Suomalaisen risteilyaluksen kotimatka ei etene – Venäjän tulli ei ole myöntänyt lupaa viedä Charlotte-alusta maasta

Charlotte-risteilijä on ollut takavarikoituna Viipurissa 2,5 vuotta. Nyt maasta poistumisen piti olla mahdollista.

takavarikko
charlotte viipuri takavarikko East Island Oy
Haminalaisen JaPi-matkojen Charlotte-risteilyalus on ollut jumissa Venäjällä jo vuosia.Kari Kosonen / Yle

Haminalainen risteilijäalus Charlotte on edelleen jumissa Venäjällä.

Aluksen omistava matkailuyrittäjä Jarmo Ahonen ei ole viikonlopun aikana saanut Venäjän tullilta lupaa viedä alusta maasta. Lauantaina Ahonen kuljetti Charlotte-aluksensa Saimaan kanavasta takaisin Viipurissa sijaitsevaan pursiseuran laituriin. Hän on itse palaamassa Suomeen.

Alus oli jo kotimatkalla Klamilan satamaan Virolahdella, kun Venäjän tulli pysäytti sen torstaina Saimaan kanavan Pällin sulun tullitarkastuspisteelle.

Pälli on kanavan ensimmäinen sulku Viipurista lähdettäessä Venäjän puolella. Matkaa Pälliin on Viipurista vain joitakin kilometrejä.

Maasta poistumisen piti olla nyt mahdollista.

– Meillä on oikeuden paperit, että me voimme lähteä tämän aluksen kanssa pois maasta, mutta Venäjän tulli ei sitä hyväksy, Ahonen kertoo.

Ahosen mukaan Venäjän ulosottovirasto suunnittelisi nyt uutta oikeudenkäyntiä kumotakseen tullin päätöksen olla myöntämättä lupaa maastapoistumiseen.

Tulli hävisi oikeusjutun

Venäjälle takavarikoidusta aluksesta on käyty oikeutta yli kaksi vuotta.

Jupakka sai alkunsa kesäkuussa 2017, kun lappeenrantalaisen Rakuunakillan seurue oli bussimatkalla luovutetun Karjalan alueella. Matkan aikana seurue teki suomalaisaluksella risteilyn Viipurinlahdella.

Risteily lähti Sovetskista eli entisestä Johanneksesta. Matkalla seurue piipahti lähellä saaria, jotka Suomi sodan jälkeen joutui luovuttamaan Neuvostoliitolle. Kohteina olivat muun muassa Teikarsaari ja Suonionsaari.

Reilu viikko risteilyn jälkeen Venäjän viranomaiset takavarikoivat suomalaisyrityksen Charlotte-laivan viipurilaiseen satamaan.

Tämän jälkeen alkoi pitkä oikeudenkäynti.

Venäjän tulli vaati Ahoselta 7 miljoonaa ruplaa eli noin 100 000 euroa niin sanottujen kabotaasisääntöjen rikkomisesta eli luvattoman risteilyliikenteen harjoittamisesta toisen valtion alueella.

Venäläinen oikeus asettui kiistassa kuitenkin Ahosen puolelle.

Ahonen epäileekin, että hidastelun taustalla on tullin häviämä oikeusjuttu.

– He eivät voi myöntää sitä, että minä en ole tehnyt mitään väärin, Ahonen sanoo.