Kouvolan päättäjät haluavat lisää tietoa ja selvityksiä elinkeinoyhtiöltään Kiinan-junista: "Vielä ei ole aika vaatia päitä pölkylle"

Moni Kouvolan valtuustoryhmien puheenjohtajista ei luota täysin kaupungin elinkeinoyhtiö Kouvola Innovationiin.

kuntapolitiikka
ihmisiä Kiinan junan edessa
Ensimmäinen juna Kouvolasta Kiinan Xi'aniin saateltiin matkaan marraskuussa 2017. Arkistokuva.Pyry Sarkiola / Yle

Kouvolan kuntapäättäjien luottamus kaupungin elinkeinoyhtiö Kinnoon horjuu.

Taustalla on kaksi vuotta sitten Kouvolasta Kiinan Xi'aniin avattu konttijunayhteys, joka ei ole ottanut tuulta alleen odotetulla tavalla.

Viime vuonna reitillä kulki 24 konttijunaa. Ylen MOT:n selvityksen mukaan Kouvolasta Kiinaan on kuljetettu kuitenkin jopa liki tyhjiä kontteja. Se kannatti, koska Kiina maksoi junille isot kuljetustuet.

MOT:n selvityksen mukaan liikenne alkoi kuitenkin takkuilla, kun Kiinan keskushallinto kiristi tukisääntöjä kesken viime vuotta, eikä tyhjistä konteista enää maksettu kuljetustukea.

Tänä vuonna Kouvolasta Kiinaan on kulkenut vain kolme junaa. Takaisin Kouvolaan ei ole tullut ainuttakaan junaa.

Yle kysyi Kouvolan valtuustoryhmien puheenjohtajilta, nauttiiko elinkeinoyhtiö poliitikkojen luottamusta.

Outi Kasurinen, SDP

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Siitä tuntuu olevan vähän erilaisia näkemyksiä, mutta kyllä ne asiat täytyy selvittää täällä kuntatasolla, kuten valtion tasollakin, ennen kuin tehdään johtopäätöksiä. Ylipäätään, miten on toimittu ja millaisia erilaisia näkemyksiä ihmisillä on, niihin pitää saada vastauksia. Ihmisillä on vielä paljon kysymyksiä.

Kyllä minä olen käsittänyt, että joiltain on ihan selvästi jo mennytkin luottamus. En puhu pelkästään omasta ryhmästäni, vaan ylipäätään Kuusaan ja Kouvolan päätöksentekijöistä.

2. Miksi näin on tapahtunut?

Se on varmaan juurikin nämä eriävät näkemykset ja esiintulleet tiedot.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Kinnon toiminta pitää ottaa tarkasteluun, jotta saadaan selvyys ja yhteneväinen näkemys siitä, miten on saavutettu asetettuja tavoitteita ja tuloksia. Tehdään sitten johtopäätöksiä jatkon suhteen.

Matti Lindholm, kokoomus

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Se on varmasti asia, josta tässä tullaan lähipäivinä ja lähiviikkoina tiukasti keskustelemaan.

2. Miksi?

Kyllä tässä varmaan on herännyt monenlaisia kysymyksiä yhdelle jos toisellekin aiheesta jos toisestakin. Niihin pitää saada vastauksia, ja sen jälkeen voidaan vasta miettiä miettiä sellaista kokonaisuutta, että nauttiiko Kinnon johto vielä luottamusta vai ei.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Kinno on tulossa meillä kaupunginvaltuuston tasolla tiukasti selvitykseen tulevana vuonna. Se on mielestäni tarpeellistakin tässä kohtaa. Hyvä, että näin on päätetty jo aiemmin tehdä, koska elinkeinoyhtiö on meille äärimmäisen tärkeä asia. Ennen kaikkea toimiva elinkeinoyhtiö. Kinnosta pitää saada vielä nykyistä enemmän raavittua oikeasti konkreettisia tuloksia tälle seutukunnalle.

Kimmo Jokiranta, keskusta

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Tähän asti ei ole tullut mitään keskustelua, että ei nauttisi. Henkilökohtaisesti en näe sellaista keskustelua tarpeelliseksi. Aina pitää keskustella asioista kuin asioista, en minä sitä sano. Sellaista keskustelua en kuitenkaan näe tarpeellisena, missä kyseenalaistettaisiin Kinnon hallituksen luottamus.

2. Miksi?

Minusta Kinnossa on tehty töitä ihan tosissaan ja menty eteenpäin. RRT-terminaali on keskeneräinen, ja keskeneräistä työtä ei pitäisi mennä arvostelemaan. Helppo on arvostella keskeneräistä työtä.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Kiinan-junareitin pyörittämiseen pitäisi löytää useita, ulkopuolisia logistiikkayrityksiä. Kaupunki ei ole mikään junailija. Kaupungin pitää mahdollistaa se työ, mutta ei itse lähteä logistiikka-alalle touhuamaan. RRT-terminaali pitäisi rakentaa valmiiksi, koska olemme päättäneet sen rakentaa. Emme me voi tehdä niin, että tänään rakennetaan, huomenna ei rakennetakaan, ylihuomenna rakennetaan tonne ja seuraavana päivänä tänne.

Sari Hyytiäinen, vihreät

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Luottamus Kinnon toimintaan on hieman koetuksella ja terve kritiikki Kinnoa kohtaan on varmasti paikallaan.

2. Miksi?

Kinnon mukaan sekä RRT-hanke että Aasiaan suuntauvat konttien raideliikenneyhteydet ovat kunnossa, mutta julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan näin ei välttämättä ole. Meidän ei pidä olla asian suhteen sinisilmäisiä, vaan nyt asioista on saatava kattavasti lisätietoja.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Kinnolta on saatava selvitykset ja faktatiedot siitä, miten hankkeet etenevät. Toisaalta Kinnolle on myös annettava työrauha. Vihreiden ryhmä suhtautuu yhä toiveikkaasti siihen, että RRT-hanke hanke etenee suunnitellulla tavalla ja Kouvolasta saadaan solmittua uusia konttiliikenteen raideyhteyksiä.

Jari Käki, perussuomalaiset

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Luottamus Kinnon johtoon ei ole tällä ole kovin korkea.

2. Miksi?

RRT-hanke ja konttiliikenneyhteys Kiinaan eivät ole toteutuneet siten kuin alunperin oli suunniteltu. Suhtauduimme jo alunperin hankkeisiin epäilevästi. Nyt suuriin projekteihin on sijoitettu paljon veronmaksajien rahaa, mikä ei Kouvolan nykyisessä taloudellisessa tilanteessa olisi ollut viisasta. Junayhteys Kiinaan on osoittautunut jo suureksi pettymykseksi.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Kouvolan kaupungin virka- ja luottamusmiesjohdon on otettava Kinnon toimet käsittelyyn ja selvitettävä asiat perusteellisesti.

Sakari Smeds, kristillisdemokraatit

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Kinno nauttii luottamusta.

2. Miksi?

Kinno on toteuttanut sitä politiikkaa, mitä kaupunginhallitus on kehitysyhtiöltä edellyttänyt. Logistiikkahankkeet ovat Kouvolan ja koko Kymenlaakson kärkihankkeita, joihin on saatu myös merkittäviä yksityisiä investointeja. Kysymys on laajoista, tulevaisuuteen suuntautuvista hankkeista, jotka edellyttävät pitkäjänteistä kehitystyötä.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Keskustelua Kinnon kanssa on jatkettava rehdisti ja rakentavasti. Kouvolan on vahvistettava yritysyhteyksiä nykyisestään, sillä siinä meillä on vielä petraamisen varaa.

Mika Byman, vasemmistoliitto

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Ei nauti kokonaisuudessaan luottamusta.

2. Miksi?

Epäilen, että Kinnon johto ei ole antanut valtuutetuille kaikkia heidän hallussaan olevia tietoja meneillään olevista hankkeista.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Asiaa vaatii tarkempaa selvitystä. Vielä ei ole aika vaatia "päitä pölkylle."

Pulla Peltola, sitoutumattomat

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Kinnoon ei ole enää täydellistä luottamusta.

2. Miksi?

Kinnon tiedottamisessa meille valtuutetuille on ollut epäselvyyksiä. Lisäksi aikataulut ovat ollet niin kireitä, että saatuun materiaaliin ei ole ollut aikaa perehtyä kunnolla. Kinno on kertonut käyvänsä neuvotteluja suurten logistiikka-alan toimijoiden kanssa sijoittumisesta Kouvolaan. Vielä ei kuitenkaan ole tullut tietoomme yhdenkään yrityksen nimeä, joka olisi mahdollisesti tulossa rakennettavalle terminaalialueelle tai ylipäätään kaupunkiin.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Nyt tarvitaan valtuutetuille vastauksia avoimiksi jääneisiin kysymyksiin. Väkeä vaihtamalla Kinnon toimintaan tuskin saadaan muutoksia. Ehkä Kinnon omistusohjausta tulee kuitenkin lisätä nykyisestään.

Jouni Suninen, Suur-Kouvolan sitoutumattomat

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Kinno ei ole nauttinut luottamustani enää pitkään aikaan, minkä olen myös tuonut ilmi julkisesti puheenvuoroissani ja yleisönosastokirjoituksissani

2. Miksi?

Kinnon tiedotus ja informointi valtuutetuille on ollut puutteellista ja epäluotettavaa. Logistiikkahankkeita on viety eteenpäin hatarin perustein. Esimerkiksi konttiliikenteen Kiina-yhteys on toimimattomana muuttunut Venäjä-yhteydeksi, mikä vaikuttaa Kinnon henkilökunnan hätäpäissään keksimältä selitykseltä. Konttijunayhteys "myytiin" meille valtuutetuille nimenomaan Kiina-yhteytenä.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Olen jo esittänyt, että Kouvolan säästötalkoissa lopetetaan Kinnon rahoitus, mistä kertyy kaupungille merkittävät säästöt. Noin 40 hengen voimalla toimiva Kinno voidaan korvata elinkeinoasiamiehellä ja kahdella sihteerillä.

Jari Lindström, Kouvolan Sininen valtuustoryhmä

1. Nauttiiko Kinnon johto vielä poliitikkojen luottamusta?

Luottamus on vähän horjunut. Ei minulla ole lopullisesti mennyt luottamus, mutta on se vähän heikolla hapella.

2. Miksi?

Valtuutetuille kerrottua tietoa on jouduttu vähän lypsämään. Vasta tässä viime aikoina olen omasta mielestäni saanut sellaista tietoa. En tiedä, onko sitten kaikkea kerrottu. Alunperin tätä tuotettiin Kiina-kärki edellä ja nyt se onkin sitten ikään kuin ollut tämä Venäjä-kuvio. Tästä tulee ainoa paikka, jossa voi 1100 metristä junaa lastata ja purkaa. Tavallaan ne perustelut ja painotukset tuntuu olevan tässä matkan varrella muuttunut. Valtuutettuna se panee kysymään, että miksi tämä menee näin, että perustellaan ensin jollakin ja sitten se perustelu muuttuu.

3. Millaisiin toimiin nyt pitäisi ryhtyä?

Avoimuutta ja suorapuheisuutta tarvitaan lisää. Se saa heti valtuutetut epäilemään ja kysymään, onko kerrottu kaikki, jos vasta onkimalla tai jotai muuta kautta tulee tietoon jotain esimerkiksi junien määrästä, että meille kerrotaan lukumäärän olevan X kappaletta, ja sitten paljastuukin, että ei se ollutkaan. Läpinäkyvyys, rehellisyys ja avoimuus on se, mitä tässä pitäisi tehdä paremmin.

Olen istunut alusta saakka uuden Kouvolan valtuustossa, ja meillä on ollut jatkuvasti ongelmia elinkeinopuolen kanssa. Siellä on vaihtunut toimitusjohtaja moneen kertaan, toimijoita on vaihdettu ja hallitusta on vaihdettu. Siitä huolimatta edelleen on kysymysmerkkejä.

Olemme kuitenkin aika pieni toimija. Meidän kannattaisi ehkä jossain vaiheessa miettiä, voisiko jopa Kotkan-Haminan kehitysyhtiö Cursorin ja Kinnon yhdistämistä harkita. Mielestäni saisimme ehkä tehoja paremmin aikaiseksi siitä. Olemme naapurikaupunkeja. En tiedä olisivatko poliitikot valmiita tällaiseen, mutta minä olisin ainakin valmis käymään sellaista keskustelua.

Lisää aiheesta:

Kiinaan piti lähteä yksi juna viikossa – yllättäen selvisi, että tänä vuonna niitä onkin mennyt vasta viisi

MOT: Kouvolasta lähti Kiinaan liki tyhjiä kontteja – se kannatti, koska Kiina maksoi niin hyvin