Brittifuturisti ennustaa autojen määrän rajua kasvua: "Maailmassa on miljardi lasta ja nuorta, jotka haaveilevat omasta autosta"

Kehittyvissä maissa kasvaa valtava joukko ihmisiä, jotka haluaisivat hankkia auton, sanoo Suomessa vieraillut futuristi Patrick Dixon.

autot
Ruuhka-aika Bangaloressa, Intiassa.
Patrick Dixon ennustaa autojen määrän kasvavan kehittyvissä maissa. Intian Bangaloressa ruuhkat ovat melkoiset jo nyt.Jagadeesh NV / EPA

Pitäisikö rikkaiden maiden sanoa kehittyvien maiden ihmisille, että heillä ei ole oikeutta hankkia autoa, koska ilmastonmuutos?

Näin kysyy Helsingissä vieraillut brittiläinen futuristi Patrick Dixon.

– Maailmansotia on syttynyt pienemmistäkin syistä, hän toteaa.

Patrick Dixon
Futuristi Patrick Dixon esitteli Helsingissä näkemyksiään liikkumisesta tulevaisuudessa.Tuomas Sauliala

Dixonin mukaan maailmassa varttuu parhaillaan miljardin lapsen ja nuoren sukupolvi, joka haaveilee jonain päivänä omistavansa oman auton. Samaan aikaan rikkaissa maissa moni jättää auton hankkimatta ympäristösyistä.

– Auton hankkimisen voi nähdä kunnia- ja identiteettikysymyksenä. Se on menestymisen merkki. Näin ajatellen kehitystä on mahdotonta pysäyttää, Dixon arvioi.

Jos futuristin raju väite pitää paikkansa, se tarkoittaa, että autojen määrä maapallolla kasvaa räjähdysmäisesti.

Dixon puhui liikkumisen tulevaisuudesta Autoliiton satavuotisjuhlassa Helsingissä tiistaina.

Kuka tulevaisuuden autot valmistaa?

Dixonin mukaan Kiina on jo reippaasti edellä autojen tuottamisessa Yhdysvaltoja.

Kiina on hyvä esimerkki siitä, että valtavaan kysyntään väkirikkaissa maissa vastataan valtavalla tuotannolla. Autoja tehdään siellä, missä on kysyntää.

Eurooppalaisista merkittävistä automaista Saksa jää kauas Kiinan ja Yhdysvaltojen taakse.

Millä käyttövoimatekniikalla tulevaisuudessa ajetaan?

Autotehtaat investoivat tällä hetkellä miljardeja sähköauton kehittämiseen. Dixonin mukaan niiden osuus kaikista autoista tulee lähivuosikymmeninä kasvamaan merkittävästi.

Busseista jo puolet liikkuu sähkömoottorilla, kertoo Dixonin esittelemän Bloombergin tilasto.

Suomalaisista jo joka kolmas haaveilee sähköautosta.

Patrick Dixon
Dixon ei usko, että biopolttoaineet olisivat tulevaisuudessa merkittävä ratkaisu.Tuomas Sauliala

Biopolttoaineista Dixon luopuisi kokonaan. Hänen mielestään on käsittämätöntä, että samaan aikaan, kun maailmassa miljardi ihmistä kärsii ruokapulasta, ruokaa poltetaan polttoaineena rikkaiden maiden autojen tankeissa.

– Esimerkiksi Yhdysvalloissa viljellystä rukiista peräti 40 prosenttia poltetaan autojen tankeissa. Se on hullua ja sen olisi pitänyt loppua ajat sitten.

Koska osa biopolttoaineesta tuotetaan viljellystä raaka-aineesta, sen hinta linkittyy suoraan maan hintaan ja sitä kautta energian hintoihin. Ja sademetsää kaatuu takuulla lisää, jos perinteisen polttoaineen saatavuudessa on ongelmia.

Dixonilta ei heru myöskään ymmärrystä hybridiautoille eli bensiini- tai dieselmoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmälle.

– Mitä järkeä on kahdessa moottorissa?

Dieselmoottorit taas ovat Dixonin käsityksen mukaan tulevaisuudessa yhä suuremmassa vaarassa tulla kielletyksi eri maissa.

Hallitukset voivat tehdä niiden suhteen hyvinkin nopeasti erilaisia kieltopäätöksiä. Ovat jo tehneetkin.

Riittävätkö akut kaikkiin sähköautoihin?

Sähköautoistumisen kasvamisessakin on omat, tunnetut ongelmansa. Suomen oloissa nousee esiin kysymys akkujen pakkaskestävyydestä. Se tiedetään jo, että kylmissä olosuhteissa sähköauton ajomatka lyhenee.

Entä akkujen riittävyys? Dixon arvioi, että, maailmassa ei nytkään ole riittävästi sähköautojen tarvitsemia akkuja. Puhumattakaan tilanteesta, jossa niitä tarvittaisiin moninkertaisesti enemmän sähköautoilun kasvaessa.

Tämäkin ongelma on ratkaistavissa:

– Ihminen on kekseliäs. Uskon, että löydämme uusia tapoja valmistaa akkuja ja voimme hyödyntää eri metalleja ja raaka-ainelähteitä, Dixon sanoo.

– Mietitään vaikka uraania. Sitähän voi erottaa jopa merivedestä. Se on vain kolme kertaa kalliimpaa kuin maasta löytyvä uraani.

Millaisia tulevaisuuden autot ovat?

Kehitys on hidasta, Dixon muistuttaa. Lentäviä autoja tuskin nähdään. Jo pienempikokoiset droonit pitävät niin kovaa melua, että tuskin lentäviä autojakaan siedettäisiin.

Liikenteessä on tänäkin päivänä edelleen vuosikymmeniä vanhoja autoja. Joten tänä vuonna valmistettuja autoja nähdään liikenteessä todennäköisesti vielä 20–30 vuoden päästä.

Niin kauan kuin autot on suunniteltu liikuttamaan ihmistä, niiden suunnittelussa ja toteutuksessa on otettava huomioon tietyt vakiintuneet reunaehdot.

Sisällä on oltava istuimet, jotka soveltuvat ihmisille. Autojen on oltava turvallisia ja mukavia. Eikä ulkomuotokaan salli käytännön syistä radikaaleja muutoksia.

Entä robottiautot? Itseohjautuvan auton teknologia on jo valmis. Niiden yleistymiseen Dixon ei kuitenkaan usko niin kauan kuin ihmiset kokevat ne turvattomiksi.