Kaakkois-Suomen radoilla junat myöhästelevät vielä vuosia – syynä vanhentunut liikenteenohjausjärjestelmä

Nykyinen kauko-ohjausjärjestelmä on niin vanha, että siihen joudutaan etsimään varaosia Saksasta.

rautatieliikenne
Lappeenrannan rautatieasema
Lappeenrannan ja Helsingin väliä säännöllisesti matkustavat ovat joutuneet tottumaan junien myöhästymisiin. Yle

Joensuun, Lappeenrannan ja Helsingin väliä säännöllisesti junalla matkustavat tietävät, mitä vanhentuneen kauko-ohjausjärjestelmän oikuttelu voi pahimmillaan merkitä. Viimeksi viime viikonvaihteessa Luumäen ja Lappeenrannan välillä järjestelmään tullut vika myöhästytti matkustajajunia tunneilla ja peruutti muutamia junavuoroja kokonaan.

Tänä vuonna järjestelmä on kaatunut kahdesti. Helpotusta on odotettavissa, mutta ei vielä vähään aikaan.

Parhaillaan Liikennevirasto uusii Karjalan radan Lahden ja Joensuun välisellä osuudella turvalaitteita. Työ on mittava, sillä uusittavaksi tulevat kaikki junien kulunvalvontaan, kauko-ohjaukseen ja erilaisiin suojaus- ja varoitusjärjestelmiin liittyvät laitteet. Niiden avulla varmistetaan, että rautateillä on turvallista liikennöidä.

Laitteiden uusiminen on edellytys, jotta junaliikenne saadaan sujuvammaksi ja junat kulkemaan aikataulussa.

Kun turvalaitteet on uusittu, voidaan sen jälkeen uusi junien kauko-ohjausjärjestelmä ottaa käyttöön. Kaakkois-Suomen osalta se tapahtuu vuonna 2022, viimeisenä Suomen rataverkosta. Vuosia odotettu rahoitus varmistui lopulta edellisen hallituksen korjausvelkapotista.

– Kaakkois-Suomen uusi kauko-ohjausjärjestelmä merkitsee luotettavampaa junaliikennettä ja parempia aikatauluennusteita junien kulusta, sanoo liikenteenohjauksen ja hallinnon tietojärjestelmistä vastaava johtaja Mikko Natunen Finrail Oy:stä.

Työntekijä istuu tietokonemonitorien edessä rautatieliikenteen ohjauskeskuksessa Kouvolassa.
Liikenteenohjaaja valvoo Kouvolassa sijaitsevassa rataliikenteen ohjauskeskuksessa junaliikennettä Keravan ja Joensuun välisellä radalla. Mikko Savolainen / Yle

Ei synny hetkessä

Turvalaitteiden ja kauko-ohjausjärjestelmän uusiminen maksaa noin 12 miljoonaa euroa. Työ alkoi jo vuonna 2018.

– Uusiminen kestää kauan, koska nykyiset järjestelmät ovat niin vanhoja. Jos jälkiviisaita ollaan, niin toki tämän olisi voinut aikaisemminkin aloittaa, kertoo Natunen.

Nykyinen liikenteenohjausjärjestelmä vikaantuu helposti. Sen korjaaminen on jatkuvasti vaivalloisempaa, sillä varaosia joudutaan tilaamaan muun muassa Saksasta.

Taajamajuna Kouvolan asemalla
Kouvolan ja Kotkan välillä liikennöi uusia taajamajunia. Tiina Karppi / Yle

Kun uusiminen on vuonna 2022 valmis, pitäisi matkustajien huomata muutos ainakin siitä, että junat kulkevat paremmin aikataulussaan. Liikenteen suunnittelussa käytetään älykkäitä järjestelmiä, jotka keskustelevat paremmin keskenään.

– Kun rataverkolla tapahtuu häiriöitä, voimme liikenteen hallinnan älykkäämpien järjestelmien avulla hallinnoida paremmin liikenteen kokonaistilannetta, jatkaa Natunen.

Uusi järjestelmä on jo otettu käyttöön Parikkalan ja Savonlinnan välisellä radalla. Karjalan radan lisäksi se tulee Kouvolan ja Kotkan sekä Luumäen ja Vainikkalan välisille rataosuuksille.