Junaseisakkeen uuden katoksen yllättävä seuraus: Lapset aloittivat hengenvaaralliset leikit junaraiteilla – kiellot ja Wilma-viesti eivät tehoa

Havainnot rata-alueella leikkivistä lapsista alkoivat sen jälkeen, kun Korian seisakkeelle pystytettiin viime kesänä uusi, puinen katos.

junat
Pendolino kulkee peltojen välissä
Lapset ovat veturinkuljettajien havaintojen mukaan kisailleet Korialla siitä, kuka uskaltaa olla raiteilla pisimpään junan lähestyessä.Pyry Sarkiola / Yle

Lasten vaaralliset leikit huolestuttavat Korialla Kouvolassa.

Arviolta 10–15-vuotiaita lapsia on nähty leikkimässä junaradalla ja sen läheisyydessä syksyn aikana. Lapset ovat veturinkuljettajien havaintojen mukaan kisailleet siitä, kuka uskaltaa olla raiteilla pisimpään junan lähestyessä.

Lapset ovat myös harrastaneet alueella parkouria ja pyöräilleet kovaa vauhtia. Syyslomaviikolla pienet pojat olivat temppuilleet radan läheisyydessä pudoten radalle.

– Se on vakava juttu. Ehkä lapset eivät ymmärrä sitä vaaraa, kuinka kovaa junat nykyään kulkevat. Minun korviini ei ole tullut vaaratilanteita. Siellä on ilmeisesti menty vielä tuurilla, Elimäki-Korian aluetoimikunnan puheenjohtaja Ilkka Tirkkonen sanoo.

Korian junaseisakkeen katos
Lapsia houkuttava katos sijaitsee aivan junaradan vieressä.Jari Heikkilä

Havainnot alueella leikkivistä lapsista alkoivat sen jälkeen, kun seisakkeelle pystytettiin viime kesänä uusi, puinen katos.

– Uusi ja hieno katos alkoi kiinnostaa lapsia. Siitä tuli hyvä paikka istua ja oleskella, ja junaradan läheisyys alkoi kiinnostaa pieniä lapsia enemmän ja enemmän. Paikka tuli uuden katoksen myötä esiin, kun aiemmin se on ollut vähän sivussa, Pirkko Kontkanen aluetoimikunnasta sanoo.

Wilma-viesti ei tehonnut

Korian koulu lähetti asiasta Wilma-viestin vanhemmille lokakuun alussa, mutta vaaralliset leikit rata-alueella jatkuivat. Asiasta huolestunut aluetoimikunta otti yhteyttä Väylään.

Aluetoimikunta ehdottaa, että junien nopeutta Korian seisakkeen kohdalla hiljennettäisiin, pyörällä pääsy alueelle estettäisiin aitaamalla ja lähestyvistä junista varoittavan kuulutuksen ääni vaihdettaisiin miesääneen, jotta se poikkeaisi muista kuulutuksista. Lisäksi laituri-alueen keltainen turvaviiva on aluetoimikunnan mielestä liian lähellä junarataa, vaikka se vaatimukset täyttääkin.

– Junan tullessa Lahden suunnasta näkymä on aika lyhyt. Jos juna ei pysähdy seisakkeella, se tulee aika kovaa, Ilkka Tirkkonen sanoo.

Korian junaseisakkeen katos
Korian seisakkeen uudessa katoksessa on penkkejä istumiseen.Jari Heikkilä

Väylän liikenneturvallisuuden asiantuntija Jarmo Koistisen mukaan junien nopeuden hiljentäminen pysäkin kohdalla olisi ongelmallista. Matkustajajunien matka-aikoja on pyritty lyhentämään tasoristeyksiä poistamalla. Tämä on aiheuttanut junien nopeuden kasvamisen. Koistisen mukaan junat kulkevat Korian seisakkeen kohdalla matkavauhtia.

– Olisi hankalaa hiljentää vauhtia jokaisen aseman kohdalla. Myös keltainen turvaviiva on ohjeidemme mukaisesti tehty. Alueen aitaaminen puolestaan olisi vaikeaa, koska se on julkinen paikka, minne pitää päästä. Joka tapauksessa sinne jouduttaisiin jättämään kulkuväylät sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille, Koistinen sanoo.

Kuulutuksia ja ilmoituksia ohiajavista junista on parannettu.

Juna ei voi väistää

Väylä toivoo, että vanhemmat puhuisivat junaradan vaaroista lapsilleen. Virasto muistuttaa, että rautateillä leikkiminen on vaarallista ja lailla kiellettyä.

– Junat kulkevat nopeasti ja äänettömästi, eikä niiden lähestymistä välttämättä huomaa ennen kuin on myöhäistä. Juna ei voi myöskään väistää ja sen pysähtymismatka on useita satoja metrejä, muistuttaa Jarmo Koistinen.

Riskinä ei ole ainoastaan junan alle jääminen, sillä myös ratojen sähköjännitteet aiheuttavat hengenvaaran. Radalla liikkumisesta rangaistaan sakolla, jotka alaikäisten lasten osalta tulevat vanhempien maksettaviksi.

Kaiken kaikkiaan lapset ovat Jarmo Koistisen mukaan vähemmistössä rata-alueella liikkuvien joukossa. Pääosa rata-alueella luvattomasti liikkuvista on nuoria ja nuoria aikuisia.

– Rata-alueella liikkuminen on valitettavan yleistä, vaikka se on laissa kiellettyä, ja siitä voi saada sakkoja. Yleensä rata-alueella liikutaan, koska halutaan oikaista paikasta a paikkaan b. Sitten mennään radan yli sellaisesta kohtaa, josta ei saisi mennä.

Lue lisää:

Lapset pelaavat tappavaa peliä junaradoilla ja teillä – voittaja voi kuolla

Veturinkuljettaja säikähti lasten vaarallisia leikkejä: ”Se kirvoitti minut kirjoittamaan Facebookissa”