Saimaan kanavan uuden ratasillan kansi valetaan – liikenteessä betoniautoja molemmin puolin kanavaa

Saimaan kanavan ympäristössä on tänään tiistaina tavallista enemmän liikennettä, sillä uuden ratasillan kannen valutyöt ovat alkaneet.

Saimaan kanava
Läheltä
Yle

Saimaan kanavan uuden ratasillan kannen valutyöt ovat alkaneet tänään tiistaiaamuna.

Betoniautot kiertävät kanavan molemmin puolin muun muassa Eteläkadulla, Lauritsalantiellä ja Muukontiellä, sekä Itäistä Kanavatietä pitkin.

Alueella liikkuvia kehotetaan tarkkaavaisuuteen, jotta liikenne sujuisi joustavasti.

Torstai-iltaan saakka kestävään valuun kuluu betonia noin 1 000 kuutiota ja paikalla on 50 työntekijää.

Saimaan kanavan ratasilta rakennetaan osana Luumäki-Imatra-ratahanketta.

Valun jälkeen sillan rakentaminen jatkuu siirtoratarakenteiden purkamisella ja tukimuurien rakentamisella. Talven aikana rakennetaan sillan päätyihin maatuet valmiiksi ja tehdään taustantäytöt. Keväällä 2020 rakennetaan kannen eristys, suojabetoni ja ratarakenteet.

Saimaan kanavan uusi ratasilta rakennetaan nykyisen ratasillan eteläpuolelle, ja se on valmistuttuaan yli 200 metriä pitkä. Urakassa rakennettavat uudet sillat ja ratapenger toteutetaan niin, että alueelle on jatkossa mahdollista sijoittaa toinen raide.