Ylivieska–Iisalmi-radan työt ovat alkaneet, mutta sähköistys kestää vielä vuosia

Iisalmi–Ylivieska-rataosuuden sähköistys aiotaan aloittaa vuonna 2021. Pienemmät rataosuudet työstetään ensin.

Ylivieska
Pitkänmatkanjuna lähdössä Helsingin rautatieasemalta.
Iisalmi-Ylivieska-välin sähköistys on tarkoitus tehdä vuodesta 2021 lähtien.Henrietta Hassinen / Yle

Ylivieska-Iisalmi-rataosuuden sähköistys on alkamassa vasta vuonna 2021, vaikka hankkeelle on myönnetty 55 miljoonan euron rahoitus. Ensin projektissa valmistuvat pienemmät rataosuudet Savossa.

Valmistelutyöt on jo aloitettu Iisalmen suunnasta. Siellä käynnissä ovat jo maanlunastukset ja puuston raivaukset uuden kolmioraiteen linjaukselta.

– Kuokat ovat menneet jo maahan ja työt aloitettu, projektipäällikkkö Harri Sakki Väylästä sanoo.

Ylivieska-Iisalmi-radan sähköistys palvelee erityisesti teollisuuden junaliikennettä ja tarkoituksena on vähentää dieselpolttoaineen päästöjä luontoon. Iisalmeen rakennettava kolmioraide rauhoittaa myös Oulun ratapihaa tavaraliikenteen osalta.

– Saamme myös kuljetuskustannuksia alaspäin, Sakki sanoo.

Varsinainen sähköistys on jaettu kolmeen kokonaisuuteen. Ensi vuonna tehdään sähköistystyöt pienellä viiden kilometrin rataosuudella, Siilinjärvi–Ruokosuo-välillä.

Vuonna 2020 tehdään myös Iisalmen kolmioraide, joka on erillinen raideyhteys Ylivieskan suuntaan. Kolmioraiteen arvioidaan helpottavan tavarajunien vaihtoliikennettä niin Iisalmessa kuin Oulussakin.

Suurin kokonaisuus, eli koko Iisalmi-Ylivieska-välin sähköistys on tarkoitus tehdä vuodesta 2021 lähtien. Kyseessä on yli 150 kilometrin rataosuus. Valmista pitäisi olla vuonna 2023.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi. (siirryt toiseen palveluun)

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)