Helsinki suitsii laivojen tupruttelua satamassa miljoonainvestoinnein – "Merkittävä vaikutus ilmastopäästöihin"

Sähköä tuottavien apukoneiden sammuttaminen vähentäisi laivan satamassaolon ilmastopäästöjä jopa 50–80 prosenttia.

ilmastonsuojelu
Eteläsatama ja Katajanokan satama Helsingissä.
Helsingin Eteläsatama ja Katajanokan satama.Helsingin Satama Oy

Helsingin satama pyrkii karsimaan laivojen satamavierailujen aikana aiheuttamia päästöjä. Satama on käynnistämässä lähiaikoina useita uusia miljoonaluokan investointeja, jotka laajentavat laivoille tarjottavaa maasähkön jakelua.

Helsingin sataman kestävän kehityksen päällikkö Andreas Slotte sanoo, että jo ensi vuonna yhä useampi laiva voi sammuttaa sähköä tuottavat apukoneensa satamavierailun ajaksi.

– Tämä ei koske vain risteilijöitä vaan aivan kaikkia satamassa käyviä aluksia. Haluamme lisätä päästöjä vähentävän maasähkön tarjontaa laivoille.

– Meidän arvio on, että maasähköllä voidaan vähentää laivan satamassaolon aikana aiheutuneita ilmastopäästöjä jopa 50–80 prosenttia, Slotte sanoo.

Kokonaisuudessaan laivaliikenteen aiheuttamat päästöt ovat Helsingissä vajaa kolme prosenttia kaikista kaupungin vuosittaisista päästöistä.

Halvbild på man utomhus nära ett höghusbygge.
Helsingin sataman kestävän kehityksen johtajan Andreas Slotten mukaan tulevat hankkeet ovat etenemässä hyvässä yhteistyössä. Yle / Catariina Salo

Ensi vuonna uusi maasähkövalmius saadaan Helsingin Eteläsataman Tukholman liikenteeseen. Vuonna 2021 vuorossa ovat Tallinnan liikenteen nopeat alukset ja ensimmäinen risteilijälaituri Hernesaaressa saa maasähkövalmiuden 2022.

– Maasähkön käytöllä on iso vaikutus yksittäisen laivan päästöihin, Slotte toteaa.

Varustamot vakuuttelevat innostustaan maasähkön käyttöön

Varustamoyhtiö Viking Linen viestintäjohtajan Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan varustamoilta löytyy halukkuutta maasähköjärjestelmän nykyistä laajempaan käyttöön. Hänen mukaansa Viking Linen aluksista kolme saa jo nyt sähkönsä maista kolmessa eri satamassa.

Foto från kommandobryggan på Viking Lines kryssningsfartyg M/S Grace.
Viking Linen viestintäjohtajan Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan varustamoilta löytyy halukkuutta maasähköjärjestelmän nykyistä laajempaan käyttöön.Peter Karlberg / Yle

Boijer-Svahnström pitää Helsingin sataman investointisuunnitelmia erittäin tervetulleina.

– Tämä ei ole uusi asia meille, mutta oikein hyvä asia.

Osa Helsingin satamissa käyvistä laivoista on siis voinut käyttää maasähköä jo nyt, mutta kaikilla tähän ei ole ollut mahdollisuutta. Osa aluksista pyörittää edelleen sähköä tuottavia apukoneitaan satamassa seisoessaan.

Maasähkö on tehokas keino suitsia päästöjä

Helsingin sataman kestävän kehityksen päällikkö Andreas Slotte sanoo, että uudet tulevat hankkeet ovat etenemässä hyvässä yhteistyössä. Uudistukset vaativat investointeja niin satamalta, varustamoilta kuin energialaitoksiltakin.

– Sekä varustamoilla että satamalla on selkeästi samansuuntaiset näkemykset asiasta, joten ei ole minkäänlaista tarvetta pakottaa.

Slotten mukaan satama pyrkii useiden uusien miljoonaluokan investointien myötä laajentamaan maasähkön tarjontaansa. Varustamot puolestaan pyrkivät siihen, että laivoilla on kyky käyttää tarjottua maasähkömahdollisuutta satamissa.

Soluppgång en vintermorgon i Stockholm med orangeröda solstrålar övar M/S Baltic Princess i Värtahamnen.
Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoo, että maasähkö on tehokas keino karsia sellaisten alusten päästöjä, jotka viettävät satamissa pidempiä aikoja.Linus Hoffman / Yle

Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoo, että maasähkön käyttö on tehokas keino sellaisille aluksille, jotka viettävät satamissa pidempiä aikoja.

– Nämä hankkeet ovat hyvä esimerkki yhteisestä ponnistuksesta, mikä nyt sitten konkretisoituu kun saadaan Helsingin satamassakin maasähköä käyttöön näille meidän laivoille, Nöjd sanoo.

Kuluva risteilykausi toi Helsinkiin runsaat kolmisen sataa alusvierailua, jossa kasvua noin kuusi prosenttia viime vuoteen verratuna. Laivat toivat Helsinkiin yhteensä noin 600 000 risteilymatkustajaa.