Oulun uusi meriväylä vaatii poikkeuksellisia ratkaisuja: "Suomesta ei sellaista kalustoa löydy"

Oulun uudesta syväväylästä on tulossa tuplasti kalliimpi ja paljon työläämpi kuin aiemmin arvioitiin.

Oulu
Hollantilainen Fernad de Magalhaes ruoppaaja Oulun satama-altaalla syksyllä 2018.
Uuden syväväylän ruoppaustöistä vastasi Oulun satama. Työt saatiin valmiiksi jo viime vuonna, mutta väylä odottaa vielä kiinteitä turvalaitteita.Risto Degerman / Yle

Oulun uuden syväväylän budjetti petti heti alkuunsa. Hankkeelle myönnettiin vuonna 2017 yli 12 miljoonan euron valtion rahoitus, joka ei saanut kilpailutuksessa liikkeelle yhtään urakoitsijaa.

Nyt meriväylän tekijöitä haetaan 15 miljoonan euron lisärahoituksella. Urakoitsija on tarkoitus valita tammikuussa.

Ongelmia Oulussa aiheuttaa kiinteiden turvalaitteiden rakentaminen kymmenien kilometrien matkalle avomereltä satamaan.

Oulun edustalta on vaikea löytää kantavaa merenpohjaa, minkä takia kahdeksalle turvalaitteelle joudutaan junttaamaan jopa 40-metrisiä ja 200 tonnia painavia perustuspaaluja, kertoo Väylä-viraston projektipäällikkö Pasi Kivioja.

– Oulussa kantava pohja on hyvin, hyvin, hyvin syvällä. Siellä tarvitaan suuria paaluja, mutta Suomesta ei sellaista asennuskalustoa löydy, vaan siihen tarvitaan ulkomaalaisia todella massiivisia aluksia.

Uuden syväväylän pituus on lähes 80 kilometriä, josta parikymmentä kilometriä on vanhaa väyläpohjaa. Oulun satama vastasi väylän ruoppauksesta ja on tehnyt miljoonainvestoinnit syväväylään liittyen.

Uuden väylän syvyys on 12,5 metriä, mikä mahdollistaa aiempaa isompien alusten liikennöinnin Ouluun. Vanha väylä on 10 metriä syvä.

Uutta syväväylää voidaan jo käyttää kesäisin, mutta talviliikenne edellyttää turvalaitteita, joiden asennus alkaa aikaisintaan ensi kesänä.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä!