Ministeri Paatero vaatii idän ratahankkeille kattavaa vaikutusarviointia: ''On suuri huoli, että selvitys keskittyy vain henkilöliikenteeseen''

Väylävirasto selvittää parhaillaan Helsingistä itään suuntautuvaa uutta raideyhteyttä.

rautatieliikenne
Kuntaministeri Sirpa Paatero
Kotkalainen kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero kannattaa avoimesti rantarata-vaihtoehtoa, joka kulkisi Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.Toni Määttä / Yle

Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero vaatii itään suuntautuville ratahankkeille kattavaa vaikutusarviointia.

Paateron mukaan huolena on, että eri ratavaihtoehdoista tekeillä oleva selvitys kohdistuu vain henkilöliikenteeseen.

– Tämä on suuri huoli, että Väylän selvitys keskittyy vain henkilöliikenteeseen, kun pitäisi arvioida vaikutukset laajasti, huomioiden vienti ja tavaraliikenne, Paatero toteaa.

Paatero piti tänään avauspuheenvuoron itäistä rantarataa kannattavien kaupunkien ja tahojen järjestämässä tilaisuudessa, jossa lobattiin ratavaihtoehtoa.

Kotkalainen Paatero kannattaa avoimesti rantarata-vaihtoehtoa.

Uusia yhteyksiä

Väylävirasto selvittää parhaillaan Helsingistä itään suuntautuvaa uutta raideyhteyttä. Selvityksessä vertaillaan, minkä kaupunkien kautta rata kannattaisi rakentaa. Selvityksen on määrä valmistua keväällä.

Uudet, nopeat junayhteydet ovat olleet paljon esillä kuluneen vuoden aikana. Uusia yhteyksiä olisivat nykyistä suoremmat ja nopeammat radat Helsingistä Turkuun, Helsingistä Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Tampereelle ja Helsingistä itäiseen Suomeen.

Itäisistä ratahankkeista vahvimmin on ollut esillä rataoikaisu Porvoon kautta Kouvolaan, mutta alueen kaupungeissa on myös muiden ratalinjausten kannattajia. Itä-Suomen yhteyksiä nopeutettiin merkittävästi vuonna 2006 käyttöön otetulla Kerava–Lahti-oikoradalla.

Jokaisen kokonaan uuden, nopean ratayhteyden hinta pyörii miljardiluokassa, ja rahojen löytäminen megahankkeille on vaikeaa.

Kymenlaakson kaupungeista Kotka ja Kouvola ovat olleet keskenään täysin päinvastaista mieltä siitä, mitä kautta uusi itäinen ratayhteys pitäisi rakentaa.

Kouvola kannattaa niin sanottua itärataa, joka kulkisi Porvoon ja Kouvolan kautta itään. Kotka puolestaan kannattaa rantarataa, joka kulkisi Porvoon ja Kotkan kautta itään.

Lue lisää:

Itäisen ratayhteyden eri vaihtoehdot selvitetään tasapuolisesti – Kouvola ja Kotka repivät uutta junarataa päinvastaisiin suuntiin

Nykyiset radat kuntoon ennen Itärataa - osa kaakon kansanedustajista korjaisi ensin vanhaa ja rakentaisi sitten vasta uutta