Bussi voitti oman auton

Hyppäsimme marraskuisena aamuna puoli viiden aikaan metallityöntekijöille räätälöidyn bussilinjan kyytiin Pohjois-Savossa.

Jouni Ruotsalainen, 49, on ollut hitsaajana metsäkonevalmistaja Ponssella 24 vuotta.

Noin 30 kilometrin työmatka on ennen taittanut lähinnä omalla henkilöautolla, sillä julkinen liikenne ei ole aiemmin kulkenut näin varhain Iisalmessa.

Nyt ei tarvita kuin yksi auto. Sinne se jäi vaimolle kotiin. Jos kulkee yksin omalla autolla, tämä tulee edullisemmaksi. Se on hyvä etu.

Jouni Ruotsalainen

Tuomo Kopeli, 49, on ollut Ponssella sahurina ja varastomiehenä 21 vuotta.

Kun tieto joukkoliikennekokeilusta kerrottiin työpaikalla, innostui hän heti ajatuksesta. Kotoa pysäkille on vain 400 metriä.

Vannoutunut oman auton käyttäjä taipui kyydin helppouteen.

Ei tarvitse lumesta putsailla eikä lämmittää autoa. Pysäkille on lyhyt matka ja perillä pääsee Ponssen pääoven eteen. Bussissa voi vielä ottaa tirsat.

Tuomo Kopeli

Matkanteon valttina on nopeus.

Kyytiin keräillään työntekijöitä kaupunkialueelta ja tehtaiden läheisyydestä. Muuten ajetaan ilman välipysähdyksiä nopeasti päätepysäkiltä toiselle.

Matka taittuu samassa ajassa kuin omalla autolla ajettaessa eli noin puolessa tunnissa.

Uusia työmatkalaisille rukattuja bussivuoroja on nyt ajettu reilun kuukauden ajan. Kokeilun taustalla on Vieremän metallialan yritysten työvoimapula ja saavutettavuusongelma.

Kyydityksen järjestäjinä ovat Iisalmen kaupunki, Vieremän kunta ja Pohjois-Savon ELY-keskus.

Vieremäläiselle linja-autoyrittäjä Marko Makkoselle on tärkeää, että oman kotiseudun yritykset saavat työntekijöitä.

Iisalmen ja Vieremän välillä on aamuisin runsaasti työmatkaliikennettä.

Tieosuus on hyväkuntoinen, mutta kevyen liikenteen väylän puuttuminen aiheuttaa vaaratilanteita muille tienkäyttäjille erityisesti talvisaikaan.

Bussivuoroja ajetaan päivän aikana kolme. Matkustajilla on mahdollisuus käyttää kyytejä molempiin suuntiin.

Vieremältä ennättää hyvin myös esimerkiksi klo 6:n aamuvuoroon Iisalmeen.

Kuukauden bussikortti maksaa 74 euroa ja bussista voi ostaa myös kertalipun.

Joukkoliikenneasiantuntija Timo Ikonen Pohjois-Savon Ely-keskuksesta uskoo, että bussilinjalle on selkeä tilaus. Pelkästään Ponssen työntekijöistä 37 prosenttia asuu Iisalmessa.

Metallimiehiä, jotka on aika vannoutuneita automiehiä, on saatu kyytiin. Niin tietyllä tavalla ollaan onnistuttu jo tässä vaiheessa. Tehdään työtä sen eteen, että auto täyttyy lisää.

Timo Ikonen

Bussi saapuu perille. Hiljainen työkansa vaeltaa sorvien ääreen. Ketään ei lähde yövuorosta takaisin Iisalmeen. Tänään paluukyyti ajetaan tyhjillään.

Tekijät

Teksti

Varpu Mäntymäki

Kuvat

Toni Pitkänen

Julkaistu 8.12.2019