Näin huonosti jalankulkija erottuu liikenteessä – testaa videolta, missä vaiheessa huomaat ihmisen tienvarresta

Marras-joulukuu on tilastojen mukaan vaarallisinta aikaa jalankulkijoille. Jutusta löytyvät videot osoittavat, että synkässä kelissä heijastinkaan ei riitä takaamaan näkyvyyttä.

liikenneturvallisuus
auton ratti ja suojatie jolla jalankulkijoita
Tammi-lokakuussa on liikenteessä saanut surmansa 12 jalankulkijaa. Liikenneturvan arvion mukaan joka kolmas kuolema voitaisiin estää heijastinta käyttämällä.Esko Jämsä / AOP

Marras-joulukuu on vaarallista aikaa jalankulkijoille. Alkutalvesta maa on suuressa osassa maata lumeton ja usein myös sateen kastelema.

Kun soppaan lisätään vähäinen päivänvalo, on lopputulos selvä: marras-joulukuussa näkyy Tilastokeskuksen tiedoissa selvä piikki jalankulkijoiden loukkaantumismäärissä.

Esimerkiksi viime vuoden joulukuussa loukkaantui 56 jalankulkijaa. Samana vuonna kesä- ja heinäkuussa yhteensä loukkaantui kuusi ihmistä vähemmän. Sama trendi toistuu myös muina vuosina.

Testasimme heijastimen merkitystä jalankulkijan havaitsemiseen sekä maantie- että kaupunkiolosuhteissa. Videot on kuvattu identtisissä olosuhteissa taajamassa ja taajaman ulkopuolella marraskuun lopulla 2019.

Vasemmanpuoleisella videolla auto ohittaa jalankulkijan, jolla ei ole heijastinta. Oikealla puolella tilanne on sama, mutta jalankulkijalla on tavallinen, pienehkö heijastin hihassaan.

Maantie

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Auton nopeus on videolla on 40 kilometriä tunnissa ja käytössä ovat lähivalot. Vasemmalla jalankulkija ilman heijastinta, oikealla heijastimen kanssa.

Pimeällä maantiellä heijastimen teho korostuu. Jalankulkijan heijastin erottuu pienenä pisteenä pimeässä.

Liikenneturvan mukaan kaukovaloilla ajava autoilija näkee ilman heijastinta pimeällä tiellä kulkevan jalankulkijan noin 150 metrin etäisyydeltä vaatetuksesta ja auton valoista riippuen. Heijastinta tai heijastinliiviä käyttävä nähdään jopa yli 600 metrin päästä.

Neljä kymmenestä jalankulkijan kuolemasta sattuu taajaman ulkopuolella. Maanteiden varsilla nopeudet ovat kovat ja näkyvyys usein huono. Myös vastaantulevan liikenteen häikäisy vaikeuttaa kevyen liikenteen havaitsemista.

Taajama

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Auton nopeus on 20 kilometriä tunnissa ja käytössä ovat lähivalot. Vasemmalla jalankulkija ilman heijastinta, oikealla heijastimen kanssa.

Taajamassa heijastimen hyöty jää hyvin vaatimattomaksi. Heijastin näkyy vain hetkellisesti, kun auto on jo aivan jalankulkijan vieressä. Taajamassa keskeistä onkin, että autoilija noudattaa erityistä varovaisuutta ja sovittaa nopeutensa kelin ja näkyvyyden mukaiseksi.

Valaistuissa taajamissakin voi olla vaikea havaita pimeän aikaan liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, Liikenneturva muistuttaa.

Katu- ja mainosvalot sekä puiden ja pensaiden varjot hankaloittavat havainnointia. Sade, sumu ja huurtuneet ikkunat heikentävät kuljettajan näkymää. Näkemiseen vaikuttavat myös valojen kunto sekä tuulilasin likaantuminen.

Taajamissa tapahtui kuusi kymmenestä kuolemantapauksesta ja yhdeksän kymmenestä loukkaantumisesta. Uhreista lähes joka kolmas menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä.

Kuka on vastuussa, autoilija vai jalankulkija?

Sosiaalisessa mediassa on käyty koko syksy ja alkutalvi kiivasta keskustelua siitä, onko turvallinen teillä liikkuminen autoilijoiden vai kevyen liikenteen käyttäjien vastuulla.

Liikenneturva järjesti taas tänä syksynä jokavuotisen heijastinkampanjan, joka herätti muun muassa Twitterissä vilkasta keskustelua siitä, pitäisikö myös autoilijoita muistuttaa pimeän vaaroista.

Tieliikennelain (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun) mukaan jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

– Velvoite on siis olemassa, mutta sanktioita heijastimen käyttämättä jättämisestä ei tule.

Elovaara muistuttaa, että sekä jalankulkijoilla, että autoilijoilla on oma vastuunsa liikenneturvallisuudesta.

– Jalankulkijan on huolehdittava, että tulee nähdyksi. Samalla autoilijan pitää ottaa huomioon, että pimeässä ei näe niin hyvin kuin päivänvalossa.

Millaisia vaaratilanteita olet kohdannut liikenteessä pimeään aikaan? Millä tavoin autoilijat ja kevyen liikenteen käyttäjät voivat parantaa liikenneturvallisuutta. Keskustele aiheesta klo 18.00 saakka.

Lue lisää:

Moni pelkää suojatiellä – onnettomuuteen tai vaaratilanteeseen joutunut melkein joka toinenJalankulkijat ja pyöräilijät toikkaroivat omissa maailmoissaan liikenteessä: "Lasta kantanut nainen astui täysin yllättäen paloauton eteen"