VR lisäsi pääradan junia, Kuopiosta länteen harvennusta – Miksi junat ovat täysiä, vaikka matkustajamäärä on vuoden 2008 tasolla?

Pääradan suositut kaukojunat on usein loppuunmyyty. Nyt tehdyillä muutoksilla lisätään vuoroja ja istumapaikkoja.

rautatieliikenne
Matkustajat kiiruhtivat junaan Oulussa
Junayhteydet nopeutuvat Oulun ja Helsingin välillä hieman. Paulus Markkula / Yle

Tänään sunnuntaina voimaan tulleissa uusissa kaukojunien aikatauluissa on lisää yhteyksiä varsinkin Helsingistä Tampereelle, Vaasaan ja Ouluun matkustaville.

VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kertoo, että yhtiössä on suunniteltu uudelleen ja puhtaalta pöydältä koko pääradan kaukojunien aikataulurakenne.

– Ehkä isoimpana uudistuksena on Pirkanmaan lähijunapilotti joka nyt käynnistyy. Muun muassa Tampereen ja Nokian välillä kulkee huomattavasti enemmän vuoroja, Hannukainen sanoo.

Tampereen ympäristön (siirryt toiseen palveluun) ohella uutta lähiliikennettä alkaa myös Kymenlaaksossa. Aikataulumuutokset näkyvät yksityiskohtaisemmin VR:n sivuilta (siirryt toiseen palveluun).

Täysiin juniin enemmän paikkoja

Pääradan liikennettä on pitänyt uudistaa, koska monet vuorot ovat suosittuina aikoina loppuunmyytyjä. Junien kyytiin eivät siis mahdu kaikki halukkaat, tai ainakaan istumapaikasta ei ole taetta, jos nousee loppuunmyytyyn junaan ja ostaa lippunsa vasta sieltä.

– Olemme tilanneet lisää kaksikerrosvaunuja, jotta voimme lisätä IC-junien pituutta. Aikataulurakenneuudistus pohjautuu siihen, että samalla junamäärällä voidaan tarjota enemmän vuoroja, käytetään tehokkaammin kalustoa ja rataverkkoa, Hannukainen sanoo.

Esimerkiksi Tampereelta Helsinkiin lähteviä, aamun suosituimpia vuoroja ajetaan aiemman kahden Pendolino-junan sijaan yhdellä IC-junalla, jossa paikkoja on enemmän. Hannukainen toivoo, että myös rataverkolle saataisiin lisää kapasiteettia.

Palautetta täysistä junista on kiirinyt myös liikenne- ja viestintäministeriöön, kertoo yksikön johtaja Elina Thorström.

– Toivomme, että VR kehittää tilanteeseen hyvän ratkaisun.

Viime vuosina kasvua, laskun jälkeen

Ministeriön Thorström toteaa junaliikenteen suosion kehittyneen positiiviseen suuntaan viime aikoina.

– Junaliikenteen osuus liikkumisen muodoista on silti varsin vähäinen. Olisi toivottavaa, että osuus kehittyisi vielä mittavammin.

Thorström tarkentaa matkustajamäärissä rautatieliikenteen osuuden olleen 2,2 prosenttia vuonna 2017. Henkilöauton osuus oli 84,2 prosenttia. Luvut käyvät ilmi Traficomin tilastoista (siirryt toiseen palveluun).

Kaukojunat ovat muutamana viime vuonna täyttyneet, mutta pidemmällä aikavälillä matkustajamäärät polkevat paikallaan. Vuonna 2008 kaukojunissa oli kotimaassa 13,3 miljoonaa matkustajaa, viime vuonna 13,0.

Tilastografiikka
Mikko Airikka / Yle

Kymmenen vuoden takaisista luvuista mennään tänä vuonna kuitenkin selvästi yli, VR:n Hannukainen sanoo.

– Iso muutos on tapahtunut siinä, missä matkustajat kulkevat. Nykyisin kuljetaan yhä enemmän isojen kaupunkien välillä. Ruuhkaiset osuudet ovat enemmän ruuhkaisia ja hiljaiset osuudet ovat valitettavasti vähän hiljaisempia mitä aiemmin, Hannukainen toteaa.

Löytävätkö entiset matkustajat nyt palaavat vuorot?

Vaikka junavuorot nyt lisääntyvät, kaikki aikatauluihin ilmestyvät yhteydet eivät ole varsinaisesti uusia. Osa vuoroista on lakkautettu muutama vuosi sitten, ja ne käynnistyvät nyt uudelleen.

Junavuorojen katoaminen muutamaksi vuodeksi ja palauttaminen taas takaisin saa kysymään, onko toiminnassa pitkäjänteisyyttä, varsinkin kun ihmisten tottumukset kulkemisessa muuttuvat hyvin hitaasti.

– Suunnittelu perustuu aina ennustettuun kysyntään siitä, millä tavalla matkustajat haluavat seuraavana vuonna liikkua. Ymmärrän kyllä kysymyksen, jos junavuoro poistetaan, ja sitten se palaa kohta, eivät samat matkustajat sinne välttämättä heti löydä takaisin, Hannukainen vastaa.

Vr:n juna kuvattuna talvisaikaan.
VR lisää vaunuja suosituille, usein loppuunmyydyille junavuoroille. Nicole Hjelt / Yle

Liikenneministeriön mukaan junaliikenteen kehittäminen edellyttää nimenomaan pitkäjänteisyyttä.

– Kehittämiseen erinomaiset mahdollisuudet antaa käynnistynyt valtakunnallinen 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelmatyö, jossa myös junaliikenne on mukana, toteaa Thorström.

Suurimmat matkustajavirrat kiinnostavat eniten

Itä-Suomessa VR päätyi vähentämään junayhteyksiä länteen. Yhteydet Kuopiosta länteen ja toisin päin harvenivat. VR:n Hannukainen kuvailee suunnittelua monimutkaiseksi palapeliksi.

– Vaikka uudistusta tehdään pääradalla, Jyväskylän junat kulkevat pääradan kautta ja poikittaisliikenteeseen heijastuu tämä tarjontamuutos.

Hän kuitenkin kertoo, että illan yhteys Tampereelta ja Jyväskylästä Varkauteen ja Joensuuhun palautuu tammikuun loppupuolella. Yhteyden loppumista ihmeteltiin myös Helsingin Sanomissa (siirryt toiseen palveluun) hiljattain.

Miten poikittaisliikenteen yhteydet saisi turvattua? VR:n Hannukainen lupaa, että yhtiö kiinnittää huomiota koko valtakunnan junatarjontaan.

Suunnittelujohtaja Juho Hannukainen VR.lta.
VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen toteaa, että parhaiten junayhteydet turvataan sillä, että ihmiset niitä käyttävät. Toni Määttä / Yle

– Mutta suunnittelu perustuu siihen, että saisimme ihmisiä yhä enemmän juniin. Silloin suurimpien matkustajavirtojen tarpeet nousevat etusijalle. Mutta ehdottomasti pyritään tarjoamaan yhteyksiä myös muualla, hän toteaa.

VR saa paljolti itse päättää, miten kehittää omia junavuorojaan. Liikenneministeriöllä on sanottavansa siihen, millä aikatauluilla heidän ostamansa junaliikenne kulkee.

Valtio ostaa junaliikennettä vuosittain noin 30 miljoonalla eurolla. Maakunnat ja alueet voivat esittää toiveitaan, kuinka junien pitäisi kulkea.

– Maakunnat ovat erittäin aktiivisia vaikuttajia, he ovat yhteyksissä meihin päin ministeriössä ja yhteyksissä VR:n suuntaan, tätä vuoropuhelua käydään. Alueet olivat aktiivisesti mukana nyt käynnistyvien alueellisten junapilottien suunnittelutyössä, Thorström sanoo.

Voit keskustella aiheesta kello 22 asti.

Lue myös

Juna lentoasemalta Helsinkiin on pian nykyistä halvempi – Kuten myös muut pidemmät matkat HSL-alueella: katso uudet lippujen hinnat täältä

Kysely: Enemmistö haluaa valtion hidastavan kaupungistumista – naiset miehiä enemmän, aluetutkijan mukaan tulos kertoo alueiden kostosta