oy:n liikennejohtaja Markku Koskinen kertoo, että tukitoimista on koitunut jo mittavia taloudellisia tappioita satamayhtiön lisäksi myös varustamoille ja vientiteollisuudelle.

– Lopullisten tappioiden määrää on turha ruveta edes arvioimaan, ennen kuin työtaistelutilanne ja sitä seuranneet tukitoimet ovat ohi, Koskinen sanoo.

Huomisesta keskiviikosta lähtien AKT:n tukitoimena käynnistämä ahtaus- ja huolinta-alan sekä terminaalityöntekijöiden ylityö- ja työvuoronvaihtokielto vaikuttaa satamissa operoitavien laivojen aikatauluihin.

Koskisen mukaan Hamina–Kotka sataman toimintaa lamaannuttaa myös se, että JHL:n ja RAUn tukitoimien takia junanvaunut seisovat käsittelemättöminä ratapihalla.

– Meille tulee 25–26 tavarajunaa vuorokauden aikana, ja nyt ne jäävät purkamatta. Osa junista jättää varmasti kokonaan tulematta.

Nopeita ja järeitä toimenpiteitä

AKT:n Kaakkois-Suomen aluetoimitsija Timo Meriläinen uskoo, että työnseisaukset tulevat lakon mahdollisesti pitkittyessä lisääntymään.

– En ole ennustaja, mutta satamassa on aina pidetty heikomman puolia, eikä se linja muutu. Lakon mahdollisesti pitkittyessä meillä on valmiudet nopeisiin ja järeisiin toimenpiteisiin, Meriläinen toteaa.

Liikennejohtaja Koskisen mukaan AKT:n täydellinen tukilakko halvaannuttaisi Hamina–Kotka Satama Oy:n ydintoiminnan eli laivojen lastaamisen ja purkamisen.

– Suomen maine lakkoherkkänä satamavaltiona oli jo kohentumaan päin, mutta Postin kaltaisen valtakunnallisen toimijan lakko ja sen tukitoimet ovat hyvin näkyviä. Pahimmillaan se tarkoittaa sitä, että ainakin osa laivoista jättää tulematta Suomen satamiin, Koskinen sanoo.

Vaikka Postin työkiistaan saataisiin piankin sovittua, niin lakon ja sen tukitoimien vaikutus tuntuu Hamina–Kotkan satamassa vielä pitkään.

– Kasaantunut tavara synnyttää ruuhkaa, jonka purkamiseen kuluu useiden päivien työpanos.

AKT:n Kaakkois-Suomen aluetoimitsija Timo Meriläinen
AKT:n Kaakkois-Suomen aluetoimitsija Timo Meriläisen mukaan tiedossa on nykyistä järeämpiä tukitoimia, jos postilaisten lakko pitkittyy. Ville Vanhala / Yle

"Nyt lyödään syytöntä"

Hamina–Kotka sataman merkittävimmän operaattorin Steveco Oy:n varapääluottamusmies Janne Härkönen kertoo, että AKT:n jäsenet lopettivat Postin kuljetusten käsittelemisen maanantaiaamuna. Huomenna keskiviikkona käynnistyvä ylityö- ja vuoronvaihtokielto vaikuttaa Härkösen mukaan ennen kaikkea satamassa yöllä tehtävään operointiin.

– Tiukkojen aikataulujen vuoksi tiettyjä laivoja on lastattu ylitöinä öisin, joten ylityökiellon vuoksi kyseisten alusten lähtö satamasta viivästyy. Myös varastojen ruuhkia on purettu tähän asti ylitöinä, mutta juuri tällä hetkellä siihen ei ole tarvetta.

Aluetoimitsija Meriläisen mukaan AKT:n ja muiden ammattiliittojen tukitoimet ovat auttaneet postilaisia heidän työtaistelussaan.

– Tukitoimet ovat selkeä signaali ammattiyhdistysliikkeeltä siihen, että emme hyväksy kyykystä ja sanelupolitiikkaa, vaan asioista on sovittava työntekijöiden ja työnantajan kesken, Meriläinen sanoo.

Liikennejohtaja Koskinen toivoo Postin lakolle mahdollisimman nopeaa ratkaisua, että lakon tukitoimet eivät laajenisi enää nykyisestään.

Koskinen kertoo jo luulleensa että tukilakkojen kaltainen toiminnasta olisi päästy satamissa jo eroon.

– Minulla ei ole mitään ymmärrystä tukitoimia kohtaan. Suomi yskii nyt, kun tukitoimilla lyödään syyttömiä, sanoo Hamina-Kotka Satama Oy:n liikennejohtaja Markku Koskinen.

Postin lakkoa yritettiin ratkaista tiistaina valtakunnansovittelijan jättämällä sovintoesityksellä, jonka työntekijäpuoli hylkäsi.