Naantalin Palvan lossin karilleajon taustalla vaikeat olosuhteet ja irrotettu ohjausvaijeri

Onnettomuustutkintakeskus kaipaa kohennusta lossinkuljettajien pätevyysvaatimuksiin.

Kotimaa
Palvan lossi
Palvan lossi liikennöi Naantalin Velkualla. Arkistokuva.Paula Koskinen / Yle

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Palvan lossin joulukuinen karilleajo vuonna 2018 johtui useasta eri tekijästä.

Lossia ajettiin ilman ohjausvaijeria, näkyvyys oli huono ja kuljettajan perehdytyksessä sekä ammattitaidossa oli parannettavaa. Lossi liikennöi Naantalin Velkualla Palvan ja Teersalon väliä.

Kuljettaja ei kyennyt useista yrityksistä huolimatta korjaamaan lossin kurssia takaisin väylälle. Lossi ajautui karille Rännit-nimisen saaren itäpuolella. Karilleajosta ei aiheutunut henkilö- eikä ympäristövahinkoja.

Lossin ohjausvaijeri oli onnettomuuden aikaan irrotettu tilapäisesti, mistä johtuen se ei ollut osoittamassa kuljettajalle lauttaväylän sijaintia tai ohjattavaa suuntaa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittelee, että liikenne- ja viestintäministeriö valmistelisi lakimuutoksen, jolla lossit määritellään aluksiksi. Tällöin kuljettajalla tulisi olla riittävä pätevyys aluksen ohjaamiseen.

Lisäksi Liikenne- ja viestintäviraston ja Ely-keskuksen pitäisi määritellä lossinkuljettajien merenkululliset pätevyys- ja miehitysvaatimukset.

– Lossinkuljettajien olisi kyettävä toimimaan myös vaativissa olosuhteissa ajettaessa ilman vaijeria, toteaa tutkinnanjohtaja Risto Haimila Onnettomuustutkintakeskuksen tiedotteessa.

Lue nämäkin:

Lossi ajoi karille Naantalissa – kaksi matkustajaa evakuoitiin

Onnettomuustutkintakeskus tutkii Palvan lossin karilleajon