Anna Hanskin Kotiviini-levytys aiheutti ihmetystä Yhdysvalloissa asti – sitten säveltäjä lensi Suomeen C-kasetti mukanaan

Anna Hanski juhlistaa 30-vuotista uraansa naisartistista kertovalla näytelmällä.

suomalainen musiikki
Anna Hanski  Disney-pestistään: En ollut koskaan aiemmin uskaltanut mennä koelauluihin
Anna Hanski Disney-pestistään: En ollut koskaan aiemmin uskaltanut mennä koelauluihin

Kotiviini on kappale, joka tuli tunnetuksi Suomessa Anna Hanskin tulkitsemana. Alkuperäinen versio, Summerwine, on yhdysvaltalaisen countrylaulaja Lee Hazelwoodin käsialaa.

Hanski levytti sävellyksen suomeksi vuonna 1989 ja kappaleesta tuli todella suosittu. Niin suosittu, että Yhdysvalloista otettiin yhteys Suomeen.

– Lee oli ihmetellyt Suomesta tulleiden Teosto-korvausten suurta määrää ja soittanut suomalaistutulleen Pertsa Reposelle kysyäkseen asiasta, Hanski muisteli Puoli seitsemän -ohjelmassa.

Reponen kertoi Leelle nuoresta Anna Hanskista ja Lee ilmoitti haluavansa tulla Suomeen tapaamaan laulajaa.

– Hänellä oli C-kasetti täynnä uusia lauluja mukanaan, kun hän tuli Suomeen. Me teimme sitten yhdessä levyn, jossa oli näitä uusia biisejä ja myös kappaleita, joita hän oli aiemmin levyttänyt Nancy Sinatran kanssa. Se oli aivan valtava juttu, Hanski jatkaa.

Näytelmä juhlistaa 30-vuotista uraa

Marraskuun lopussa ensi-iltansa saa Anna Hanskin tuorein produktio. Hanskia on voinut nähdä viime vuosina esimerkiksi kesäteatterilavoilla eri puolilla Suomea ja nyt hän esittää pääosaa musiikkinäytelmässä nimeltään B-puoli.

– Ajattelin, että haluan jotenkin juhlistaa 30-vuotista artistin taivaltani ja konserttikiertue ei tuntunut tässä kohtaa omalta.

Sysäys teatteriteokseen syntyi omasta havainnosta:

– Oli tullut aika paljon sankaritarinoita miesartisteista ja mietin, että miksi naisista ei tehdä, tai jos tehdään, niin ne ovat aina yhdeltä kantilta. Missä ovat tarinat naisartisteista, jotka ovat tehneet uransa hoitaen siinä samalla perheensä? Mitä kaikkea sellaista he ovat joutuneet kokemaan, mikä ei koskaan nouse lööppeihin, Hanski pohtii.

Kansallisteatterin Lavaklubilla esitettävässä näytelmässä kuullaan naisartistin tarina, joka ei ole kuitenkaan Anna Hanskin tarina. Sitä varten Hanski on kuitenkin jakanut kokemuksiaan ja huomioitaan käsikirjoittaja Virpi Haataiselle.

– Se sijoittuu 70-80 -luvulle, joka on minulle tärkeää aikaa, koska otin silloin ensituntumaa musiikkiin nimenomaan kuuntelemalla niitä artisteja, joita tuossa näytelmässäkin kuullaan.

Anna Hanskin koko haastattelu katsottavissa Yle Areenasta