Suomen ensimmäinen White Monday haastaa kulutusjuhla Black Fridayn – "Haluamme eroon käytettyjen joululahjojen stigmasta"

White Monday kannustaa kuluttajia tutustumaan käytettyihin tuotteisiin ja niiden korjaamiseen.

kiertotalous
Gamla kaffeburkar
Yle/ Stefan Paavola

Tänään vietetään Suomen ensimmäistä White Monday -päivää, joka on vastaisku ostotapahtuma Black Fridaylle ja joulun alla tapahtuvalle kuluttamiselle.

White Monday on lähtöisin Ruotsista, jossa päivä järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017 paikallisen korjausompelijan toimesta. Tapahtuman Suomeen tuonut Tuuli Solhagen kuvailee sitä kiertotalouden merkkipäiväksi, jossa mukana saavat olla kaikki sitä edistävät toimijat.

– Aistin Suomessa olevan kysyntää tällaiselle tapahtumalle, koska kierrätettyjen tuotteiden palvelut ja kiertotalousaiheet ovat täällä esillä entistä enemmän, Solhagen pohti Radio Suomen päivässä.

Solhagenin mukaan tapahtuman päätavoitteena on tuoda esiin esimerkiksi käytettyjen tavaroiden korjaajia, myyjiä ja käytetyistä materiaaleista uusia tuotteita tekeviä toimijoita.

Käytetyn tuotteen stigma

Joulun lähestyminen näkyy myös käytettyjen tuotteiden myynnissä. Tori.fi:n markkinapaikkajohtaja Timo Huhtamäki toteaa vertaiskaupan sesongin alkavan vasta joulun jälkeen, kun ihmiset alkavat myydä eteenpäin ei-toivottuja lahjoja ja nurkkiin jääneitä tavaroita.

Tori.fi:n tekemien tutkimusten mukaan joka toinen suomalainen on antanut elämänsä aikana käytetyn tuotteen lahjaksi. Vaikka määrä on vähäinen, olemme siinä norjalaisia parempia. Norjalaisista 76 prosenttia ei ole koskaan antanut lahjaksi käytettyä tavaraa.

Käytettyjen joululahjojen myynnissä on erittäin iso potentiaali, sillä Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset kuluttivat viime vuonna koko joulusesongin aikana noin 890 miljoonaa euroa (siirryt toiseen palveluun). Huhtamäen mukaan käytettyihin lahjoihin kulutetaan noin 10 euroa suomalaista kohden, kun uusiin lahjoihin menee noin 150 euroa.

Yhtenä syynä käytettyjen joululahjojen vähäiseen myyntiin on siihen liittyvä stigma.

Lahjanantaja ajattelee liikaa, mitä saaja ajattelee käytetystä tuotteesta. Jotkut pelkäävät myös käytetyn lahjan saavan ajattelevan, ettei antajalla ole varaa uuteen tuotteeseen. Tällainen ajattelu on tilastojen mukaan vain lahjanantajan riesa.

– Vain kahdeksan prosenttia näkee käytetyn lahjan saamisen olevan kiusallista tai epätoivottavaa. Huomattavasti suurempi osa antajista ei halua tai viitsi antaa käytettyä lahjaa.

Stigman poistamiseksi Huhtamäki ehdottaakin kehitettäväksi merkintää tai tarraa, jolla voisi selkeästi merkitä käytetyn lahjan olevan tarkoituksella käytetty ja harkittu.

– Sillä voisi ilmaista, että tämä käytetty lahja on hankittu ympäristöä ajatellen. Tässä on hiilivarasto, jonka annan sinulle, Huhtamäki tuumii.