Maakuntalennot Jyväskylästä ovat matkanjärjestäjälle riski: "Liian lähellä Helsinkiä, mutta sopivan keskellä Suomea"

Lomalentojen määrä Jyväskylästä notkahti tänä vuonna.

Jyväskylä
Lähtevät lennot -kyltti
Simo Pitkänen / Yle

Kansainväliset lennot Jyväskylän kentältä ovat vähentyneet tänä vuonna merkittävästi.

Marraskuun loppuun mennessä kansainvälisen lentoliikenteen matkustajia oli Jyväskylästä 9527. Se on lähes neljäsosan vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Notkahduksen selittää lähes kokonaan matkatoimistojen järjestämien tilaus- eli charterlentojen määrän väheneminen.

Jyväskylän lentoaseman päällikön Mika Järvisen mukaan charter-lähtöjä oli tänä vuonna 11 vähemmän kuin vuonna 2018. Matkustajamäärässä se tarkoittaa noin kahden tuhannen matkailijan lovea.

Lentomatkustajien määrä laskussa ensimmäisen kerran viiteen vuoteen

Lomalentojen katoaminen veti Jyväskylän lentoaseman koko matkustajamäärän yli 7 prosentin laskuun.

Myös kotimaan sisäisten matkustajien määrä laski. Marraskuun loppuun mennessä kotimaan lennoilla oli ollut 3,6% vähemmän asiakkaita kuin vuonna 2018 vastaavaan aikaan.

Mika Järvinen
Jyväskylän lentoaseman päällikkö Mika Järvisen mukaan Jyväskylästä lähti tänä vuonna 11 lomalentoa vähemmän kuin vuonna 2018. Simo Pitkänen / Yle

Lentokenttä ei voi juurikaan vaikuttaa matkanjärjestäjien tai lentoyhtiöiden päätöksiin reiteistä ja aikatauluista. Tärkein tehtävä on ylläpitää toimivia olosuhteita lentotoimintaa varten.

– Kenttänä vaikutusmahdollisuudet on reittisuunnittelun kautta. Finavia tekee yhteistyötä matkanjärjestäjien ja lentoyhtiöiden kautta ja pyrimme markkinoimaan itseämme lentoasemana ja sitä kautta saamaan liikennettä, Järvinen kertoo.

Lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana

Lähikentältä lähtemisen mukavuus kiinnostaa matkailijoita, teoriassa. Käytännössä esteeksi muodostuu usein maakuntalähtöjen rajallinen kohde- ja aikataulutarjonta ja kalliimpi hinta.

Jyväskylän sijainti tekee kentästä riskin matkatoimiston näkökulmasta.

Kaupunki on sen verran kaukana Helsingistä, että lähtö kotikentältä on houkuttelevaa. Liikenneyhteydet Helsinki-Vantaalle ovat kuitenkin sen verran hyvät, että sieltä lähtevien lentojen laajempi valikoima voi napata asiakkaat maakuntalentoja järjestävien matkatoimistojen nenän edestä.

Keskeinen sijainti on kuitenkin myös etu.

– Jyväskylän kentälle voi tulla asiakkaita myös Pohjois-Suomesta, Pohjois-Pohjanmaalta ja idästäkin. Matka lyhenee heille merkittävästi Jyväskylästä lähtiessä, sanoo Matkavekan myyntijohtaja Hanna Lehtonen.

Omatoimimatkailija lähtee Helsingistä

Reittilentoja käyttävien lomailijoiden näkökulmasta Jyväskylä ei ole kovinkaan houkutteleva lähtökenttä.

Reittilentoihin perustuvia räätälöityjä matkoja myyvän Helin matkojen toimistopäällikkö Päivi Hjeltin mukaan heidän jyväskyläläisistä asiakkaistaan suurin osa aloittaa matkansa Helsingistä.

Vaakakupissa painavat paitsi lennon hinta, myös aikataulut.

– Matkan sujuminen, logistiikka, on se merkityksellisempi juttu, Hjelt arvioi.

Reittilentojen näkökulmasta sujuvuuteen on tullut muutoksia tämän vuoden aikana.

Finnairin lokakuussa voimaan tulleiden aikataulujen myötä niin sanotut kolmiolennot lisääntyivät Helsingin ja Jyväskylän välillä. Nyt suurin osa Helsinki-Jyväskylä lennoista kiertää Kajaanin kautta.

– Ei se ainakaan plussaa ole houkuttelevuuteen, jos paluulento kestää kaksi ja puoli tuntia kun se ennen oli 40-45 minuuttia. Moni ei halua kiertää sen (Kajaanin) kautta, Hjelt sanoo.

Tikkakosken lentoaseman ovet
Jyväskylän lentoaseman matkustajamäärät laskivat tänä vuonna. Simo Pitkänen / Yle

Ensi syksynä uusia kohteita

Jyväskylästä suoria lomalentoja järjestävistä matkatoimistoista Detur aikoo vähentää kapasiteettiaan edelleen ensi vuonna.

Vuonna 2018 Deturin matkustajakapasiteetti Jyväskylästä oli 3800. Ensi vuonna paikkoja on 2650. Kohdemaita ovat Kreikka ja Turkki.

Matkavekka ui vastavirtaan: yritys suunnittelee lentomääriensä tuplaamista Jyväskylästä. Portugaliin, Espanjaan, Italiaan ja Kreikkaan voidaan lennättää ensi vuonna yhteensä 1200 asiakasta.

Matkavekan myyntijohtaja Hanna Lehtosen mukaan 2010-luvun alussa maakuntalähtöjä Jyväskylästä oli huomattavasti nykyistä enemmän. Sitten kysyntä hiipui. Nyt kauppa käy taas paremmin, tosin syynä voi olla myös kilpailevan tarjonnan väheneminen.

– Jyväskylän kohdalla päätökseen vaikutti myös se, että Keski-Suomesta on aika paljon hyviä ryhmäasiakkaita ja ryhmät mielellään varaavat kotikenttälähtöjä. Ryhmän kanssa voidaan suunnitella myös ohjelmaa lomakohteessa ja usein he tekevät varaukset hyvissä ajoin, Lehtonen kertoo.