Tampereen ydinkeskustan mylläys voi jatkua vielä toiset pari vuotta – valtuusto päättää tänään jatketaanko ratikkalinjaa linja-autoasemalle

Yrittäjät toivovat, että Hämeenkadulla tehdyistä virheistä on opittu.

Tampereen raitioliikenne
Hatanpään valtatien ratahaara
Hatanpään valtatietä kulkeva ratikka pysähtyisi Sorin aukion kohdalla. Tampereen kaupunki

Tampereen kaupunginvaltuusto kokoontuu maanantai-iltana päättämään, jatketaanko ratikkalinjaa saman tien myös linja-autoasemalle. Myönteinen päätös tietää sitä, että seuraavaksi auki revitään Hämeenkadun ja linja-autoaseman välinen Hatanpään valtatie.

Ratikkatyömaa vaikuttaisi paljon esimerkiksi valtatien varrella toimivaan Koskikeskukseen. Cityconin liiketoimintajohtaja odottaa päätöstä kaksijakoisin miettein. Uusi linja toisi ratikkapysäkin aivan kauppakeskuksen nurkalle, Sorin aukion laitaan, mutta iso mylläys keskuksen ympärillä kestäisi pari vuotta.

– Tietyömaahan emme kauhean positiivisesti suhtaudu, mutta lopputulokseen tietenkin, liiketoimintajohtaja Mari Laaksonen sanoo.

Cityconin liiketoimintajohtaja Mari Laaksonen
Cityconin liiketoimintajohtaja Mari Laaksonen kertoo, että Koskikeskus kauppiaineen on aktiivisesti ollut yhteydessä kaupunkiin ja raitiotieallianssiin.Jani Aarnio / Yle

Osa kauppakeskuksen yrittäjistä pelkää ratikkatöiden vaikutuksia. Aukian vaateliike on jo aloittanut loppuunmyynnin. Toimitusjohtaja Timo Aukia kertoo Aamulehdessä (siirryt toiseen palveluun), että ratikkatyömaa antoi lopetuspäätökseen lopullisen sykäyksen.

– He olivat kuulleet Hämeenkadun yrittäjiltä liikevaihtojen laskusta ja olivat tehneet sen pohjalta päätökset, Laaksonen sanoo.

Kulkuväylät, opasteet ja siisteys tärkeitä

Raitiotien rakentaminen Tampereelle alkoi täydellä vauhdilla keväällä 2017. Rakentaminen on tuonut ongelmia ratikkatöiden takia mottiin joutuneille yrityksille. Vaikeuksista on puhuttu ja kirjoitettu paljon.

Tampereen yrittäjät kuitenkin suhtautuvat positiivisesti siihen, että raitiotie kurvaisi nyt myös linja-autoasemalle. Ajatuksena on, että ydinkeskustan tietyöt saadaan kerralla pois alta.

Hatanpään valtatien ratahaara
Ratikan rakentamisen yhteydessä katutila uusitaan kauttaaltaan. Kustannuksia lisää samalla tehtävä vesihuoltoverkoston uusiminen.Tampereen kaupunki

Kaupungilla ja raitiotieallianssilla on nyt näytön paikka. Kysymys kuuluu, onko ensimmäisen rakennusvaiheen aikaisista virheistä otettu opiksi.

– Meidän viestimme on ollut, että liikkumisen pitää olla mahdollista niin autolla, jalan kuin polkupyörälläkin. Lisäksi opasteiden pitää olla kunnossa ja työmaan tulisi olla siisti. Kaupallisessa ympäristössä sillä on iso merkitys, Cityconin Laaksonen sanoo.

Laaksonen kertoo, että Koskikeskus on saanut lupauksen siitä, että kulku kauppakeskuksen parkkihalliin sujuu koko ratikkatyön ajan.

"Oppimiskäyrällä menty jyrkästi ylöspäin"

Ratikan rakentamisen aikaisia vaikutuksia on tutkittu Tampereen yliopistossa. Aluetieteen dosentin Ilari Karpin mukaan tärkeintä on osata viestiä, että kaupunki elää työmaan aikanakin.

– On merkittävä kertoa, että keskustaa ei ole peruutettu tai laitettu koipussiin.

Vastuu viestinnästä on myös yrityksillä itsellään.

– Tutkimuksessamme yrittäjät tiedostavat olevansa itse isossa määrin vastuussa siitä, että heidän asiakkaansa mieltävät, että keskustaan voi ja kannattaa tulla, Karppi sanoo.

Ilari Karppi hymyilee Hämeenkadulla Tampereella
Aluetieteen dosentti Ilari Karppi uskoo, että Tampereen keskustan elinvoima nousee ratikan myötä. "Edessä on mahtava tulevaisuus, kunhan sinne asti päästään", Karppi sanoo.Jussi Mansikka / Yle

Tutkijan mukaan kaupungilla on koko ajan ollut todellinen halu vuoropuheluun ja toiminnan parantamiseen.

– Varsinkin alussa oppimiskäyrällä mentiin huimasti ylöspäin, Karppi antaa tunnustusta Tampereen kaupungin ja raitiotieallianssin toiminnalle.

Karpin mukaan yrityksissäkin nähdään selvästi, että raitiotiellä on kaupungin kilpailukykyä nostava vaikutus.

– Ainoa ongelma on se, että mahtava tulevaisuus on näköpiirissä, mutta jollain tavalla pitää päästä niiden vuosien yli, kun rakentaminen tapahtuu.

Liikennettä Hämeenkadun ja Rautatienkadun risteyksessä.
Tampereella on reilun parin vuoden ratikkaurakan aikana ehditty tottua puna-ketaisiin työmaa-aitoihin ja alati muuttuviin kulkureitteihin.Antti Eintola / Yle

Raitiotietyömaa on jo tähän mennessä pakottanut yrityksiä muutoksiin. Tutkija sanoo, että esimerkiksi pakon edessä tehty muutto voi osoittautua yritykselle myös hyväksi ratkaisuksi.

– Uusi sijainti saattaa olla yritykselle parempi lähtökohtaisesti. Tämä havainto ei koske ainoastaan Tamperetta vaan myös muita paikkoja, joissa kaupunkitilan käytettävyyteen vaikuttavia isoja muutoksia ja remontteja on tehty.

Rakennustyöt alkaisivat heti

Jos jatkopäätös tehdään nyt, pistoraiteen rakentamisen valmistelut alkavat saman tien.

– Uskoisin, että jo joulukuussa aletaan tehdä johtosiirtoja, kertoo Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.

Hatanpään valtatien ratahaara
Hatanpään haaraa kurvaisivat TAYSista tulevat ratikat. Linja on merkitty kuvaan punaisella. Uudet pysäkit on piirretty Sorin aukion kohdalle. Hervannan suunnasta tuleva reitti jatkaisi Hämeenkadun länsipäähän ja siitä Pyynikintorille.Jani Aarnio / Yle

Hatanpään valtatien raidehaaran pituus on noin 700 metriä. Uudet pysäkit tulevat Sorin aukion kohdalle. Pysäkin välittömässä läheisyydessä ovat Koskikeskuksen ja Ratinan kauppakeskukset, Tampereen stadion ja rautatien päälle nouseva monitoimiareena.

Pistoraiteen rakentamiskustannus on reilut 18 miljoonaa euroa, josta vajaat 13 miljoonaa jää kaupungin maksettavaksi valtionavun jälkeen.

Hinta kuitenkin nousee tästä, kun samaan aikaan ratikkatyön kanssa uusitaan koko katu "seinästä seinään" ja myös maan alla kulkeva vesihuoltoverkko. Tämä nostaa kaupungin kustannuksia noin 5 miljoonalla eurolla. Hatanpään haaran kokonaiskustannuksiksi lasketaankin reilut 23 miljoonaa, josta kaupungin osuus on vajaat 18 miljoonaa.

Tuukka Ojala Sirkku Heinäluoto
Hämeenkadun länsipäässä rakennustyöt ovat jo valmiina. Rotvallien puuttuminen tekee tiestä näkövammaisille vaarallisen.Jani Aarnio / Yle

Säästöäkin syntyy, sillä jos Hatanpään haara toteutetaan, Pirkankadulle ei ole tarvetta rakentaa yli 2,5 miljoonaa maksavaa, ratikan suunnan kääntämiseen tarvittavaa pistoraidetta. Sitä ei tarvita, jos vain toinen linjoista käy kääntymässä Pyynikintorilla.

Suunnitelmissa on, että Hatanpään haaraa linja-autoasemalle kurvaisivat TAYSista tulevat ratikat. Hervannan suunnasta tuleva reitti jatkaisi Hämeenkadun länsipäähän ja siitä Pyynikintorille.

Liikennöinti raitiotiellä alkaa elokuussa 2021. Myös Hatanpään haara saataisiin liikennöitävään kuntoon samoihin aikoihin, viimeistään vuoden 2021 loppuun mennessä.

Tampereen Hämeenkadusta valmistui ratikkatyön jäljiltä rautatieaseman puoleinen pää

Esteettömyys unohtui suunnitelmien muuttuessa – valmistuva Hämeenkatu on näkövammaisille vaarallinen

Yrittäjät kyllästyivät Tampereen pääkadulla pyöriviin roskiin ja palkkasivat oman siistijän – Toni Jyvälä on kauppiaiden täsmäase sotkuja vastaan

Tampereen Hämeenkadun yrittäjät kyllästyivät ongelmapuheeseen: "Nyt moni luulee, ettei tänne pääse autolla mitenkään"

34 kilometriä kuparilankaa, 15 kilometriä rataa ja 230 miljoonaa euroa – katso vaihtokuvista, kuinka Tampereen jättimäinen ratikkatyömaa on edistynyt

Tampereen ratikan reittiin suunnitellaan muutosta – kiskot kulkisivat Taysista linja-autoasemalle heti alkuvaiheessa