Venäjällä junat eivät myöhästele ja palvelu pelaa – kiskot vievät suoraan vaikka Nizzaan, mutta ilmastosyillä matkustusta ei perustele kukaan

Arkea maailmalta: Junalla matkustaminen antaa aikaa vain olla, kirjoittaa Ylen Venäjän-kirjeenvaihtaja Erkka Mikkonen.

Venäjä
erkka mikkonen
Antti Haanpää / Yle

Moskova Maisemat jatkavat vaihtumistaan, kun vaunuemäntä tuo hyttiin lisää höyryävää teetä.

Olen aina pitänyt junalla matkustamisesta. Se antaa luvan rauhoittua. Mitään ei tarvitse tehdä, voi vain olla ja katsoa ulos ikkunasta.

Erityisen leppoisaa on tehdä junamatkaa Venäjällä. Rautateiden suurvallassa juna on pitkien välimatkojen kuljettaja. Sen palveleva henkilökunta tuo vanhan maailman tunnelmaa.

Kaikki alkaa jo vaunun ovella, jossa univormuihin pukeutuneet vaunuemännät ja -isännät tarkastavat matkaliput.

– Minä pidän teistä huolta tämän matkan ajan, muistan suikkapäisen naisen kerran sanoneen junan nytkähtäessä matkaan.

Huolenpito tarkoittaa vähintään teen tai kahvin tarjoilua. Junamatkailuun tottuneet venäläiset jonottavat toki itsekin vaunun päässä sijaitsevalle kuumavesisamovaarille, joka on itseoikeutettu osa uusimpiakin vaunuja.

Yöjunissa on käytännössä kaksi makuuvaihtoehtoa: platskart eli avoin makuuvaunu tai hytti.

Edullisemmassa avomakuuvaunussa matkustajat nukkuvat yhteisessä tilassa, joka on jaettu kaksikerroksisilla pedeillä avonaisiksi osastoiksi. Matkustajat rullaavat patjat itse auki ja asettelevat lakanat paikoilleen.

Ihmisiä venäläisessä junassa.
Tälläiseltä näyttää avomakuuvaunussa Moskovan ja Vorkutan väliä kulkevassa junassa.Grigori Vorobjov / Yle

Hytti taas on sitä kalliimpi, mitä vähemmän siinä on nukkumapaikkoja.

Tuttavuuksia syntyy kummallakin osastolla. Usein ne kehittyvät sitä tiiviimmiksi, mitä enemmän yhteisiä kilometrejä alkaa olla takana.

Jaksan kerta toisensa jälkeen hämmästyä junien täsmällisyyttä Venäjällä.

Sääoloista riippumatta junat tuntuvat pysyvän aina aikataulussa. Lumimyräkkä ei saa itänaapurin rataliikennettä sekaisin.

Syy on yksinkertainen. Venäjän rautateiden kunnossapitoa ei ole automatisoitu, koska halpaa työvoimaa riittää. Tilanteen vaatiessa Venäjän rautatieyhtiö on valmis lähettämään miehiä ja naisia lapioimaan vaikka keskellä yötä.

Olen sattunut rankasti myöhästyneeseen junaan Venäjällä vain kerran – ja silloin kyse oli Suomesta lähteneestä ja siellä seisoneesta junasta.

Rautatiekiskot yhdistävät Suomea ja Venäjää.

Allegro-juna kulkee Helsingistä Pietariin reilussa kolmessa ja puolessa tunnissa. Moskovaan päästäkseen tulee nukkua yöunet kirjailija Leo Tolstoin kunniaksi nimetyssä junassa.

Tulevaisuudessa Moskovan ja Helsingin väli voitaisiin matkata junalla alle viidessä tunnissa

Venäjällä suunnitellaan nyt uutta, entistä nopeampaa junayhteyttä Moskovan ja Pietarin välille.

Maassa on myös väläytetty (siirryt toiseen palveluun) yhteyden jatkamista aina Helsinkiin saakka. Viimeksi asia oli esillä, kun liikenneministerinä toiminut Sanna Marin (sd.) vieraili Moskovassa marraskuun lopussa.

Jos hanke toteutuu, tulevaisuudessa Moskovan ja Helsingin väli voitaisiin matkata junalla alle viidessä tunnissa.

Olen taittanut junalla tuhansia kilometrejä Venäjällä ja Venäjän rajojen yli. Raiteet ovat vieneet niin pohjoisen Murmanskiin kuin Azerbaidžanin eteläiseen pääkaupunkiin Bakuun.

Tähän asti pisin yhtäjaksoinen junamatkani kulki Moskovasta Keski-Aasiaan, Kazakstanin pääkaupunkiin Astanaan. Aikaa kului 3 000 kilometrin matkaan 58 tuntia.

Toinen ikimuistoinen reitti vei Pietarista Etelä-Ranskaan, Nizzaan. Lopputalvesta tehdyn matkan aikana seurasin, kuinka yhä etelämmäksi päästessä lumimaisema muuttui kukkivaksi kevääksi.

Juna auttoi käsittämään etäisyydet.

Junilla on ollut aina erityinen paikka sydämessäni, sillä olen kotoisin rautateiden risteykseen syntyneestä Kouvolasta. Myöhemmin myös ympäristösyyt ovat saaneet minut suosimaan raiteita.

Suomessa puhutaan muodikkaasti vähäpäästöisestä pintamatkustamisesta, mutta Venäjällä ei junan ilmastoystävällisyydestä kuule. Kyse on siitä, että maassa ei muutenkaan käydä samanlaista ilmastokeskustelua kuin Suomessa.

Toisaalta Venäjällä vain puolet rataverkostosta on sähköistetty. Dieselveturi ei pärjää puhtausvertailussa sähköllä kulkevan junakaluston kanssa.

Venäläisille juna on itsestäänselvä vaihtoehto. Kiskot ovat olleet aina edullisin ja luontevin tapa liikkua paikasta toiseen.