1. yle.fi
  2. Uutiset

Hoitaja ilmestyy vanhuksen kotiin yhä useammin videopuhelun välityksellä

kotihoito
Täytetty lääkedosetti
Hoitaja voi muistuttaa kotihoidossa olevaa vanhusta videopuhelun välityksellä lääkkeen ottamisesta. Arkistokuva.Riina Mäentausta / Yle

Hoitajien käyntejä ikäihmisten kotona korvataan yhä useammin videopuheluilla.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueella etäyhteyksiä käytetään noin 140 kotihoitoasiakkaan kanssa. Tablettitietokoneen välityksellä hoitaja esimerkiksi varmistaa, onko vanhus muistanut syödä tai ottaa lääkkeensä.

Etäyhteyden kautta on järjestetty myös muun muassa ohjattuja liikuntatuokioita ja lounastreffejä, joilla ihmiset voivat tabletin välityksellä jutella keskenään ja hoitajan kanssa samalla, kun syövät lounasta.

Etäyhteyksien ja muiden teknologian ratkaisujen käyttö kotihoidossa yleistyy jatkuvasti. Etähoiva otetaan käyttöön uutena palveluna myös Heinolassa ensi vuonna.

Hyvinvointiyhtymän kotihoitoasiakkailla on käytössä lisäksi lääkeautomaatteja, jotka tiettyyn aikaan antavat lääkkeen saataville ja ohjeistavat äänellä ottamaan sen. Lääkeautomaatteja on noin 70 ikäihmisellä Päijät-Hämeessä.

Kotihoidon tarve kasvaa – etähoiva lisää joustoa työhön

Etähoivan eri muodot keventävät kotikäyntien työkuormaa, kertoo kotiin vietävistä palveluista vastaava tulosalueen päällikkö Piritta Mattila hyvinvointiyhtymästä.

– Varsinkin lääkeautomaatti tuo joustoa, kun hoitajan ei tarvitse olla minuutilleen paikalla asiakkaan luona.

Poliittisten linjausten mukaan vanhusten halutaan asuvan kotona mahdollisimman pitkään. Siksi kotihoidon asiakasmäärä kasvaa, ja asiakkaat ovat entistä huonokuntoisempia, jolloin yksi käynti voi viedä pidemmän aikaa kuin ennen.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä on myös tiukalla säästökuurilla. Etähoiva hillitsee henkilöstön lisäämisen painetta.

Toki etähoivaankin tarvitaan henkilökuntaa. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän etähoivasta vastaavassa Severi-yksikössä työskentelee 12 ihmistä ja heidän esimiehensä. He esimerkiksi valvovat lääkeautomaattien toimintaa ja soittavat videopuheluita asiakkaille.

Piritta Mattilan mukaan ikäihmiset ovat olleet pääosin tyytyväisiä etähoivan palveluihin.

Lue lisää:

Suomessa vasta prosentti kotihoidosta on etähoitoa: "Olen soittanut monta kertaa yli sata puhelua päivässä"

Lue seuraavaksi