Näin Gretan ilmastolakosta kasvoi globaali someilmiö – Ylen vuorovaikutteinen tarina auttaa ymmärtämään datan merkitystä

Pystytkö päättelemään oikeita datajälkiä seuraamalla, mitä Greta Thunberg on tekemässä?

Greta Thunberg
Greta Thunberg
Ylen vuorovaikutteinen Datantaju-tarina keskittyy ilmastoaktivisti Greta Thunbergin tarinaan.

Greta Thunberg aloitti ilmastolakkonsa 20. elokuuta 2018 yksin Ruotsin parlamenttitalon ulkopuolella. Reilun vuoden jälkeen Time-lehti valitsee 16-vuotiaan Thunbergin vuoden henkilöksi ja hänen aloittamansa ilmastoprotesti on kasvanut 7,6 miljoonan ihmisen liikkeeksi.

Mutta miten kaikki oikein tapahtui?

Ylen uusi vuorovaikutteinen Datantaju-tarina (siirryt toiseen palveluun) auttaa sinua pureutumaan datan merkitykseen Greta Thunbergin esiinmarssissa. Datantaju on kokeellinen työkalu, joka auttaa käyttäjää ymmärtämään paremmin datan vaikutuksia todelliseen maailmaan.

Kokeile tarinaa tästä: https://datantaju.yle.fi/ (siirryt toiseen palveluun)

– Some-fiidissäsi sinulle näkyvät asiat vaikuttavat luultavasti siihen miten ajattelet. Some vaikuttaa siihen mitä ostetaan ja kuinka äänestetään. Jos me kaikki ymmärrämme paremmin miten meistä kerättyä dataa käytetään omassa some-fiidissämme, ymmärrämme paremmin kuinka 2020-luvun yhteiskunta ja vallankäyttö toimii, Yle News Labin päällikkö Jukka Niva toteaa.

– Kiireen keskellä monella ei ole aikaa pysähtyä miettimään datan vaikutuksia. Siksi teimme Datantaju-tarinan, joka avaa uuden näkökulman Greta Thunbergin ympärille syntyneeseen globaaliin ilmiöön.

Voit keskustella aiheesta kommenttikentässä 19.12.2019 klo 22.00 asti.

Lue myös:

Blogi: Onko sinulla datantajua? Yle News Labin uusi vuorovaikutteinen tarina Greta Thunbergista auttaa hahmottamaan datamaailmaa (siirryt toiseen palveluun)

Kokeile Datantaju-tarinaa (siirryt toiseen palveluun)