Helsinki-Vantaan tammikuinen vaaratilanne oli lennonjohdon virhe

Tapauksen tutkinta valmistui tänään torstaina.

Onnettomuustutkintakeskus
Ensimmäinen Norwegian -lentoyhtiön lento Tukholmaan starttasi perjantaina Vaasasta.
Hans Holmgren / Yle

Viime tammikuussa Helsinki-Vantaan lentokentällä tapahtuneen vaaratilanteen aiheutti epäselvyys lennonjohdossa, kertoo Onnettomuustutkintakeskus Otkes tiedotteessaan. Tapauksen tutkinta valmistui tänään torstaina.

Tilanteessa lennonjohto oli antanut Norwegian-yhtiön koneelle ylösvetokäskyn kesken laskeutumisen. Kone ei kuitenkaan noudattanut käskyä, joka Otkesin mukaan annettiin erittäin myöhäisessä vaiheessa.

Käsky johtui hetkeä aiemmin laskeutuneesta Turkish Airlinesin koneesta, jonka liikkeistä lennonjohdolla ei ollut varmuutta.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa muun muassa, että lennonjohtajien äänenkäyttöön kiinnitetään jatkossa huomiota.

– Laskeutumassa olleen liikennelentokoneen ohjaamomiehistö ei yksinkertaisesti kuullut ylösvetokäskyä, koska käsky peittyi muiden laitteiden äänien alle, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta tiedotteessa.

Vaaratilanteesta ei aiheutunut vahinkoja eikä vaurioita

Laskeutuva kone ei tehnyt ylösvetoa, vaan laskeutui normaalisti, ja poistui kiitotieltä samaa poistumistietä kuin edellinen kone. Lennonjohto luokitteli tapahtuman vakavaksi vaaratilanteeksi, mutta vaaratilanteesta ei aiheutunut vahinkoja eikä vaurioita.

Otkes katsoo, että laskulupa voidaan antaa varatulle kiitotielle kohtuullisen varmuuden periaatteen mukaisesti silloin, kun kiitotien voidaan perustellusti olettaa olevan vapaa laskeutuvan koneen ylittäessä kiitotien kynnyksen.

– Periaatteeseen liittyy kaksi ehtoa. Lennonjohtajan on seurattava aktiivisesti tilanteen kehittymistä ja annettava ylösvetokäsky riittävän aikaisin. Toisaalta lentokoneen on myös toteutettava annettu käsky. Norwegianin tapauksessa kaikki ehdot eivät vain täyttyneet, arvioi Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.

Otkes katsoo lisäksi, että riskianalyysi on tarpeen epävarmuustekijöiden poistamiseksi laskulupien annossa. Otkesin mukaan Liikenne- ja viestintäviraston ja lennonjohtopalvelua tarjoavien toimijoiden (ANS Finland) tulisi tehdä kyseinen riskianalyysi.

Lue myös:

Edellinen lentokone hidasteli lumisella Helsinki-Vantaalla: Norwegian joutui nostamaan lentokoneen ylös kesken laskeutumisen

Otkes: Lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn enemmän kuin kerran

Onnettomuustutkintakeskus: Helsinki-Vantaalla illalla vaaratilanne