MOT selvitti: Näin Posti hukkasi miljooniaan

Tappiollista logistiikkatoimintaa on rahoitettu perinteisen postipalvelun voitoilla, ilmenee MOT:n selvityksestä.

Kotimaa
Oulun Postitus- ja lähetyspalvelu
Vuosina 2008–2015 Postin logistiikkapalvelut tuottivat yli 170 miljoonaa euroa tappiota.Paulus Markkula / Yle

Perinteisen postin määrä on vähentynyt jo usean vuoden ajan. Posti on hakenut logistiikasta, eli erilaisten tuotteiden kuljetuksesta ja varastoinnista uutta talouden kivijalkaa. Tilinpäätöksistä päätellen strategia ei ole onnistunut.

Vuosina 2008–2015 Postin logistiikkapalvelut tuottivat yli 170 miljoonaa euroa tappiota. Samaan aikaan perinteinen postipalvelu tuotti lähes 500 miljoonaa euroa voittoa.

Viime vuosina Posti ei enää ole avannut julkisesti tarkkoja alakohtaisia lukemia. Perinteinen postipalvelu ja logistiikka yhdistettiin vuonna 2016 yhdeksi yksiköksi.

MOT pyysi kahta yritysanalyytikkoa analysoimaan Postin viimeisimpiä tilinpäätöksiä.

Analyytikoiden mukaan mikään ei viittaa siihen, että perinteisen postipalvelun liiketulos olisi yhtäkkiä romahtanut tai logistiikan liiketulos kasvanut rajusti.

Logistiikka ei siis edelleenkään näytä tukevan postipalveluja, vaan pikemmin päinvastoin.

Kuljetusyrittäjät: Postin laajentuminen on uhka yksityisille

Kuljetusalan yrittäjät ovat jo useita kertoja vedonneet valtio-omistajaan Postin logistiikkabisneksen hillitsemiseksi.

Vuonna 2017 tehdyssä vetoomuksessan yrittäjät toteavat, että Postin "aggressiivinen laajentuminen ‘rajattomine’ resursseineen ja perinteisen sekä kannattavan postitoiminnan tuottamine tappiopuskureineen on uhka yksityisille kuljetusyrityksille".

Tänä syksynä viisi yrittäjää esitti omistajaohjausministeri Sirpa Paaterolle laskelmia, joiden mukaan Posti on tarjonnut kuljetuksia jopa 30 prosenttia halvemmalla kuin muut yrittäjät.

Posti kieltää hintojen polkemisen ja sanoo toimivansa täysin markkinaehtoisesti.

Lue lisää Postin yrityskaupoista ja tappiollisesta Venäjän-bisneksestä täältä.