Geyser Batteries on saanut miljoonan euron rahoituksen – pilottituotantolinja tarkoitus saada valmiiksi keväällä

Uudenlaisten akkujen kerrotaan yhdistävän litiumioniakun ja superkapasitaattorin parhaat puolet.

akut
Kuvassa toimitusjohtaja, akku sekä markkinointivastaava.
Toimitusjohtaja Andrey Shigaev sekä markkinointivastaava Alexander StrömbergYle / Sebu Björklund

Niin sanottuja superakkuja kehittävä vaasalainen startup-yritys Geyser Batteries on saanut miljoonan euron rahoituksen.

Akun sarjatuotannon edellytyksenä on ollut akun kokoonpano, joka vaatii erityislaitteiston kehittämistä akun komponenttien käsittelyä varten. Rahoituksen avulla Geyser Batteries aikoo muun muassa saada valmiiksi automatisoidun tuotantolinjan kehitystyön.

Rahoituksesta suurin osa on peräisin Voima Ventures -teknologiarahoitusyhtiöltä. Geyser Batteries on kehittänyt toimintaansa Vaasassa vuodesta 2018 lähtien ja saanut tukea muun muassa Business Finlandilta.

Akkujen ominaisuuksista kovat odotukset

Geyser Batteries on kehittänyt täysin uudenlaisen, ympäristöystävällisen akun, joka on vesipohjainen. Toimitusjohtaja Andrey Shigaevin mukaan akkuun on yhdistelty superkapasitaattorin sekä litiumioniakun parhaat puolet.

– Samalla kuin energiatiheys on lähes korkeatehoisten litiumioniakkujen tasolla, on akkumme käyttöikä 10-100 kertaa pidempi ja käyttö vakaampaa, Shigaev lupaa.

Yhdistelmäteknologia mahdollistaa uuden akun varastoimaan enemmän energiaa kuin superkapasitaattori ja samalla vapauttamaan enemmän voimaa.

– Tämä tarkoittaa sitä, että kehittämämme akut kykenevät yli miljoonaan nopeaan lataukseen ja ne ovat täyteen ladattuja noin 2-3 minuutissa, kertoo markkinoinnista vastaava Alexander Strömberg.

Akkujen luvataan toimivan hyvin vaihtelevissa lämpötiloissa, aina -60 asteesta +80 asteeseen.

Tehokkuutensa lisäksi akut ovat Strömbergin mukaan myös ympäristöystävällisiä. Avainasemassa ovat vesipitoiset elektrolyytit sekä uusien sähkökemioiden käyttö.

Mitä ainesosia akuissa käytetään ei tietenkään voida paljastaa, mutta toimitusjohtaja Shigaevin mukaan akun kierrätys ei ole vaativaa, koska akuissa ei ole haitallisia ainesosia. Lisäksi akku on kasattu siten, että se on helppo purkaa osiksi ja lajitella osat erikseen.

Suurin haaste akun valmistuksessa

Prototyyppejä on jo valmistettu, ja akkuja testataan parhaillaan eri yhteistyökumppaneiden kanssa ympäri maailmaa.

Seuraavaksi pitäisi saada valmiiksi pilottituotantolinja, jossa akut koottaisiin koneellisesti. Tuotantolinjan on tarkoitus tulla Vaasaan vielä kevään aikana, kunhan viimeinenkin kone, joka käsittelee ainesosia valmistuksen yhteydessä saadaan kehitettyä.

Tähän on kuitenkin ratkaisu näköpiirissä, ja uuden rahoituksen myötä valmistus on määrä saada pian käyntiin.

– Suurin kiinnostus meidän puolelta on raskaiden koneiden pyörittämisessä, kuten trukit, nosturit, bussit ja raskaat kuljetusajoneuvot. Tulevaisuudessa raskaissa koneissa tarvitaan kestäviä akkuja, jotka varastoi sekä vapauttaa paljon energiaa, toteaa Strömberg.