Helsinki haluaa eroon vaarallisista suojateistä

Suunnittelussa tähdätään autojen vauhdin hidastamiseen suojatien kohdalla.

suojatiet
Nuoret koululaiset matkalla kouluun.
Vaarallisinta suojatietyyppiä esitetään pannaan.Henrietta Hassinen / Yle

Helsingin kaupungin liikennesuunnittelu ehdottaa, että uusia suojateitä ei tehtäisi enää ilman liikennevaloja tai muuta turvallisuutta parantavaa ratkaisua.

Tämä koskisi teitä, joilla nopeusrajoitus on vähintään 40 kilometriä tunnissa.

Pelkällä liikennemerkillä ja tiemerkinnällä varustettuja suojateitä tulisi välttää myös kaduilla, joiden nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa.

Esitykset sisältyvät jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyiden suunnitteluperiaatteisiin.

Helsingissä jalankulkijoiden onnettomuuksista yli 60 prosenttia tapahtuu suojatiellä. Paras keino parantaa turvallisuutta on autojen vauhdin hidastaminen esimerkiksi korotetuilla suojateillä.