Toimittajalta: Ruotsalaisessa koulussa ei uskota läksyihin

Ruotsalainen koulu opettaa kutakuinkin samat asiat kuin suomalainen, mutta erona on se, että Suomessa myös vaaditaan, että asiat opitaan.

Koulutus ja kasvatus
Oppikirjan sivu
Tällaisia läksyjä on tullut syksyllä ekaluokkalaisille Ruotsissa. Kirsi Heikel / Yle

TUKHOLMA Lapsemme ovat käyneet tämän syksyn ensimmäistä ja kolmatta luokkaa tukholmalaisessa kunnallisessa lähikoulussa.

Suurin yllätys on ollut se, että kotitehtäviä tulee vain kerran viikossa. Opettajan ajatus on se, että läksyt tehdään kuitenkin vanhempien kanssa, joten ne eivät mittaa lapsen osaamista.

Opettajan mielestä läksyjä parempi mittari on aktiivisuus tunneilla ja se, kuinka kauan tehtävien tekemisessä kestää.

Lukunopeutta testataan. Lapset lukivat kolmannella luokalla minuutin ajan tekstiä ja siitä saatiin tulos, missä lukemisessa mennään. Ne, jotka tarvitsevat erityistukea, saavat sitä.

Ruotsalaisten lukutaidon osaaminen on parantunut uunituoreessa Pisa-vertailussa. Vaikuttaa siltä, että tämä resepti toimii.

Kun läksyjä ei tule, ei näe lasten koulukirjoja. Yhtään kirjaa en ole joutunut päällystämään.

Se tarkoittaa myös sitä, että minulla ei ole mitään mahdollisuutta seurata, millaisia tehtäviä oppitunneilla tehdään. Tai olla perillä siitä, millaiset tehtävät tuntuvat hankalilta.

Oppikirjan sivu
Vertailun vuoksi: tämä on Suomesta ruotsinkielisten ekaluokkalaisten matematiikan kirja. Molemmat kirjat on kuvattu ekaluokan lokakuussa.Kirsi Heikel / Yle

Syyskuussa hain kolmasluokkalaisen matematiikan kirjan kotiin. Lapseni vaati, että haen sen itse, jos se kerran niin paljon kiinnostaisi. “Siis kukaan ei tuo kirjoja kotiin!"

Törmäsin opettajaan. Hän ihmetteli, miksi haluan viedä oppikirjan kotiin. Selitin, että haluan nähdä, mitä lapseni oppii.

Opettaja toivoi kovasti, että muistaisin tuoda kirjan seuraavana päivänä takaisin, koska niitä tarvitaan koulussa. Vakuutin, että näin tapahtuu.

Suurempi kuilu tuntuu olevan ensimmäisellä luokalla. Suomessa annettiin läksyjä heti ensimmäisellä viikolla.

Siellä on tehty matematiikan laskuja ja kirjainharjoituksia jo alkusyksystä. Täällä on annettu kerran viikossa läksyksi väritystehtävä. Sellaisia tehtiin Suomessa jo esikoulussa.

Ero on niin suuri, että tuntuu, että ensimmäinen luokka on jonkinlainen koulun ja esikoulun risteymä.

Vanhemmillakin oli vaikeuksia tottua. Syyskuussa opettaja huomautti viikkokirjeessä, että moni oppilas oli tullut myöhässä. Vanhempia pyydettiin tuomaan ekaluokkalaisensa ajallaan kouluun.