1. yle.fi
  2. Uutiset

Nelostien rakennustyömaalla Keski-Suomessa räjäytellään viikoittain aina vuoteen 2022 saakka – moottoritietä valmistuu suunniteltua enemmän

Uutta moottoritietä pitkin ajetaan Jyväskylässä loppukesällä 2022.

moottoritiet
Nelostien tietyömaa Sakarinmäessä.
Moottoritie rakennetaan kokonaan uudelle väylälle Jyväskylän Kirrissä.Petri Aaltonen / Yle

Nelostien rakennustyömaalla Jyväskylän Kirrissä näkymät ovat jylhät. Seitsemän metrin syvyyteen rakennetaan uutta moottoritielinjausta.

Kallioita louhitaan seuraavien parin, jopa kolmen vuoden ajan. Isoja räjäytyksiä tehdään pari viikossa.

– Kirrinmäessä on 30 metriä korkea kallioleikkaus, jota louhitaan seuraavan parin vuoden aikana. Vuoteen 2022 asti tehdään isompia räjäytyksiä muutama viikossa, pieniä räjäytyksiä voi olla päivittäin, kertoo työpäällikkö Jaakko Taipale Destia Oy:ltä.

Räjäytykset kuuluvat Kirrinmäestä pitkälle Palokkaan asti. Räjäytysten tärinä puolestaan tuntuu Kirrissä sijaitsevissa taloissa.

– Tiettyä paineaaltoa saattaa tuntua, mutta sallittujen tärinöiden rajoissa mennään, sanoo Taipale.

Räjäytyksistä johtuvat melu- ja tärinähaitat pyritään pitämään rakentamisen aikana mahdollisimman vähäisinä.

– Väistämättä tämän kokoisesta työmaasta syntyy haittaa. Pyrimme siihen, että haitat minimoidaan ja saadaan ne mahdollisimman lyhytaikaisiksi, kertoo projektipäällikkö Jarmo Niskanen Väylästä.

Nelostiellä Jyväskylän kohdalla kulkee Väylän mukaan vuorokaudessa noin 20 000 ajoneuvoa. Niistä 15 prosenttia on raskasta liikennettä.

Liikenne siirtyy rinnakkaistielle Puuppolan ja Vehniän välillä elokuussa 2020 Jyväskylässä ajettavan MM-rallin jälkeen. Näin nykyinen Nelostie vapautuu tuolla välillä kokonaan rakennuskäyttöön, sillä sen päälle rakennetaan uusi moottoritie.

Destian Jaakko Taipale ja Väylän Jarmo Niskanen
Destian työpäällikkö Jaakko Taipale (vas.) ja projektipäällikkö Jarmo Niskanen Väylästä vastaavat moottoritien rakentamisesta.Petri Aaltonen / Yle

Maamassojen kaivuut aiheuttivat järvivesien samentumista

Makkara- ja Laahajoen ylittävien siltojen rakentamisessa on tarvittu kaivuutöitä ja maamassojen vaihtoa. Niistä on kulkeutunut kiintoainesta suodatinkankaiden läpi vesistöön.

– Tämä oli yllätys, että samentuminen näkyy näin laajasti. Samentuminen on liikkunut virtauksen mukana Laahajoelta Alvajärveen, sieltä Palokkajärveen sekä myös Tourujokeen, sanoo ympäristösuojelupäällikkö Pasi Huotari Jyväskylän kaupungilta.

Virtaamat ovat olleet poikkeuksellisen runsaat tänä syksynä. Tourujoki on marraskuun puolivälissä äärikorkeudessaan.

– Osittain virtaamista johtuen kiintoaines on päässyt kulkeutumaan näin pitkälle, kertoo Huotari.

Veden samentumisesta ei ole haittaa vesien eliöstölle.

– Talven aikana hieno aines yleensä vaipuu pohjaan ja jää osaksi sedimenttia, sanoo Huotari.

Ruskeaa vettä siltapalkkien välissä Tourujoessa.
Vesistön samentuminen näkyy Tourujoessa asti. Maamassojen siirron takia myös Alva- ja Palokkajärven vesi samentui. Petri Aaltonen / Yle

Moottoritietä rakennetaan pidemmälle kuin suunniteltiin

Moottoritien rakentamisessa on käytetty uudenlaista urakkamallia. Sen avulla pyritään saamaan urakoitsijan ja rakentajan innovaatiot parhaiten hyödynnettyä. Urakoitsija voi näin vapaammin toteuttaa rakentamisen.

Uuden moottoritien tilaaja Väylä ei siis sanele Destialle rakentamisen toteutustapoja, vaan pelkästään sen, että päästään hyvään lopputulokseen.

– Innovoinneilla saatiin säästöjä, joten pystymme rakentamaan moottoritie Vehniälle saakka, kun alunperin suunniteltiin moottoritietä vain Tikkakoskelle, sanoo projektipäällikkö Niskanen.

Moottoritietä rakennetaan neljä kilometriä pidemmälle kuin alunperin suunniteltiin.

Moottoritien kustannukset ovat arviolta 139 miljoonaa euroa. Lisäksi Jyväskylän kaupunki laittaa 2,9 miljoonaa euroa uuden tien rakentamiseen.

Uutta moottoritietä pääsee ajamaan Jyväskylän Kirristä Laukaan Vehniälle elokuussa 2022.

Lue seuraavaksi