Apulaisoikeusasiamies moittii Verohallinnon ja Seinäjoen verotoimiston toimintaa

Moni asiakas jäi ilman palvelua vuosi sitten joulukuussa. Kantelun mukaan Seinäjoen verotoimistossa palveluun jonottaneiden joukossa oli vanhuksia, joille ei ollut istuinpaikkoja. 

kantelut
Verotoimisto
Linus Hoffman / Yle

Verohallinnon puhelinpalvelu ja Seinäjoen verotoimisto saavat apulaisoikeusasiamieheltä moitteet. Apulaisoikeusasiamiehen mukaan Verohallinnon asiakaspalvelua ei voinut pitää asianmukaisena vuosi sitten joulukuussa, eikä palvelu täyttänyt perustuslain vaatimuksia.

Lausunto perustuu kahteen eri kanteluun.

Ensimmäisen kantelun mukaan kantelija oli yrittänyt hoitaa veroasiaansa Seinäjoen verotoimistossa. Paikalla oli jonottamassa lähes 30 asiakasta ennen kantelijaa. Heitä palvelemassa oli vain kaksi virkailijaa. Asiakkaina oli vanhuksia keppien kanssa, mutta heille ei ollut istumapaikkaa. Seinäjoen verotoimistossa jonotusaika oli yli puolitoista tuntia.

Kantelija ryhtyi hoitamaan veroasiaa Verohallinnon puhelinpalvelussa. Myös puhelinpalvelussa oli jonoa ja virkailijat ehtivät vastata vain osaan puheluista. Verohallinnon selvityksen mukaan palvelunumeroon oli soitettu 379 puhelua ja virkailijat ehtivät vastata vain 156 puheluun.

Toisen kantelijan mukaan puhelu Verohallintoon kesti 58 minuuttia. Kantelija jonotti kahdesti ja vasta kolmannella kerralla sai asiansa hoidetuksi. Verohallinnon selvityksen mukaan puhelinpalvelunumeroon saapui tuona päivänä 91 puhelua, joista vastattiin 25 puheluun.