Finnkinon verkkosivujen jumin syynä oli palvelinvirheen ja ruuhkapäivän yhdistelmä – Sivut eivät toimi vieläkään täysin

Ruuhkan vuoksi sivuille pitää yhä jonottaa.

Finnkino
Turun Kinopalatsin Finnkino-kyltti.
Sen sijaan teattereissa lipunmyynti toimii normaalisti.Pasi Mäenpää / Yle

Finnkinon pahasti jumiutuneiden verkkosivujen tilanne alkaa hiljalleen palata normaaliksi, yhtiö ilmoittaa Twitterissä.

Kaiken taustalla oli palvelimella ollut vika. Kun päälle tuli vielä erittäin suuri asiakasmäärä verkkokauppaan, olivat jumin ainekset kasassa.

Asiakasryntäyksen syynä oli eilen ensi-iltansa saanut suosittu lastenelokuva Frozen 2.

Nyt palvelimella ollut virhe on löydetty ja saatu kuntoon, mutta jonotu on yhä käynnissä, sillä lipunostajia on paljon.

Myöhemmin eilisiltana Finnkino joutui sulkemaan koko verkkokauppansa ja mobiiliapplikaationsa.

Lipunmyynti paikan päällä elokuvateattereissa toimii normaaliin malliin. Yhtiö kehottaa lunastamaan tälle päivälle varatut liput teatterin kassalta hyvissä ajoin, viimeistään 45 minuuttia ennen elokuvan alkua.

Finnkinon myyntijohtaja Hannele Wolf-Mannila sanoo jonotusjärjestelmän olevan normaali toimintatapa Finnkinon verkkosivuilla päivinä, jolloin ruuhkaa on odotettavissa. Tällaisia päiviä ovat juurikin odotettujen elokuvien ensi-illat.

Kuvakaappaus Finnkinon sivuilta.
Jonotusaika antaa todenmukaisen arvioin, mutta "paikkasi jonossa" -lukema sen sijaan ei kerro juuri mitään jonon tilanteesta, sanoo Finnkinon myyntijohtaja Hannele Wolf-Mannila.Kuvakaappaus Finnkinon sivuilta.

Wolf-Mannila toteaa, että jonotusnumero näyttää "pelottavan suurelta", mutta se ei anna todenmukaista kuvaa tilanteesta. Parempi mittari on kellonaika.

– Kannattaa katsoa jonotusaikaa, se antaa todenmukaisemman arvion.

Tällä hetkellä jonotusajat eivät näytä yhtä pitkiltä kuin eilen, jolloin arvioitu jonotusaika venyi yli tuntiin.

Lue myös:

Finnkino sulki jumiin menneen verkkokauppansa kokonaan – sivujen ruuhkautumisen syyksi epäillään Frozenin ensi-iltaa