Mikä vegaaniselle karjalanpiirakalle nimeksi? Maailman suurin karjalanpiirakoiden valmistaja aikoo viedä perinneruoan maailmalle

Nurmeksessa Pielispakarin leipomossa leivotaan pian 100 miljoonaa piirakkaa vuodessa

leipomoteollisuus
karjalanpiirakka pielinen
Nimisuojatussa ja aidossa karjalanpiirakassa on maitoa ja voita. Vegaaniselle piirakalle pitää keksiä toinen nimi.Heikki Haapalainen / Yle

Jos karjalanpiirakka on noin 12 senttimetriä pitkä, ulottuu leipomoyritys Pielispakarin tulevasta vuosituotannosta tehty piirakkajono 12 000 kilometrin matkalle.

Piirakoista voisi tehdä jonon Nurmeksesta Kiinan itälaidalle Harbinin kaupunkiin ja takaisin. Tai sekä Harbiniin, että Amerikan Yhdysvaltojen New Yorkiin, tosin jälkimmäisellä reitillä piirakat kastuisivat.

Viime vuonna vajaan 11 miljoonan euron liikevaihdon tehnyt leipomoyritys tekee 3 miljoonan euron investoinnin uuteen tuotantolinjaan ja -tiloihin vuosina 2019–2021.

– Olemme määrätietoisesti kehittäneet yrityksen toimintaa koko sen historian ajan ja tämä investointi on tärkeä askel kehitystyössämme, kertoo toimitusjohtaja Erkki Timonen.

Nurmeksen kaupunginjohtaja Asko Saatsi leikkasi nauhan leipomoyrityksen uuden linjaston avajaisissa.
Nurmeksen kaupunginjohtaja Asko Saatsi leikkasi nauhan leipomoyrityksen uuden linjaston avajaisissa keskiviikkona.Tanja Perkkiö / Yle

Karjalanpiirakka on nimisuojattu ja sisältää voita

Tällä hetkellä leipomoyrityksellä on noin 80 työntekijää. Edelliset 10 vuotta työntekijämäärä on kasvanut 5–10 työntekijän vuositahtia. Tämän investoinnin myötä ei tarvetta uusiin työntekijöihin.

Kun tuotantokapasiteetti on 100 miljoonaa piirakkaa vuodessa, se tekee Pielispakarista maailman suurimman karjalanpiirakoiden valmistajan. Nykyisellään Nurmeksen Porokylästä lähtee Pohjois-Karjalaan, muualle Suomeen ja vähän jo maailmallekin noin 50–60 miljoonaa piirakkaa vuodessa.

karjalanpiirakka linjasto pielinen
Leipomoyritys valmistaa pian 100 miljoonaa piirakkaa vuodessa. Heikki Haapalainen / Yle

– Eivät markkinat ole täynnä, vaan nimenomaan aitojen karjalanpiirakoiden kysyntä on kasvussa, kertoo varatoimitusjohtaja Heli Kuvaja.

Karjalanpiirakka on nimisuojattu, aito, perinteinen tuote. Karjalanpiirakan nimellä myytävän leivonnaisen tulee olla reseptiltään ja valmistusmenetelmältään määritelmän mukainen.

Pielispakarin piirakkatuotannosta jopa 60 prosenttia on näitä aitoja piirakoita. Kun nimisuoja ulottuu jatkossa myös laktoosittomiin piirakoihin, niiden osuus myynnistä tulee edelleen kasvamaan, uskoo Heli Kuvaja.

Nimisuojaa arvostetaan

Myös Pielispakari valmistaa karjalanpiirakan ohella sen kaltaisia tuotteita, riisipiirakoita ja perunapiirakoita. Karjalanpiirakan näköisiä tuotteita on Suomen markkinoilla kymmeniä erilaisia ja monella myyntinimellä.

Nimisuojan vuoksi mitä tahansa piirakkaa ei saa kuitenkaan myydä karjalanpiirakkana. Vuonna 1992 perustettu Pielispakari on puhunut nimenomaan aidon, perinteisen karjalanpiirakan puolesta.

– Kuluttajat ovat valveutuneita ja arvostavat sekä nimisuojaa, että avainlippua. Haluamme ehdottomasti pitää niistä kiinni, varatoimitusjohtaja Kuvaja sanoo.

Leipomoyrityksen investoinnissa on huomioitu ympäristövaikutukset ja ekologisuus.

– Hukkalämmön kierrätys on uusien koneiden myötä suuri uudistus. Voimme myös valita vihreää sähköä tietyille koneille ja tiettyinä aikoina. Uusi tekniikka on luonnostaan tehty vähemmän energiaa kuluttavaksi kuin vanhat laitteet, luettelee Kuvaja.

Trendien armoilla

Ruokavaliot ja trendit vaikuttavat leipomoalaan jatkuvasti. Viime vuosikymmenillä on koettu paistopisteiden esiinmarssi, karppausbuumi, kauran nousu ja sirkkaleipien tulo.

Nyt vahvana vaikuttaa eläinperäisten tuotteiden käytön väheneminen. Siihen tähtää Pielispakari uutuudellaan, vegaanisella karjalanpiirakalla. Kilpailijoista esimerkiksi Saarioinen on jo tuonut oman vegaanipiirakkansa markkinoille.

– Tuomme Pielispakarin vegaanisen piirakan tarjolle mahdollisimman pian.

Varatoimitusjohtaja Heli Kuvaja kertoo, että tuotteessa on pyritty lähelle aitoa karjalanpiirakan makumaailmaa.

Vaikka maku olisikin kuin aidossa, karjalanpiirakaksi vegaanista tuotetta ei saa kutsua. Karjalanpiirakassa tulee olla maitoa ja voita. Reseptin päivityksen yhteydessä niiden sallitaan olevan myös laktoosittomia.

Vegaanisen piirakan myyntinimi on vielä päättämättä.

Mainoskasvoksi Lelu

Vaikka lähes jokaisella suomalaisella on karjalanpiirakkaan tuntuma ja monella myös mielipide siitä, millainen oikea piiroo on, Pielispakari haluaa kirkastaa oman tuotteensa julkisuuskuvaa.

Mainoskasvoiksi lähtevät sellisti Jussi Makkonen, maajoukkuelentopalloilija Olli-Pekka "Lelu" Ojansivu ja ruokakirjoittaja ja -bloggaja Hanna Suhonen. Heidän tehtävänään kukin omalla tavallaan tuoda esille karjalaista perinneleivontaa ja yritystä, joka valmistaa piirakoita myös kauppojen alamerkeille.

Makkonen konsertoi ympäri maailmaa ja asuu taiteilijakotiaan Nurmeksessa. Sellon kylkeen ei ehkä tule Pielispakarin mainosta, mutta tehtävänä voi olla lähivuosina karjalanpiirakan myynninedistäminen jossain ulkomailla.

– Haluamme kansainvälistyä ja lähteä viemään tuotteitamme ulkomaille. Samalla tehtävänä on karjalaisen leivonnan pitäminen kiinni perinteissä, mutta modernilla tavalla, sanoo varatoimitusjohtaja Heli Kuvaja.

Leipomoyritys Pielispakarin toimitusjohtaja Erkki Timonen.
Leipomoyritys Pielispakarin toimitusjohtaja Erkki Timonen.Tanja Perkkiö / Yle

Mikä nimeksi vegaaniselle karjalanpiirakalle? Entä millainen on oikea karjalanpiirakka? Keskustelu on avoinna kello 22:een asti

Lue myös:

Lanttukukko ilman lihaa ja voita – vegaanisena halutaan nyt myös perinneherkkuja

Ruokavirasto löysi myynnistä kalakukkoja, joita ei saisi kutsua kalakukoiksi